اجرا و عملیاتی شدن طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش در همدان
کد خبر: 3843761
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

اجرا و عملیاتی شدن طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش در همدان

گروه فرهنگی ـ مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه سند تحول بنیادین در استان از مرحله تئوری عبور کرده است، اضافه کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش 19 گانه استان عملیاتی شده و به مرحله اجرا رسیده است. 

اجرا و عملیاتی شدن طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، محمد پورداود، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان، شنبه 30 شهریور ماه در نشست خبری با موضوع پروژه مهر اظهار کرد: طبق آیات نخست سوره مبارکه جمعه، خداوند انسان را به تزکیه و پیش به سوی تعالی انسانیت راهنمایی می‌کند.

پورداود افزود: تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی برگرفته از آیات قرآن، نهج البلاغه و سیره اهل بیت(ع) است. سند تحول بنیادین نیز به عنوان یک نسخه شفا بخش برگرفته و منطبق بر آیات الهی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سند تحول بنیادین در استان از مرحله تئوری عبور کرده است، اضافه کرد: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش 19 گانه استان عملیاتی شده و به مرحله اجرا رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین واژه‌ها و مفاهیم ارزشمندی ذکر شده است، گفت: مدرسه صالح، تربیت تمام ساحتی، هویت ایرانی- اسلامی، حیات طیبه، چرخش‌های تحول آفرین و ... از جمله مفاهیم تعریف شده در این سند است. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: طبق چرخش‌های تحول آفرین، دانش آموز باید از حالت حافظه محوری خارج شده و به سمت شایسته محوری و کسب مهارت پیش رود، در این سند، دانش آموز منفعل نبوده بلکه به عنوان یک متربی فعال باید ظاهر شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال آموزش و پرورش، «مدرسه محوری با حرکت در مسیر عملیاتی نمودن چرخش‌های تحول آفرین» است، گفت: مدرسه کانون تحولات و معلم عنصر فکور و تحول آفرین و مدیر رهبر این مکان مقدس است، حال این شعار با همکاری این مجموعه اجرایی خواهد شد.

پورداود عنوان کرد: در حال حاضر 285 هزار دانش آموز در چهار دوره تحصیلی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 25 هزار دانش آموز یا به عبارتی 10 درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند که تا پایان برنامه توسعه ششم این عدد باید به 15 درصد افزایش یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حدود 30 هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی به گردونه تحصیل وارد می‌شوند، 501 نفر از مربیان پیش دبستانی نیز به عنوان معلمان حق التدریس وارد آموزش و پرورش خواهند شد.

پورداود بیان کرد: طبق آخرین آمار، 2 هزار و 548 مدرسه، 12 هزار و 429 کلاس درس و 285 هزاز و 644 دانش آموز در استان وجود دارد، این مجموعه از سال 90 پوشش و آموزش دانش آموزان عشایر را نیز در کارنامه کاری خود دارد پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایری در مقطع متوسطه نیز از دستورات کاری سال جاری است.

وی با اشاره به اینکه عشایر کوچ رو هستند و در استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و کرستان در حال رفت و آمد هستند، گفت: بیش از 3 هزار دانش آموز عشایری در استان تحت پوشش آموزش و پرورش هستند، 500 دانش آموز استان نیز در سامانه سناد خوزستان ثبت نام شده‌اند. 

پورداود گفت: استان همدان در حوزه سامان‌دهی نیرو‌های انسانی و تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد رتبه نخست در کشور را دارد که این خود گامی مهم در تحقق اقتصادی مقاومتی نیز است چرا که این سیستم‌ها از یک کارگاه تولید سیستم‌های گرمایشی در استان تأمین شده است.

 وی با بیان اینکه طی 4 سال آینده،380 هزار فرهنگی از سیستم آموزش و پرورش کشور خارج خواهند شد گفت: امسال کشور با 100 هزار نیرو و استان همدان با کمبود 200 نیرو فرهنگی روبرو است که این کمبود با استفاده از ظرفیت شاغلین، پیش کسوتان، دانشجو معلمان، استمرار خدمت و خرید خدمات جبران می‌شود.

پورداود اشاره‌ای به طرح‌های اجرایی در آموزش و پرورش داشت و اظهار کرد: طرح برنامه ویژه مدرسه با نام «بوم» یکی از طرح‌های اجرایی در مدارس است که بر اساس آن 2 ساعت از آموزش دانش آموزان به تقویت مهارت آموزی، مسائل دینی، قرآنی و ... اختصاص می یابد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: طرح مهارت آموزش شغل و زندگی از دیگر برنامه‌های این مجموعه ویژه دانش آموزان است، گفتنی است توسعه شاخه فنی و حرفه ای در کشور 36 درصد و در استان 42 درصد است.

پورداود با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های اجتماعی همچون افزایش تاب آوری، قدرت گفتن نه، رعایت اصول شهروندی و ... نیز از دیگر طرح‌های اجرایی در مدارس استان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی با نام «نماد» امسال در مدارس شهر بهار عملیاتی خواهد شد گفت: این طرح سال آینده در مناطق 19 گانه استان نیز اجرایی خواهد شد. 

وی اشاره‌ای به اقدامات مدیریتی خود داشت و گفت: افزایش استخر فرهنگیان به 10 عدد، توسعه خانه معلم، رتبه بندی معلمان( از مهر ماه سال جاری 400 الی 800 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده خواهد شد)، توسعه درمانگاه فرهنگیان در سایر شهرستان‌های استان (در همدان فاز دوم این درمانگاه در شهرک مدنی ساخته خواهد شد) از برنامه‌های است که اجرایی می‌شود. 

پورداود با اشاره به اینکه 11 هزار دانش آموز محروم در استان وجود دارد بیان کرد: همرمان با آغاز سال تحصیلی با همکاری اداره کل اوقاف استان،3 هزار بسته آموزشی در ملایر و 6 هزار بسته در همدان در میان دانش آموزان نیازمند توزیع خواهد شد، همچنین این مجموعه موفق به ارسال مجموعه‌ای از وسایل ورزشی به مبلغ 2 میلیارد تومان به مناطق محروم استان شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ابراز کرد:به همت حوزه علیمه استان، 120 مدرسه امین با حضور حدود 400 طلبه خواهر و برادر با این مجموعه همکاری دارند. 

 وی با بیان اینکه تعمیق باور‌های دینی و قرآنی دانش آموزان یکی از اهداف مهم این مجموعه بوده و به طور جد در مدارس در حال پیگری است گفت: آموزش قرآن در مراکز پیش دبستانی و پایه سوم ابتدایی به صورت جد در حال انجام است، معلمان قرآن مقطع سوم ابتدایی از افرادمتخصص در این حوزه است. 

انتهای پیام

captcha