نمایشگاه هنرهای تجسمی؛ تصویرگر مظلومیت بسیجیان/ راز ماندگاری پیام
کد خبر: 3859847
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
معاون فرهنگی نیروی انتظامی اظهار کرد:

نمایشگاه هنرهای تجسمی؛ تصویرگر مظلومیت بسیجیان/ راز ماندگاری پیام

گروه هنر ــ سردار احمد نوریان در آیین اختتامیه نمایشگاه هنرهای تجسمی «بسیجی» گفت: این نمایشگاه یک اتفاق خوشایند در عرصه هنر است، زیرا مظلومیت بسیجیان را به تصویر می‌کشد. این اتفاق باید در تمامی بخش‌های هنر رواج پیدا کند.

نمایشگاه هنرهای تجسمی؛ تصویرگر مظلومیت بسیجیان/ راز ماندگاری پیامبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه نمایشگاه هنرهای تجسمی «بسیجی» با حضور محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، سردار احمد نوریان، معاون فرهنگی نیروی انتظامی و جمعی از مدیران حوزه هنری به همراه هنرمندانی که آثار خود را در نمایشگاه عرضه کردند، امروز 5 آذرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

راز ماندگاری پیام

در این مراسم، سردار نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: حوزه هنری همیشه بانی خلق و به نمایش گذاشتن آثار ارزشی در حوزه هنر است. ولی این تنها یک بعد قضیه است، چون هرگاه از نمایشگاه‌های حوزه هنری دیدن کردم، تحت تأثیر کیفیت آثار قرار گرفته‌ام و این امر نشان می‌دهد مدیران این سازمان جدا از کمیت، بر کیفیت آثار نیز نظر دارند.

وی افزود: این جمله را شاید بارها شنیده‌ باشید که انتقال پیام از طریق هنر ماندگاری بیشتری خواهد داشت، با این توضیح اگر از زبان هنر برای بیان ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس سود ببریم، هم کیفیت آثار رشد خواهند داشت، هم اینکه پیام مورد نظر به شکل بهتر و بیشتری تبلیغ خواهد شد.

معاون فرهنگی نیروی انتظامی تأکید کرد: امروز سالروز تأسیس سازمان بسیج مستضعفان به فرمان امام راحل است. بسیج نهادی مردم‌نهاد است، به همین دلیل، سادگی آن به راحتی مخاطب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. خوشبختانه این ویژگی در نمایشگاه بسیجی وجود داشت و مخاطب از سادگی آثار، به یاد دوران جنگ می‌افتاد.

وی تأکید کرد: این نمایشگاه جدا از اینکه فرهنگ بسیجی را نشان می‌دهد، به نوعی ادای دین به تفکر و فرهنگ بسیجی است. به همین جهت توصیه می‌کنم چنین رویدادهایی در عالم هنر بیشتر تکرار شود.

نمایش 80 اثر

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری  درباره این رویداد اظهار کرد: این نمایشگاه حاصل همکاری حوزه هنری و مجموعه روایت فتح است. در این نمایشگاه تلاش کردیم آثار هنرمندانی را که در ابتدای انقلاب به واسطه تمسک به فرهنگ بسیجی، خلق اثر کردند، در یک مجموعه گرد آوریم. پوستر، نقاشی، کاریکاتور و آثار عکس چهار عرصه‌ای هستند که آثار تولید شده در یکی از قسمت‌های ذکر شده خلق شده‌اند. این آثار یک نکته را به همه ما یادآور می‌شود و آن اینکه هر یک از ما در هر پست و مقامی که هست، باید پاسدار خون شهدا باشد.

وی افزود: کارکردن برای شهدا یک اتفاق هنری نیست، بلکه یک سعادت است که هرکس این سعادت را ندارد، به آن دست یابد.

نمایشگاه هنرهای تجسمی؛ تصویرگر مظلومیت بسیجیان/ راز ماندگاری پیام

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم در هفته بسیج صرفاً یک نمایشگاه برگزار کنیم که نام بسیجی داشته باشد، هیچ‌گاه هدف حوزه هنری نبوده و نیست. ما در این سازمان تلاش می‌کنیم فرهنگ بسیجی را در عالم هنر تبلیغ کنیم، اما اگر نتوانیم هدفمان را به شکلی جذاب به مخاطب منتقل کنیم، در رسیدن به افق مد نظرمان، نه تنها سودی به دست نخواهیم آورد، بلکه نتیجه منفی نیز کسب می‌کنیم. این نمایشگاه این موضوع را مد نظر قرار داده و سعی کرده از آسیب‌های احتمالی دور بماند.

شجاعی طباطبایی درباره تعداد آثار گفت: 80 اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند. البته همانگونه که گفتم، آثار در دوران جنگ تولید شده‌اند، ولی فکر می‌کنم بعد از سال‌ها هنوز به واسطه پیامی که در خود دارند، جذابیتشان حفظ شده باشد.

ذات هنر؛ مُبلغ ارزش‌های والای انسانی

حسین اصالتی، نقاش درباره این رویداد هنری و اثر خود گفت: نقاشی من «شهید هور» نام دارد. این کار مربوط به دوران دفاع مقدس نیست، بلکه سال 95 خلق شده است. ایده‌ خلق این اثر زمانی شکل گرفت که پیکر شهدای غواص را در شهرمان تشیع کردند.

وی تأکید کرد: شهدای هشت سال جنگ تحمیلی مظلوم‌ترین شهدای دنیا هستند، چون در یک نبرد نابرابر به شهادت رسیدند. در این اثر که امروز به نمایش  گذاشته شده، تلاش کردم مظلومیت شهدای غواص را در حد توان و بضاعتم به نمایش گذارم.

این نقاش درباره چرایی خلق آثاری با هنری با محوریت شهدا، گفت: عده‌ای معتقد هستند هنر صرفاً برای هنر است، پس ورود هنرمندان به موضوعات دینی و انقلابی را درست نمی‌دانم، اما من جزء افرادی هستم که به شدت با این دیدگاه مخالف هستم، چون معتقدم ذات هنر این توانایی را دارد تا مُبلغ ارزش‌های والای انسانی باشد حال اگر ما نسبت به این ظرفیت بی تفاوت باشیم خود را از یک ثروتی عظیم محروم کرده‌ایم. در هنر اسلامی نیز بر استفاده از ظرفیت‌های هنر برای تبلیغ مفاهیم، تأکید فراوان شده است، چون هنر را موظف کرده به مخاطب نکته‌ای را متذکر شود تا آن تماشاگر پیرامون زندگی شخصی‌اش و اینکه چه کاری باید انجام بدهد، بیندیشد.

خلق تابلوی «امید» در سال 66

علی وزیریان، یکی دیگر از هنرمندانی که دو اثرش در نمایشگاه بسیجی به نمایش درآمده، درباره آثار خود اظهار کرد: من تابلوی «امید» را سال 66 در جبهه‌ها خلق کردم. ایده‌ این کار زمانی شکل گرفت که من نوجوانی را دیدم که به اسلحه‌اش تکیه داده بود و به افق می‌نگریست. این تصویر به اندازه‌ای برایم زیبا و سحرانگیز بود که تصمیم گرفتم که آن را روی بوم نقاشی بیاورم.

وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: برخی مواقع آدم‌هایی وجود دارند که جلوی صحنه نیستند، بلکه در پس‌زمینه نقشی عظیم ایفا می‌کنند. بسیاری از بسیجیان هشت سال دفاع مقدس چنین ویژگی را دارا بودند، پس رسالت هنرمند است تا حد توانش مظلومیت بسیجیان را به واسطه اثر هنری به تصویر بکشد.

در انتهای این مراسم، تابلوی «امید» علی وزیریان با حضور سردار نوریان و مومنی‌شریف بازنمایی شد.

نمایشگاه هنرهای تجسمی بسیجی از 6 تا 12 آذرماه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری دایر است.

انتهای پیام
captcha