«خداحافظی قاری بین‌المللی از مسابقات قرآن» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3980661
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳

«خداحافظی قاری بین‌المللی از مسابقات قرآن» در صفحات معارفی رسانه‌ها

مختار دهقان، قاری بین‌المللی قرآن از مسابقات قرآن در حالی خداحافظی کرد که سهمیه‌اش در مسابقات بین‌المللی ترکیه به دلیل شیوع ویروس کرونا از بین رفت.

به گزارش ایکنا؛ در صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 7 تیر شاهد انعکاس اخبار مختلفی بودیم که از این بین، خبر خداحافظی مختار دهقان، قاری بین‌المللی با عرصه مسابقات قرآن از اهمیت بیشتری برخوردار بود. در ادامه نگاهی به این اخبار خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «احیای گشت ارشاد مسئولان رویکرد ستاد امر به معروف است / دعوت مردم درباره اعلان گزارش تخلف مسئولان»،‌ «عدالت مردم‌پایه متوازن شکل نگرفته است/ دولت آینده صدای راستین مستضعفین باشد»،‌ «تحول علم در حوزه علوم انسانی بیش از سایر رشته‌ها است/ ظرفیت تولید علم در نشست‌های هم اندیشی» و «استفتاء از رهبر انقلاب / آیا خواندن قرآن و ادعیه برای زنان در زمان عذر شرعی اشکال دارد؟» هستند.

خبر «عدالت مردم‌پایه متوازن شکل نگرفته است/ دولت آینده صدای راستین مستضعفین باشد» مربوط به مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان، مؤلف و از اساتید حوزه علمیه است که در بخش‌هایی از آن آمده است: در وجه عدالت اقتصادی که ملموس‌ترین بخش برای مردم است، همان‌طور که متفکران بزرگی مثل شهید صدر و دیگران اشاره کرده‌اند، ما دو ریل اصلی داریم: یکی عدالت در تقسیم عادلانه منابع ثروت به این معنا که منابع ثروت کشور باید عادلانه تقسیم شود و یکی هم تقسیم عادلانه درآمدها است که این تقسیم عادلانه درآمدها مربوط به همین درآمدها و حقوق و مزایا و نظایر آن می‌شود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم اصل برابری برای همه شهروندان بیان شده است. همچنین در اصل 3 قانون اساسی آمده که امکانات ضروری زندگی باید برای مردم فراهم شود. درباره بهداشت و آموزش نیز در اصل 29 و 30 مطالبی بیان شده است. در زمینه تقسیم عادلانه امکانات، اصل 48 قانون اساسی را داریم که در آنجا تصریح شده که باید همه استان‌ها و شهرهای کشور به شکلی متوازن رشد کنند؛ یعنی پیشرفتی همراه با عدالت باشد، نه عدالتی که عارض بر پیشرفت باشد که ابتدا بخش‌هایی از کشور توسعه پیدا کند و ما دولت رفاهی تشکیل بدهیم که بیایند پشت سرشان پینه‌دوزی کنند و آنهایی که جا مانده‌اند را سوار کنند؛ نظریه رهبر فرزانه انقلاب هم ناظر بر همین پیشرفت مردم‌پایه متوازن است.

اصلی‌ترین مشکل دولت‌های ما تا امروز این بوده که عدالت در تقسیم منابع ثروت را نمی‌بینند و عدالت را فقط در درآمدها می‌بینند. وقتی عدالت منحصر در توزیع عادلانه درآمدها شد، ما از بالادستی‌ها مالیات می‌گیریم -که نمی‌گیرند- تا بعد به پایین دستی‌ها بدهیم،  با این رویه عدالت اقتصادی حاصل نمی‌شود. من فکر می‌کنم دولت آینده باید ظرفیت‌های عدالت اقتصادی را هم در تقسیم منابع ثروت و هم در توزیع درآمدها، فعال کند و به لحاظ فرهنگی هم صدای راستین مستضعفین بشود، نه مثل صدا وسیمای امروز ما که متأسفانه در آن صدای "عالیس" و "گاج" بلندتر از صدای برخی طبقات فرودست و محرومی است که می‌خواهند مطالبات بحق خودشان را به گوش مسئولین برسانند.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر منتشر کرده که عبارت از ترتیل صفحه 135 قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزکار است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که عناوین آن عبارت از «تأسف بعثه ایران و عراق از تعطیلی دوباره حج» است. در بخش‌هایی از این خبر آمده است: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ـ در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام و المسلمین سامی مسعودی ـ رییس شورای عالی حج و عمره عراق ـ با بیان این‌که متاسفانه برای دومین سال متوالی زائران خارج از کشور عربستان از انجام مناسک حج تمتع محروم شدند، اظهار کرد: بار دیگر عربستان این موضوع را با تأخیر اعلام کرد و امسال نیز مراسم حج تنها با حضور تعداد کم زائران برگزار می‌شود.

وی گفت: عربستان همچون سال گذشته درخصوص اعلام شرایط و شیوه برگزاری حج بسیار تعلل کرد و بدون نظرخواهی از کشورهای اسلامی، همچون سال گذشته، حج را به اتباع کشورش و یا افراد مقیم این کشور محدود کرد، در حالی که می‌توانست به صورت محدود زائران را از کشورهای خارجی بپذیرد تا عطر و معنویت نسیم حج و حج‌گزاری در سراسر گیتی بوزد.

نماینده ولی فقیه در امور حج در ادامه با اشاره به روابط ایران و عراق بیان کرد: اراده مسئولان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران، همکاری برادرانه و نزدیک با عراق در امور مرتبط با حج و زیارت است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده که عناوین آنها عبارت از «گشت ارشاد مسئولان از اولویت‌های ستاد امر به معروف است» و «"چارک" دشتی در بین ۱۷ نامزد کسب پایتخت روستای قرآنی کشور قرار گرفت» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «ترجمه حدیث نصب شده بر کتیبه حسینیه امام خمینی‌(ره) در سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی»، «تعریف همسایه از منظر امیرالمومنین‌(ع)» و «انتظارات جامعه روحانیت از دولت منتخب چیست؟» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «خداحافظی قاری بین‌المللی از عرصه مسابقات قرآن» و «افتتاح طرح «من قرآن را دوست دارم» در آستان عبدالعظیم(ع)» هستند. خبر نخست مربوط به مصاحبه مهر با مختار دهقان، قاری برجسته قرآن است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: احساس کردم انگیزه‌ای دیگر برای شرکت در مسابقات بین‌المللی ندارم. بعد از سال ۹۶ که نفر دوم شده و به مسابقات بین‌المللی مالزی راه یافتم؛ آنجا هم دوم شدم و تصمیم داشتم تنها سه سال دیگر شرکت کنم.

دهقان افزود: سال گذشته برای مسابقات ترکیه انتخاب شدم که به دلیل ویروس کرونا مسابقات برگزار نشده و سهمیه ما به عنوان یک راه‌یافته به مسابقات بین‌المللی سوخت. برای راه پیدا کردن به مسابقات بین‌المللی قرآن زحمات زیادی می‌کشیم، اما متأسفانه با شیوع کرونا و سوخت سهمیه‌ها هیچ راه کاری از سمت مسئولان عملی و پیگیری نشد. بخشی از این امر اجتناب‌ناپذیر بود، چرا که شیوع بیماری منحوس ضربات زیادی بر همه وارد کرد، اما مسئولان می‌توانستند با ایجاد راه‌کارهایی این فضا را بهتر مدیریت کنند.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهارده خبر پرداخته که تیتر برخی از آنها عبارت از «علامه محمدرضا حکیمی به کرونا مبتلا شد»، «بزرگداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد اژه‌ای برگزار می‌شود»، «‌مهلت ارسال آثار به همایش بین‌المللی «ایران‌شناسی» تمدید شد»،‌ «آیا مقوله‌ای به نام زیبایی وجود ندارد؟» و «برگزاری مسابقه کتابخوانی «ماه غریب من»/ ۲۴۰ میلیون ریال جایزه برای ۸۹ برگزیده» هستند.

انتهای پیام
captcha