پیام غدیر پیوند سیاست و دیانت است
کد خبر: 3986456
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

پیام غدیر پیوند سیاست و دیانت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، یکی از پیام های مهم غدیر را پیوند سیاست و دیانت دانست و اضافه کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) به‌عنوان امام از آن جهت می تواند سیاست جامعه را عهده دار شود و تدبیر امور جان و جامعه بشری را به دست بگیرد که عبد صالح خدا و متدین درجه یک عالم هستی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، نبوت را به معنی خبر دادن از حقایق عالم هستی و نفس انسان دانست و اظهار کرد: بعد از رسیدن این اخبار به انسان توسط رسول، قوانین مربوط به تنظیم رفتار جهت خلق زیبایی در جامعه بشری محقق می شود و لذا برای اجرای این قوانین به یک مجری خوب نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بدون مجری خوب بهترین قوانین معطل می ماند، تصریح کرد: اگر مجری مدیر و مدبر و مشرف بر قوانین و نظامات حاکم بر جهان و نفس انسانی نباشد، بشر نمی تواند روند رشد و کمال خودش را طی کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، غدیر را روز ابلاغ و نهادینه کردن مدیریت، رهبری و امامت انسان کامل به‌عنوان بهترین مجری دانست و ادامه داد: انسان کامل با اشرافی که بر عالم هستی و جان انسان ها دارد، می تواند با مدیریت و رهبری خود قوانین الهی را به نحو احسن اجرایی کند.

مهدوی، با بیان اینکه قرآن در آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» از روز غدیر به‌عنوان روز اکمال دین و اتمام نعمت یاد می کند، گفت: آن قانون زیبای الهی که توسط پیامبر اسلام(ص) در طول مدت 23 سال تنظیم و تکمیل شده، نیازمند مجری کامل است تا دین کامل را در جامعه بشری تحقق بیرونی بخشد و بی تردید اگر رهبری و امامت نباشد، نمی توان بهترین و زیباترین قانون الهی را که همانا اسلام است، اجرایی کرد.

وی با اشاره به نادیده گرفتن پیام غدیر در طول تاریخ اسلام، بیان کرد: اگر اسلام نتوانسته به غرض اصلی خودش که رسیدن به صلح و عدل جهانی است جامه عمل بپوشاند و نظامی متناسب با اراده خالق را بنا نهد، همین دوری از امامت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، با اشاره به تاکید رسول الله بر استمرار امامت، متذکر شد: بعد از اینکه بهترین قانون به بشر اعطا شد، باید بهترین مجری قانون نیز به بشر معرفی شود.

مهدوی، سیاست را به معنی تدبیر دانست و اضافه کرد: انسان در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی محتاج سیاست است، یعنی باید تدبیر داشته باشد و لذا اگر این تدبیر با دیانت گره بخورد، یقیناً بشر می تواند روند رشد و کمال خودش را طی کند، اما اگر سیاست ما مبتنی بر مصالح فردی و زیستی و جهانی باشد و تدین و تبعیت از خالق در آن دیده نشود، تدبیر ما تبدیل به تزویر می شود.

وی با بیان اینکه اگر تدبیرگری ما با حقیقت دین و طاعت خدا و تسلیم شدن جان نسبت به امر الهی همراهی نکند، حق دیگران را ضایع می کنیم، افزود: تدبیر بدون تدین فقط منفعت فردی، باندی، گروهی، حزبی و صنفی را به دنبال دارد لذا غدیر یعنی فرد و جامعه می خواهند در قالب تدبیر زیبا رشد کنند و لذا باید تدین و تدبیر را همراه کرد و اگر سیاست و دیانت همراه شود خلق زیبایی در فرد و جامعه اتفاق می افتد؛ این همه ظلم، جنگ، فاصله طبقاتی، حق کشی و حق خوری نتیجه همین جدایی دیانت و سیاست است، زیرا بشر هوشمند برای رسیدن به منافع شخصی تدبیر می کند و اگر تدین نداشته باشد، این تدبیر تبدیل به زشتی های ظلم و بی عدالتی می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، یکی از پیام های مهم غدیر را پیوند سیاست و دیانت دانست و اضافه کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) به‌عنوان امام از آن جهت می تواند سیاست جامعه را عهده دار شود و تدبیر امور جان و جامعه بشری را به دست بگیرد که عبد صالح خدا و متدین درجه یک عالم هستی است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در روز غدیر مسلمانان آن روز را گرد هم آورد تا یک امر سیاسی را به انجام برساند، گفت: پیامبر این پیام را به بشریت رساند که رهبر و امام جان و جامعه باید فردی مانند علی(ع) باشد.

مهدوی، اسلام را دین کامل دانست و تاکید کرد: کمال دین در پایان رسالت پیامبر(ص) به واسطه تدوین قوانین اعتقادی، اخلاقی و احکامی شکل گرفت و لذا دین کامل فردی کامل مانند علی(ع) را می خواهد که نه فقط امام امت اسلام، بلکه امام جان و جامعه بشری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، شرط برخورداری از نعمت های هستی و وجودی بر روی کره زمین را در پذیرش امامت ولی خدا دانست و بیان کرد: ولی جلوه کاملی از امام، مربی، رهبر و مرشد است و لذا بدون ولی هر نعمتی تبدیل به نقمت می شود.

وی یکی از مهمترین خصوصیات ولی را در امامت جان و جامعه بشری دانست و اظهار کرد: ولی فقط امام جان و جامعه یک قشر خاص نیست، بلکه امام جان و جامعه بشری است و مهمترین دغدغه او رشد و ارتقای فردی و اجتماعی همه انسان هاست.

مهدوی، امر الهی را مبنای قیام و سکوت و فریاد و خاموشی و گوشه گیری و حضور ولی دانست و گفت: خداوند بندگانش را دوست دارد و لذا همه انبیا و اولیای الهی به حکم خدا براساس مصلحت بشر حرکت می کنند و ملاک خود را رشد و کمال انسانی قرار می دهند، یعنی اگر مراجعه جامعه به سمت ولی نباشد، قیام نمی کند. متاسفانه بعد از رحلت رسول الله(ص) امت اسلام به دست خواص آلوده به انحراف کشیده شد و مردم ولی به حق خود را نپذیرفتند؛ در چنین شرایطی امام علی(ع) تا توانست به تبیین و استدلال پرداخت و دست از فریاد و حرکت نکشید، اما به خاطر جامعه بشری، صلاح را در حفظ دین دید تا بنیان جامعه از هم نپاشد و جنگ و جدال موجبات فروپاشی جامعه را فراهم نکند.

وی سکوت 25 ساله امیرالمؤمنین علی(ع) را به خاطر حفظ وحدت مسلمین دانست و تاکید کرد: این سکوت توام با عقلانیت بود؛ نه انفعال و خاموشی محض و لذا خلفای حاکم بر جهان اسلام از علی(ع) کمک دریافت می کردند، زیرا امام معصوم امتش را دوست دارد. زمانی که مردم به امام مراجعه کردند نیز براساس همین مصلحت اندیشی، حاکمیت را پذیرفت را زمینه رشد و ارتقای جامعه بشری را ایجاد کند.

مدیرکل تبیلغات اسلامی گیلان، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت های خودش را به سمت هدایت و جهت دهی تشکل های مردم نهاد به منظور فرهنگ سازی مذهبی برده است، بیان کرد: اگر مردم پیام غدیر را دریافت کنند، دیگر واقعه عاشورا اتفاق نمی افتد.

مهدوی، با اشاره به شرایط بهداشتی حاکم بر جامعه و محدودیت در اجرای برنامه های میدانی بزرگداشت دهه امامت و ولایت، اضافه کرد: هیئت های مذهبی، خانه های قرآنی، کانون های فرهنگی و سمن های مذهبی جوانان را به سمت بزرگداشت عید غدیر هدایت کردیم.

وی از راه اندازی 110 ایستگاه تبیینی و تبلیغی تحت عنوان «میعاد غدیر» در مساجد و محلات و بوستان های گیلان با حضور مبلغین خبر داد و اظهار کرد: به دنبال ترویج سنت اطعام در غدیر که یکی از سفارشات ائمه معصومین(ع) است، هر خانه برای امام علی(ع) طعامی پخت کند.

انتهای پیام
captcha