به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا، ۲۷ شهریورماه، با حضور شخصیتهایی همچون حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و از منتخبان این دوره در رشتههای گوناگون تجلیل و قدردانی به عمل آمد.
بنابر گزارش ایکنا، در این مراسم که مشروح آن را میتوانید اینجا مشاهده کنید، کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا»، اثر محمد مشهدی نوشآبادی در بخش پژوهش تاریخی و کتاب «آیینهای تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی» اثر علی جعفری از نشر آرما در بخش پژوهشهای اجتماعی به عنوان کتاب سال عاشورا انتخاب شدند.
گروه اجتماعی ایکنا بنابر رسالت خود در بررسی وضعیت اجتماعی دینداری در ایران، طی سلسله نشستهایی به بررسی و معرفی جدیدترین آثار مکتوب در مطالعات فرهنگ شیعی و جامعهشناسی دین میپردازد.
در این راستا، نشست بررسی کتاب «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا»، 16 شهریورماه، با حضور محمد مشهدی نوشآبادی، مؤلف کتاب و سیدحسین خادمیان، مدرس حوزه و دانشگاه برگزار شد که به گفتوگویی چالشی دو پژوهشگر برجسته دینی تبدیل شد و حاوی نکات تاریخی کمترشنیده شده بود.
مشهدی در بخشی از این نشست اظهار میکند: فرض کتاب این است که اکثر یا عموم آئینهای عزاداری که در آن نام بردهایم، از غیر فرهنگ اسلامی نشئت گفتهاند و صوفیه، اهل فتوت و قلندریه در بنیانگذاری آنها یا انتقال آنها از فرهنگهای دیگر به ایران نقش اصلی را داشتهاند. ببینید در دوره ائمه(ع) عزاداریهای متعارف مثل مرثیهخوانی، گریه کردن و شاید هم مقتلخوانی که مرثیه غیرمنظوم بود، وجود داشته است، گویا مجالسی هم در روز عاشورا برگزار میکردند اما آئینهایی مثل نخلبرداری، توغبرداری، روضهخوانی، سنگزنی، قمهزنی، سقایی و ... وجود نداشت، اینها در فرهنگ بومی ایران رشد کردند و صوفیه، بانی یا منتقل کننده آن از فرهنگ غیراسلامی به فرهنگ اسلامی بودند.
همچنین بررسی کتاب «آیینهای تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی» با حضور حجتالاسلام علی جعفری، مؤلف کتاب و مجتبی اصغری، خبرنگار ایکنا طی 13 شهریورماه، در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
نویسنده کتاب «آئینهای تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی» ضمن برشمردن ویژگیهای بازنمایی محرم در تلویزیون، بیان میدارد: در آئینهای تلویزیونی محرم نوعی حماسهزدایی اتفاق میافتد، زیرا حزن نشسته و در انزوا و حزن قاعد به جای حزن قائم ترویج میشود، در حالی که مؤلفه حزن عاشورایی و مناسبتی شیعی از دیرباز حزن قائم و برانگیزاننده بوده است.
این دو نشست خواندنی را اینجا و اینجا بخوانید.
انتهای پیام