نگاهی به فعالیت های بنیاد ایران‌شناسی در آذربایجان غربی
کد خبر: 3899898
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
به مناسبت روزایران‌گردی؛

نگاهی به فعالیت های بنیاد ایران‌شناسی در آذربایجان غربی

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی ضمن تشریح اقدامات این بنیاد گفت: گسترش اطلاعات مربوط به هر یک از مناطق ایران و همچنین وجود زمینه‌های متعدد مطالعاتی از اهداف تاسیس این بنیاد است.

بنیاد ایران‌شناسی مرکزی برای اشاعه و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی

كشور ايران از ديرباز تا امروز خاستگاه و جولانگاه يكی از غنی‌ترين و كهن‌ترين تمدن‌های جهان بوده است و در دوران چندين هزار ساله خود همواره در حال گسترش و بالندگی‌ بوده و همچنان پايدار، استوار و سرافراز باقی مانده است.

آثار بی‌شمار و درخشان تمدن و فرهنگ ايرانی به گونه‌های مختلف در يک منطقه جغرافيايی پهناور نمايان است. تأثير فرهنگ و تمدن برخواسته از روحیه يكتاپرستی ایرانیان، نفوذ و حضور فرهنگ و جهان‌بينی پردامنه پويا، توانمند و پرآوازه ايران اسلامی بر فرهنگ و معارف بسياری از اقوام و ملل در ادوار گذشته و هم‌اكنون چشمگير و زبانزد همگان است.

باید از اصالت ايران اسلامی و هويت فرهنگی و اخلاق ايرانی در طول تاريخ نگهبانی كرد و راه مشاركت علاقه‌مندان را برای تحقیق در این امور هموار ساخت. به مناسبت ۳۰ اردیبهشت ماه، روز ایران‌شناسی و ایران‌گردی، ایکنا آذربایجان‌غربی، گفت‌و‌گویی با سعید ملکی، کارشناس بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان غربی داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ بنیاد ایران‌شناسی از چه سال و با چه هدفی تأسیس شد؟

بنياد ايران‌شناسی با شخصيت حقوقی مستقل در سال 1376 تأسيس شده است تا راه توسعه و گسترش علم و فرهنگ را برای كوشش و همت دانشمندان فرهيخته که در اين مسير گام برمی‌دارند هموار سازد.

ریاست عالی بنیاد با رئیس جمهور و ریاست هیئت امنای بنیاد که رئیس بنیاد نیز شناخته می‌شود با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای است. در سال 1378 بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی در اجرای مصوبه جلسه 408 مورخه 24/8/1377 شورای گسترش آموزش عالی و نظر به اهمیت و گسترش اطلاعات مربوط به هر یک از مناطق ایران و همچنین وجود زمینه‌های متعدد مطالعاتی و با توجه به حساسیت بالای آذربایجان‌غربی، در ارومیه راه‌اندازی شد. ریاست عالی شعبه در استان با استاندار و دبیری آن با محمد اشتری است.

ایکنا ـ اهداف تشکیل بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی چیست؟

بنیاد ایران‌شناسی با اهداف علمی و پژوهشی از جمله ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری فرهیختگان استانی، دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به امور فرهنگی و تمدنی استان آذربایجان‌غربی، هماهنگ کردن پژوهش‌های مربوط به استان، بالابردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم استان از پیشینه تاریخی تمدنی و فرهنگ ایران و تقویت حس میهن‌پرستی و آرمان‌خواهی مردم استان و تحکیم ارکان هویت ملی و اسلامی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار تهاجم فرهنگی بیگانه  و ایجاد کتاب‌خانه تخصصی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد.

ایکنا ـ آیا کتابخانه بنیاد ایران‌شناسی جواب‌گوی نیازهای پژوهشی محققان آذربایجان‌غربی باشد؟

از همان زمان تأسیس بنیاد ایران‌شناسی در استان، اولویت بر ایجاد کتابخانه تخصصی بوده و اکنون نیز با گردآوری تازه‌های نشر، این امر محقق می‌شود. در این کتابخانه از تمامی منابع مرجع مربوط به تاریخ ایران و استان در رشته‌های مختلف از جمله تاریخ، جغرافیا، ادبیات، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، هنر و سایر حوزه‌ها تهیه شده است.

ایکنا ـ منابع کتابخانه مورد استفاده کدام قشر از جامعه است؟

منابع کتابخانه مورد استقبال دانشجویان رشته‌های معماری، شهرسازی و مرمت از دانشگاه‌های مختلف در استان و استان‌های همجوار بوده است، استفاده دانشجویان در مقاطع مختلف تخصصی همچون دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی (داخل استان، استان‌های همجوار و خارج از کشور) از منابع این مجموعه و تولیدات علمی حاصل از آن دلیلی بر تخصصی بودن این کتاب‌خانه است.

ایکنا ـ در کتابخانه چند کتاب و مرجع وجود دارد؟

بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی در فقدان مرکز اسناد در استان با ایجاد بانک‌های متعدد به خدمات مشغول است. بیش از سه هزار کتاب تخصصی و مرجع از استان و ایران، بیش از 20 هزار فایل در کتاب‌خانه مجازی، بانک نسخ خطی و اسناد بیش از 30 هزار نسخه، بانک آرشیو عکس‌های قدیمی از استان بیش از پنج هزار فایل، بانک فرهیختگان را دارد.

ایکنا ـ آیا بنیاد ایران‌شناسی در کنار فعالیت‌های کتابخانه‌ای، پژوهش و یا کتابی چاپ و یا در دست چاپ دارد؟

در بنیاد ایران‌شناسی در کنار رسالت پژوهشی ، تکلیف‌های تحقیقی نیز از سوی مرکز برای شعبه تعیین و در دستور کار قرار گرفته است و بنیاد ایران‌شناسی تا کنون بیش از 100 عنوان کتاب چاپ و 4 فصلنامه علمی، پژوهشی و علمی ترویجی در حال نشر دارد.

در این شعبه در سال گذشته در راستای طرح جامع دانشنامه آذربایجان‌غربی بیش از 10 عنوان کتاب، تاریخ باستانی استان، آذربایجان‌غربی پس از اسلام، آذربایجان‌غربی در دوره معاصر (از مشروطیت تا انقلاب اسلامی)، جغرافیای تاریخی آذربایجان‌غربی، وجه تسمیه شهرستان‌های استان، موقعیت و تقسیمات کشوری استان آذربایجان‌غربی، طبیعت و جغرافیای استان، تاریخ تعلیم و تربیت در آذربایجان‌غربی، تاریخچه بهداشت و درمان در استان و کتاب‌های نوشته شده در آذربایجان‌غربی آماده چاپ شده است.

چندین مقاله نیز در فصلنامه‌های متعدد به چاپ رسیده و در بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی سالانه متوسط هشت مورد پایان‌نامه مقطع دکتری، بیش از 30 مورد پایان‌نامه کارشناسی ارشد و بیش از 100 مورد تحقیق‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی انجام و مورد حمایت کتابخانه‌ای، اسنادی و غیره انجام می‌شود.

ایکنا ـ آیا علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن آذربایجان‌غربی غیر از پژوهشگران نیز می‌توانند از کتابخانه استفاده کنند؟

این کتابخانه به‌ علت تخصصی بودن مورد استفاده محققان که با عنوان آزاد شمرده می‌شود نیز قرار می‌گیرد و استفاده این منابع برای عموم آزاد و رایگان است. این مرکز در جهت اشاعه و معرفی تمدن و فرهنگ غنی ایران و آذربایجان برای تمام علاقه‌مندان خدمت‌رسانی می‌کند.

ایکنا ـ شیوه‌های دسترسی و ارتباط با بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی چیست؟

این مرکز همه روز از ساعت 8 صبح تا 14:30 در خیابان شهید امینی نرسیده به استانداری کوی امیر فرزانه پلاک 21 پذیرای محققان و دانشجویان و استاتید بوده و شماره تماس 044-33447329 نیز پاسخگوی سؤالات عموم علاقه‌مندان است.

گفت‌وگو: الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha