خبری از خط مشی مطلوب و سازنده برای معلولین نیست
کد خبر: 3864664
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

خبری از خط مشی مطلوب و سازنده برای معلولین نیست

گروه اجتماعی ــ هنرمند توانیاب کاشانی با بیان اینکه متأسفانه در ایران که یک جامعه اسلامی است، خط مشی مطلوب و سازنده برای معلولان سراغ نداریم، تأکید کرد: فقط دوازدهم آذر ماه، روز جهانی توانیاب نیست، بلکه حمایت این افراد، مختص هر روز است.

خبری از خط مشی مطلوب و سازنده برای معلولین نیستفضه ریاضی‌مقدم، متولد سال 1371 و یکی از هنرمندان توانیاب کاشانی که در سن 14 سالگی در اثر سانحه تصادف دچار ضایعه نخاعی از گردن شده است در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه در ایران که یک جامعه اسلامی است، خط مشی مطلوب و سازنده برای معلولان سراغ نداریم و امروز مسئولان و مدیران جامعه باید بیش از پیش به این بخش بپردازند.

وی درباره تفاوت یک توانیاب با سایر افراد و انتظاراتش گفت: به نظرم تنها تفاوت توانیاب با افراد عادی، جسم ظاهری او و محدودیتش به دلیل این شرایط در استفاده خیلی از مزایا و امکانات جامعه به نسبت افراد سالم است. از مسئولان خواهش می‌کنم بیشتر به جامعه توانیابان اهمیت دهند و آن‌ها را ببینند. فقط دوازدهم آذر ماه، روز جهانی توانیاب نیست، بلکه حمایت این افراد، مختص هر روز است.

وی درباره زندگی شخصی‌اش توضیح داد: بعد از تصادف و چهار سال منزوی بودن با موسسه‌ای آشنا شدم که مخصوص افراد جسمی حرکتی است. در کلاس‌های آن مرکز شرکت می‌کردم و حضور در آنجا اثرات مثبتی بر من داشت. می‌دیدم که افراد دیگری هم مثل من هستند که با این شرایط زندگی می‌کنند. یک روز در کلاس نقاشی بر پارچه بودم که از دوستم خواستم طرحی را بکشم و من قلمو را دهان گذاشتم و طرح را رنگ‌آمیزی کردم و آنجا نقطه آغاز من برای نقاشی کشیدن بود.

ریاضی‌مقدم که دارای دیپلم علوم انسانی است و در زمینه نقاشی رنگ روغن و نقاشی روی چوب نیز مهارت دارد، افزود: تحصیلاتم را هم ادامه دادم. مشتاق ادامه تحصیل در دانشگاه و در رشته هنر هم بودم، اما متاسفانه دانشگاه کاشان این رشته را نداشت. من حدود 36 اثر با موضوعات جاندار، طبیعت بکر، پرتره، آلاینده‌های محیطی و... دارم و از بین آن‌ها، اثر ظهر عاشورای استاد فرشچیان را به خاطر حال و هوای خاص آن بیشتر دوست دارم.

این هنرمند توانیاب کاشانی درباره شیرین‌ترین خاطره زندگی خود بیان کرد: برگزاری نمایشگاه نقاشی در کوشک میدان کمال الملک کاشان خیلی عالی بود. حضور و استقبال هنرمندان کاشانی، مردم و مسئولین برایم دلگرمی بود و خستگی چند ساله را از تنم بیرون کرد.

ریاضی‌مقدم درباره انگیزه خود از انتخاب این مسیر گفت: من بسیار به هنر علاقمندم و دوست داشتم هم برای جامعه‌ام مفید باشم وهم برای خودم کاری انجام دهم که به همین منظور به کارهای هنری رو آوردم و شاید این رسالتی بر عهده من باشد تا به همه ثابت کنم با هر شرایطی می‌توان خدمتی انجام داد.

وی درباره فعالیت‌های جانبی که در کنار نقاشی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در زمینه تئاتر فعالیت دارم و با سایر دوستان توانیابم تئاتری به اسم«دختر انار» را بازی کردم. همچنین بیش از هشت سال است که در گروه سرود «ستارگان مهر» عضو هستم و به تازگی هم به هنر هارمونیکا و به اصطلاح عامیانه «ساز‌دهنی» پرداخته‌ام.

این هنرمند توانیاب کاشانی در پایان گفت: بزرگ‌ترین آرزویم، سلامتی و به دست آوردن موفقیت‌های بیشتر است. خدا را در کسب جایگاه و موقعیت کنونی‌ام که قطعاً به خواست خودش است، شاکرم. هم چنین از پدر، مادر و خواهرم که تکیه گاه، پشتوانه و مهم‌ترین اصل برای موفقیت من بوده‌اند و نیز از آقای صدقی؛ استادم تشکر می‌کنم.

یادآوری می‌شود که آثار فضه ریاضی مقدم در نخستین «جشنواره ملی هنری هُمام» که ویژه هنرمندان توانیاب سراسر کشور است و با هدف ارتقا سطح فعالیت‌های هنری - فرهنگی معلولین و بالا بردن نشاط اجتماعی در جامعه برگزار می‌شود؛ نیز به عنوان یکی از آثار برتر شناخته شده است.

انتهای پیام
captcha