درسگفتار تمهیدی بر علم اجتماعی جهان اسلام برگزار می‌شود
کد خبر: 3860272
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱

درسگفتار تمهیدی بر علم اجتماعی جهان اسلام برگزار می‌شود

دیگر رسانه‌ها ـ درسگفتار تمهیدی بر علم اجتماعی جهان اسلام با تدریس حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مهر، درسگفتار تمهیدی بر علم اجتماعی جهان اسلام با تدریس حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می‌شود. در این دوره کتاب المله فارابی متن‌خوانی می‌شود.

فارابی در این کتاب با تقسیم علم مدنی به دو بخش ‏فلسفه مدنی و فقه مدنی و ایجاد تناظر تئوریک بین آن دو، در واقع ‏مبنایی نظری برای دیگر مباحث‏ سیاسی خود در آثاری چون آراء «اهل ‏مدینه فاضله‏»، «سیاست مدنیه‏»، «فصول مدنی‏» و «احصاء العلوم‏» تدارک دیده است.

در این درسگفتار افزون بر آنچه گفته شد، در مورد موقعیت و جایگاه کتاب در اندیشهٔ فارابی و محیط اجتماعی پیرامون آن و اندیشه‌های رقیب بحث می‌شود. کتاب المله، شامل دو بخش است: بخش نخست (۱۰ بند اول)، ملت (دین‎ و آیین) و رابطه آن با فلسفه، رئیس‎ ملت و جانشینانش و پیشه فقه و پیوندش با فلسفه‎ را معرفی می‌کند. بخش‎ دوم ‎(بندهای ۱۱-۲۷)، علم مدنی را به‌طور عام و مدنی را به‎مثابه بخشی از فلسفه به‌طور خاص معرفی می‌کند.

این کلاس از تاریخ ۱۱ آذر، در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ به مدت ۸ هفته، برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
captcha