کرونا و اربعین؛ از جریمه متخلفان کرونایی تا ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری
کد خبر: 3926712
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
بر خط جامعه؛

کرونا و اربعین؛ از جریمه متخلفان کرونایی تا ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداری

در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات و خبرهای مختلف و متنوعی در حوزه اجتماعی بودیم؛ این خبرها حول موضوعاتی از جمله هفته ملی سالمند، روز جهانی گردشگری، روز جهانی ناشنوایان و خبرهایی در حوزه ممنوعیت سفر به اربعین و حرکت دسته‌های عزاداران در این روز و همچنین افزایش آمار فوتی در بیماران کرونایی، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشنهاد وزیر کشور برای جریمه متخلفان کرونایی بود.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت اتفاقات و خبرهای مختلف و متنوعی را در حوزه اجتماعی شاهد بودیم؛ این خبرها حول موضوعاتی از جمله هفته ملی سالمند، روز جهانی گردشگری، روز جهانی ناشنوایان و خبرهایی در حوزه اربعین و بیماران کرونایی بودند که آنها را می‌توان در صدر مهمترین رویداد‌های خبری این هفته برشمرد.

 

۹ مهر، اهدای خون پیروان ادیان الهی نام‌گذاری شد

 
در این هفته و در مهر سال جاری، مناسبت جدیدی به مناسبت‌های تقویم سازمان انتقال خون ایران اضافه شد که یادآور همدلی و همبستگی زنان و مردان پیرو ادیان الهی است که زیر پرچم سه رنگ ایران عزیز در طول تاریخ خون سرخ خود را برای نجات و امنیت و سلامت هدیه کرده‌اند.
 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

 
محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، نیز در نشست خبری ویدیو کنفرانسی این وزارتخانه که روز پنجم مهرماه برگزار شد، با بیان اینکه بهداشت محیط، راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه‌گیر شدن بیماری‌هاست، گفت: نقش این بخش از بهداشت، با شیوع کووید ۱۹ بیشتر آشکار شده است.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/5/1845721_217.jpg
 
وی افزود: وقتی یک بیماری، واکسن و درمان مستقیم ندارد، باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری و کنترل عوامل محیطی روی بیاوریم. اگر فرد در منزل بماند و ارتباط با جهان بیرون را قطع کند و هیچ کسب و کاری نیز نداشته باشد، قطعاً بیمار نمی‌شود. ولی در هیچ جای دنیا و در کشور ما این امر بدون قرنطینه صد درصدی محقق نمی‌شود. این ویروس در حال گردش در کره زمین است و قرنطینه صد درصدی نیز مقدور نیست و در نتیجه همه افراد باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
 
معاون مرکز بهداشت و محیط وزارت بهداشت، گفت: طی دو تا سه هفته اخیر به دلایل مختلف، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته که این موضوع منجر به گسترش بیماری، بستری و مرگ و میر شده است.
 

افزایش جمعیت سالمندی در ایران

 

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نشست خبری ویدیو کنفرانسی به مناسبت روز جهانی سالمندان، روز ۹ مهرماه، با حضور محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر در امور توانبخشی و محسن شتی، رئیس اداره سالمندان در وزارت بهداشت برگزار شد.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان در این نشست در پاسخ به ایکنا در رابطه با برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان، اظهار کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان در ابعاد مختلف بهداشتی، درمانی، روانی و اجتماعی پیگیری می‌شود. در حوزه درمان در حال تدوین گایدلاین‌های خاص مانند تشخیص و درمان دمانس و آلزایمر هستیم. همچنین پروتکل‌هایی برای اورژانس ۱۱۵ و خدمات فوریت پزشکی مخصوص سالمندان در حال تدوین است.
 
رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، در این نشست با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۰ جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود ،گفت: فقط ۲۰ سال فرصت برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این جمعیت وجود دارد.
 
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/9/1850356_227.jpg

 

شمار قربانیان کرونا در ایران از ۲۶ هزار نفر گذشت

 
متاسفانه این هفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به شناسایی سه هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور، گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به بیش از ۴۵۷ هزار نفر رسید. متأسفانه در این هفته مجموع جان باختگان این بیماری از مرز  ۲۶ هزار نفر گذشت.
 

پیشنهاد وزیر کشور برای جریمه متخلفان کرونایی

 
در هفته‌ای که گذشت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، روز ۹ مهرماه در حاشیه برگزاری جلسه کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، به تشریح آخرین مصوبات این جلسه پرداخت و با بیان اینکه موضوعات این جلسه در رابطه با بازنگری در نحوه اعمال، اجرا و نظارت پروتکل‌ها، بود، گفت: گزارش‌هایی در این خصوص ارائه شد که نشان می‌دهد اجرا و نظارت کاهشی بوده و این موضوع اثر خود را در بیماران، مبتلایان و بستری‌ها و همچنین فوتی‌ها نشان می‌دهد. ادارات، اصناف و اماکن عمومی که پیشتر برای آن‌ها پروتکل‌ها نوشته شده است باید زمان‌بندی اجرا و نظارت را به ستاد ارائه دهند، در این نظارت‌ها گروه‌هایی که زیر استاندارد و میانگین هستند تذکر دریافت می‌کنند.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/9/1850275_649.jpg
 
وزیر کشور در رابطه با جریمه متخلفان پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: براساس دستورالعملی که نوشته شده، تهران در این موضوع به عنوان الگو در نظر گرفته می‌شود و پیگیری برای اجرای این موضوع ادامه دارد، به شکلی که اگر موضوع جریمه مورد توصیه ستاد ملی قرار گیرد، با روش‌های اقناعی و جذب همراهی مردم آن را اجرا می‌کنیم.
 

سرویس «حدیث‌یاب در متون» راه اندازی شد

 

یکی از مشکلات رایج در مطالعه و تحقیق، عدم دسترسی به احادیثی است که در آثار مؤلفان ذکر می‌شود. گاه احادیث با غلط املایی یا افتادگی در متن مواجه هستند و گاه بدون ذکر منبع در متن آورده شده‌اند، گاهی نیز خواننده برای درک بهتر مطلب نیازمند مراجعه به شرح پیرامون یک روایت و یا مطالعه متن کامل آن است که متأسفانه رفع این مشکل بدون ابزار‌های فناورانه بسیار زمان‌بر و دارای ضریب خطاست.

بر همین اساس، بخش پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سرویس «حدیث‌یاب در متون» را در سایت متن‌کاوی نور راه‌اندازی کرده است. این سرویس می‌تواند احادیث را شناسایی و به منابع حدیثی متصل کند و دست‌یابی محقق به شروح و ترجمه روایات موجود در متن را تسهیل کند.

 

ضعف پلتفرم‌های داخلی در تقویت فرهنگ اسلامی

 

هفته‌ای که گذشت خبرگزاری ایکنا، میزبان نشست خبری، هفتمین سوگواره مجازی اشراق، با حضور حجت‌الاسلام محمد قطبی، داور بخش ایده‌های نو هفتمین سوگواره مجازی اشراق و مدیر مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق و حجت‌الاسلام محمدجواد محمدصادق، دبیر بخش ایده‌های نو این سوگواره، در سالن جلسات خبرگزاری بود.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/8/1848588_172.jpg
 
محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا قبل از برگزاری جشنواره اشراق، اجرای پویش روضه‌های خانگی بود، گفت: پویشی که با عنوان روضه‌های خانگی به راه افتاد، حرکت بسیار ارزشمندی بود و در این پویش مردم با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ماه محرم و همچنین دوری از تجمعات، توجه و تأکیدشان به روضه‌های خانگی معطوف شد. طبیعتاً این پویش، بعد از ماه صفر و در ایام عزای سایر اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز می‌تواند به کار گرفته شود. حتی می‌توانیم جشن‌های مذهبی خانگی را نیز با توجه به این پویش تقویت کنیم. به هرحال تا زمانی که ویروس کرونا در کشور وجود دارد، هر چه به این سمت حرکت کنیم و روضه‌های خانگی و مراسم خانگی تشویق شود، قطعاً در کنترل شیوع ویروس مؤثر است.
 
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقش پلتفرم‌های داخلی در تقویت فرهنگ اسلامی بسیار ضعیف است، گفت: پلتفرم‌های داخلی توجهی به حوزه محتوای دینی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی ندارند؛ لذا باید با قانون‌گذاری آن‌ها را موظف کنیم که سهمی از ظرفیت تولید و نشر خود را به محتوای فرهنگی و دینی اختصاص دهند.

 

گسترش ادبیات علمی دین در فضای مجازی

 

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق، با بیان اینکه امروز در فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین عرصه رسانه با کمبود ادبیات علمی دین مواجهیم و تجربیات این حوزه هر مقدار که پیشتاز باشند، اما تبدیل شدن آن‌ها به ادبیات علمی و نسخه قابل ارائه و آموزش بسیار دشوار است، گفت: در این حوزه نیاز به بررسی با اساتید مطرح به شدت احساس می‌شد؛ لذا سوگواره مجازی اشراق را برای گسترش این ادبیات علمی در نظر گرفته‌ایم.
 

طوفانی از تولید محتوای اربعینی راه بیندازیم

 

حجت‌الاسلام محمد قطبی، داور بخش ایده‌های نو هفتمین سوگواره مجازی اشراق و مدیر مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نیز در این نشست با اشاره به صنایع فرهنگی خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: این صنایع در واقع میدانی بسیار وسیع و بزرگ است که متأسفانه در سال‌های اخیر به طور جدی به این حوزه‌ها نپرداختیم؛ البته اخیراً معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این حوزه‌ها فعالیت‌هایی داشته است. زمانی که از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز سخن می‌گوییم منظورمان فناوری‌ها، محصولات و خدمات نوآورا‌نه‌ای است که در حوزه‌های فرهنگی، انسانی و اسلامی به جامعه ارائه کنند.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/8/1848561_794.jpg

وی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری در دنیا سال‌هاست که به عنوان میدانی جدی و باعظمت مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: در اروپا به این موضوع خیلی زودتر پرداخته‌اند و فرصت‌های بسیار خوبی نیز برای شرکت‌ها و مؤسسات فناور فراهم کرده‌اند؛ در کشور ما نیز از حدود ۲۵ سال پیش شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین فعالیت در این حوزه را آغاز کرد و بعد از آن در تهران و در نهایت در همه نقاط کشور این اکوسیستم گسترش پیدا کرد. در چهار سال گذشته نیز که زیست بوم فناوری‌های نرم و هویت‌ساز رسماً از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شد، فرصتی را فراهم آورد تا ایده‌های نوآورانه در میدان‌های فرهنگی نیز جایگاه خوبی پیدا کنند.
 
مدیر مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه سوگواره مجازی اشراق آوردگاه خوبی برای شناسایی محصولات هنری، رسانه‌ای و فرهنگی با رویکرد مذهبی است، گفت: باید رویکرد‌های نوآورانه در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و دینی مدنظر باشد.
 

مراکز دینی؛ اولین هدف گردشگران پساکرونا

 

در هفته‌ای که گذشت نشست تحلیل رفتار گردشگران در دوران کرونا و پساکرونا با تأکید بر شعار سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری فرصتی برای مناطق روستایی»، با حضور منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در این نشست که به همت مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران، در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، جهانیان با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری همه ساله شعاری را انتخاب کرده و کشور‌ها تلاش می‌کنند با محوریت آن شعار فرهنگ‌سازی و توسعه گردشگری را در جهان رونق دهند، گفت: مناطق روستایی جذابیت‌های متعددی دارند و حضور گردشگران حرفه‌ای در این مناطق موجب رونق مناطق روستایی، ایجاد اشتغال برای همه اعضای خانواده در این مناطق، جلوگیری از بیکاری و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها می‌شود.
 
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، با اشاره به نتایج پژوهش‌هایی که نشان می‌دهد اولین مقصد گردشگران پس از کرونا مراکز دینی و مذهبی است، گفت: باید بقاع متبرکه برای این سونامی جمعیتی آماده باشند.

 

ارائه بسته‌های حمایتی به فعالان حوزه گردشگری

 

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در هفته‌ای که گذشت در مراسم روز جهانی گردشگری، که در هتل ارم تهران برگزار شد، با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: ماه‌ها و روز‌های سختی را می‌گذرانیم. صد‌ها میلیارد دلار خسارتی است که فقط بر حوزه گردشگری در جهان وارد شده است و در ایران نیز تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است.

وی ضمن تقدیر از مجاهدت‌ها و ایثارگری کادر درمان کشور گفت: کرونا در حالی این شرایط را به وجود آورده که کشور با شرایط سخت اقتصادی مواجه است و بخش زیادی از دارایی کشور در قالب بسته‌های حمایتی به مردم ارائه شد، اگرچه باید حمایت‌های بیشتری از این صنعت صورت می‌گرفت.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/6/1846995_116.jpg
 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تأکید کرد: دولت در راستای حمایت بیشتر از صنعت گردشگری به زودی از بسته حمایتی جدیدی رونمایی می‌کند؛ همگی باید با صبر و تحمل از این روز‌ها عبور کنیم.

مونسان در ادامه با بیان اینکه جایگاه صنعت گردشگری کشور ارتفا پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر در تصمیم‌های دولت توجه ویژه‌ای به گردشگری می‌شود. همچنین همگرایی خوبی بین مسئولان دولتی و فعالان حوزه گردشگری اتفاق افتاده است.
 

اجرای طرح ملی «ایران قوی» در مساجد

 

در این هفته ایکنا، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، انجام داد که وی دراین مصاحبه به تشریح این مسئله پرداخت که چرا برخلاف طول تاریخ اسلام، مساجد در شیوع کرونا به عنوان محور مدیریت بحران انتخاب نشدند و در پاسخ به این سؤال که آیا عملکرد‌ها در قبال تعطیلی مساجد و سپس بازگشایی محدود آن تصمیم صحیحی بوده است؟ گفت: مساجد محل اجتماع مؤمنان است. در حوزه طراحی، مساجد محله و جامع و مصلی داریم که هر کدام کارکرد خاصی دارند. با توجه به اینکه بیماری کرونا در تمام مناطق وجود دارد و یکی از مراکز تجمع مساجد هستند، طبیعتاً ستاد کرونا و مسئولان امر باید تدبیر می‌کردند که از اجتماعات پرهیز کنند و با همین روش نیز مسئله مدیریت شد.

وی ادامه داد: در مواجهه با کرونا همه کشور‌ها بی‌تجربه بودند و مدلی هم وجود نداشت که به آن اقتدا کنیم. همه کشور‌ها با همین مدل پیش رفتند و مراکز دینی و کلیسا‌ها در کشور‌های مختلف بسته شدند، اما پس از آشنایی مردم با نحوه شیوع کرونا و ارائه پروتکل‌های بهداشتی برای ورود، مراکز دینی و مساجد نیز به مررو باز شدند.
 
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با تأکید بر اینکه افراط و تفریط در خصوص باز بودن مساجد در ایام کرونا نباید وجود داشته باشد، از اجرای طرح ملی ایران قوی در قالب ۱۲ رواق و سه شبستان خبر داد.
 

تکذیب خبر شناسایی کلاهبردار جدید فروش قبر

 

در هفته‌ای که گذشت خبری مبنی بر «دستگیری کلاهبردار جدیدی با فروش قبر‌های اماکن مذهبی» از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که خبرگزاری ایکنا، برای روشن شدن حقیقت ماجرا و ارتباط شخص دستگیرشده با فردی که پیش از این به همین جرم دستگیر شده بود (سلطان قبر) پیگیر ماجرا شد.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/8/1849003_289.jpg
 
بعد از انتشار این خبر، ایکنا با حجت‌الاسلام جبار جوادی، بازپرس شعبه هشتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ری، گفت‌وگو کرد. وی گفت: این خبر از سوی یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر شده که کاملاً کذب و جعل است و در حال حاضر پیگیر این خبر هستیم.
 
جوادی افزود: در گفت‌وگویی که با حیدر گودرزی، سرپرست پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران، داشتم ایشان هم این خبر را تکذیب و اعلام کرد که هر خبرنگاری که مدعی است، صوت این گفت‌وگو را منتشر کند. در حقیقت خبر منتشرشده شایعه‌ای بیش نیست و نه تنها پلیس، که هیچ کدام از مسئولان اوقاف نیز این خبر را تأیید نکرده‌اند.
 
وی در خصوص روند پیگیری پرونده مافیای فروش قبر در تهران به ایکنا، گفت: این پرونده نیز در حال انجام و تحقیقات در حال بررسی است و تا امروز تعداد شاکیان مجرم نیز افزایش یافته است.

 

ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به فعالان قرآنی مدارس

 

آیین افتتاحیه دوره آموزش سواد رسانه‌ای فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد، روز چهارشنبه، ۹ مهرماه، در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد. قرار است در این دوره آموزش سواد رسانه‌ای در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته ویژه فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در راستای مطالبه مقام معظم رهبری برگزار شود.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/9/1850109_186.jpg
 
کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در این مراسم با بیان اینکه برنامه‌ریزی در اجرا مهمترین اقدام در حوزه پرورشی و فرهنگی است، اظهار کرد: حضور در فضای مجازی باعث شده که استفاده از آن ضرورت و اجبار باشد. البته بدون سواد رسانه‌ای نمی‌توانیم به فعالیت در این فضا بپردازیم. باید بدانیم آینده از آن کسانی است که از این سواد بهره‌مند باشند؛ آموزش و پرورش نیز باید در این عرصه پیشتاز باشد.

 

تشکیل کارگروه مشترک گردشگری دینی

 

بعدازظهر روز نهم مهرماه، ولی تیموری، معاون گردشگری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، معاون بین‌الملل و ارتباطات حوزه‌های علمیه کشور به منظور برقراری ارتباطات و تعامل دو سویه در حوزه گردشگری دینی و همچنین تببین نقشه راه گردشگری دینی به گفت‌وگو پرداخت.

در این نشست، معاون گردشگری پس از تشریح و تبیین پروژه‌های کلان در دست اقدام و نیز توضیح درباره روند فعالیت‌ها، با تأکید بر لزوم توسعه محصول در گردشگری دینی و تدوین دقیق نقشه راه و سند گردشگری در این حوزه، از به کارگیری ظرفیت تحقیقات و پژوهش‌های حوزه‌های علمیه و امکان تبادل تجربیات و مشاوره‌های تخصصی و فنی استقبال کرد. همچنین طبق توافق طرفین، تصمیم بر آن شد تا کارگروه مشترک گردشگری دینی با همکاری معاونت گردشگری کشور و حوزه‌های علمیه تشکیل شود.

 

ممنوعیت حرکت دسته‌های عزاداران در روز اربعین 

 

یکی از خبرهای مهم این هفته لغو مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین بود که روح‌الله عبداللهی، مسئول اطلاع‌رسانی ستاد محرم استان تهران، در این خصوص اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی و عزاداران سؤالات متعددی در خصوص نحوه برگزاری مراسم ایام ماه صفر به ویژه روز اربعین را دارند که در پاسخ به سؤال آن‌ها باید گفت که مراسم این ایام همانند ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی انجام می‌شود.

وی افزود: توزیع مواد غذایی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پیاده‌روی در روز اربعین و تجمع در هیئت‌های عزاداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممنوع است.

مسئول اطلاع‌رسانی ستاد محرم استان تهران، با بیان اینکه مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان باید در فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود، اظهار کرد: استفاده از ماسک برای تمامی شرکت‌کنندگان در هیئت‌های عزاداری الزامی است و مراسم نیز نباید بیش از یک ساعت به طول انجامد.

 

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه اربعین

 

در هفته‌ای که گذشت ایکنا، مصاحبه‌ای را با حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درخصوص برنامه‌های این سازمان برای اربعین حسینی(ع) داشت که وی گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ۲۵ برنامه را برای اربعین حسینی(ع) تدارک دیده است که این برنامه‌ها در سراسر تهران اجرا خواهد شد.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1399/7/5/1845264_782.jpg
 
وی افزود: در حوزه اربعین همانند محرم، پایبند به دستورات ستاد ملی کرونا هستیم و تا کنون نیز اجازه برگزاری برنامه جاماندگان را نداده‌اند؛ اما این سازمان در چند نقطه تهران چهار جلسه فاخر را با کمک هیئات مذهبی به سبک محرم و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و تحت نظارت ستاد کرونا، برگزار خواهد کرد. «بلندا»، با محوریت روضه و چهارپایه‌خوانی، عنوان برنامه‌ای است که در دهه آخر صفر به صورت گسترده در سطح تهران از سوی جوانان و به صورت روزانه برگزار می‌شود. در این برنامه هر روز ۷۰ چهارپایه‌خوان در پنج نقطه از پایتخت برنامه خواهند داشت. در واقع چیزی حدود ۳۵۰ اجرا در کوچه‌های تهران با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha