«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»؛ ذکری تسلی‌بخش در آزمون‌های الهی
کد خبر: 3870943
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»؛ ذکری تسلی‌بخش در آزمون‌های الهی

گروه اجتماعی - مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با بیان اینکه انسان در تمام شئون زندگی مورد آزمایش و امتحان الهی قرار دارد، گفت: اگر سختی بر انسان وارد شود تکرار ذکر «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» تسلی‌بخش خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر چهری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت حوادث اخیر و جان‌باختن شماری از هم‌وطنان در پی سقوط هواپیمایی اوکراینی، اظهار کرد: تاریخ بشر از ابتدای خلقت حضرت آدم(ع) با سختی‌ها و مشکلات و مشقات در دنیا مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه آیات و روایات اشاره ویژه‌ای به رنج‌ها و سختی‌های زندگی در دنیا دارد، گفت: در طول تاریخ بشر همواره انسان‌های زیادی پا به عرصه زندگی گذاشته و انسان‌های زیادی دنیا را وداع گفته‌اند، اما آن چیزی که بسیار مهم است نوع نگرش انسان به زندگی و دستاوردهای حیات دنیوی او در هنگام مرگ و برخورد بازماندگانش است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با اشاره به تعبیر «بلا» در قرآن، گفت: در آموزه‌های دینی و قرآنی بلا فقط جنبه مصیبت و گرفتاری ندارد، بلکه آزمایش محسوب می‌شود.

چهری با بیان اینکه انسان در تمام شئون زندگی مورد آزمایش و امتحان الهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها در معرض آزمایش قرار دارند و این آزمایش گاهی با مال و فرزند و مقام و گاهی با جان انسان سر و کار دارد.

وی «صبر» را یکی از ویژگی‌های انسانی دانست و یادآور شد‌: خداوند در آیه «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» انسان را دعوت به صبر می‌کند لذا اگر سختی بر انسان وارد شود تکرار این ذکر تسلی‌بخش خواهد بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان هدف از خلقت انسان را آمدن به دنیا برای ماندن در دنیا ندانست و عنوان کرد: همه انسان‌ها به خدا تعلق دارند و در نهایت به سوی او باز خواهند گشت لذا نباید هدف خلقت را فراموش کنیم.

وی یاد خدا و ذکر خدا را موجب آرامش انسان در بلاها و سختی‌ها و مصیبت‌ها دانست و اضافه کرد: اولین و مهمترین موضوع در سختی‌ها و مشکلات یاد خداوند است و انسان باید در همه حال به ویژه در سختی‌ها و مشکلات به یک وجود لایتناهی متصل شود.

چهری خداوند باری‌تعالی را یک وجود پر از مهر و نور و رحمت و رضوان دانست و گفت: انسان تنها با اتصال به چنین وجودی می‌تواند رحمت را درک کند. البته انسان در کنار یاد خداوند باید دستاوردهایی در زندگی داشته باشد.

این کارشناس دینی آرامش و امنیت را یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه دانست و اظهار کرد: عزت و اقتدار امروز ایران نتیجه فداکاری‌ها و رشادت‌های جوانان این مرز و بوم است و لذا نباید در هنگام سختی‌ها این خون‌های پاک را فراموش کنیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی دست اندرکاران درخصوص خطای صورت گرفته در حادثه سقوط هواپیما را نوعی التیام دانست و متذکر شد: جان انسان‌ها بسیار مهم است و خداوند در قرآن کشتن یک انسان را معادل کشتن همه انسان‌ها می‌داند لذا فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت باید ترویج شود تا شاهد حوادث این چنین نباشیم.

انتهای پیام
captcha