تجلیل از پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی در ساری + عکس
کد خبر: 3993986
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

تجلیل از پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی در ساری + عکس

نخستین همایش تلویزیونی تجلیل از پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی مازندران، شب گذشته از سوی شبکه مازندران در ساری برگزار شد.

برگزاری همایش  تجلیل از پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی مازندران در ساریبه گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مازندران، حجت‌الاسلام ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی، شامگاه دیروز، هفتم شهریورماه در نخستین همایش تلویزیونی تجلیل از پیرغلامان، مداحان و خادمان حسینی مازندران که از سوی شبکه مازندران در ساری برگزار شد، با اشاره به ترویج صحیح فرهنگ حسینی در رسانه استانی، از تلاش دست‌اندرکاران صدا و سیمای مازندران در پوشش مراسم حسینی تقدیر کرد.

وی افزود: پوشش رسانه‌ای عالی از عزاداری حسینی مردم مازندران و حضور حماسی این عزاداری از شبکه‌های سراسری کار ارزشمند صدا و سیمای مازندران بوده که مورد تفقد مخاطبان قرار گرفت و این کار جایگاه والایی در محضر اهل بیت(ع) دارد.

ادیانی با اشاره به جایگاه رفیع مرثیه‌سرایی در پیشگاه اهل بیت(ع)، اظهار کرد: حادثه عاشورا و کربلا از جهات مختلف، بی‌نظیر است و می‌توان برای تبیین ابعاد مختلف این حادثه، از هنر اسلامی مرثیه سرایی اولیاالله به درستی بهره گرفت. نصرت ائمه معصومین فقط با ید نیست بلکه جهاد مدیحه‌سرایی برای اهل بیت(ع) است که پیر غلامان حسینی همچون دعبل خزاعی با مدیحه‌سرایی یاری‌رسان ائمه معصومین هستند.

وی به نوحه‌سرایی با معنا و محزون در رثای امام حسین(ع) تأکید کرد و افزود: مداحان و مرثیه‌سرایان در دستگاه امام حسین(ع) با همان سوز گداز و سبکی بخوانند که بتوانند عواطف را برانگیزند تا مردم برای غریبی و مظلومیت آن حضرت بگریند تا حادثه عظیم و جانسوز کربلا ماندگار بماند. توفیق ذکر یا حسین گفتن در عرصه مرثیه‌سرای در این دستگاه بدون اجازه آن حضرت برای کسی رقم نمی‌خورد و کسب این جایگاه برای مادحان اهل بیت(ع) و پیرغلامان حسینی یک موهبت الهی و حسینی است که باید قدردان آن باشیم.

نفس‌های گرم پیرغلامان حسینی در صدا و سیمای مازندران

در ادامه هادی ابراهیمی، مدیر کل صدا و سیمای مازندران نیز با بیان این مطلب که نفس‌های گرم پیرغلامان حسینی، صدا و سیمای مازندران را تبدیل به حسینه تلویزیونی کرد و ادامه داد: شبکه استانی مازندران، بیش از ۲۱ برنامه رادیویی و تلویزیونی امسال به موضوع محرم و عزاداری حسینی با استفاده از ظرفیت مادحان و مرثیه‌سرایان و پیرغلامان حسینی تولید کرد که در این مسیر نفس‌های گرم مادحان و پیر غلامان حسینی این رسانه را همراهی کرد.

وی با بیان این مطب که مازندران در دهه محرم امسال شاهد عزاداری عظیم مردمی و حسینی بر اساس تصمیات ستاد ملی کرونا بود، گفت: امسال مردم مازندران بهترین عزاداری را داشتند و رسانه استانی بر اساس پروتکل ستاد ملی کرونا این عزاداری‌ها را از قاب تلویزیون، از شبکه‌های ملی و استانی پخش شد که در این راستا هر شهرستانی که امسال در برپایی عزاداری حسینی بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا به میدان آمد رسانه استانی در سطح استانی و ملی منعکس کرد.

وی با تقدیر از همه مسولان استانی در برگزاری عزاداری حسینی باشکوه در شهرستان با رعایت پروتکل‌ها، اشاره و افزود: در سال جاری با همت ائمه جمعه و نماینده ولی‌فقیه و هیئت‌های مذهبی مراسم عزاداری حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شکوه برگزار شد که با پخش این عزاداری‌ها در شبکه‌های سراسری، در ارزیابی ها، استان مازندران بهترین عزاداری را برگزار کرد.

ابراهیمی گفت: یکی از برنامه‌های شاخص شبکه استانی که مورد توجه خاص مردم استان قرار گرفت برنامه سوگواره پیرغلامان حسینی بوده که یکی از بهترین برنامه‌ها در کنار ۲۰ برنامه‌ در صدا و سیما محسوب شد.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران پیرغلامان حسینی مازندران را زینت‌بخش مراسم حسینی در استان دانست و افزود: پیرغلامان حسینی مازندران تجلی‌بخش و زینت‌بخش مراسم‌ عزاداری حسینی در استان شدند و شبکه مازندران با بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ حسینی موجب شد که در محرم امسال بر اساس ارزیابی تهران، شبکه استانی در کنار برنامه‌های دفاع مقدس، جز استان‌های برتر شد.

وی افزود: در دهه اول محرم امسال حسینه صدا و سیمای مازندران توانست به بخش‌های اندکی از شور حسینی مردم مازندران را در این شرایط کرونایی با بهترین شکل به تصویر بکشاند.

جایگاه خوب برنامه سوگواره حسینی بین مخاطبان

در ادامه سیدمهدی محمدی، فرماندهی پایگاه بسیج شبکه مازندران، نیز به برنامه سوگواره حسینی اشاره کرد و اظهار کرد: در کنار ۲۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی، برنامه سوگواره حسینی، با دعوت مداحان حسینی مازندران فضای نه رقابتی بلکه همراهی و همنوایی و همدلی توانست در بین مخاطبان جایگاه رفیعی پیدا کند.

وی گفت: پخش عزاداری حسینی مردم ساری، بهره‌مندی از پیر غلامان حسینی، حضور در هیئت و تکایای روستا‌های مازندران با عنوان حسینه تلویزیونی و برنامه ملت حسینی از دیگر برنامه شاخص سیمای مازندران در دهه اول محرم بوده که مورد توجه مردم ولایتمدار استان قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ برنامه سوگواره حسینی که به موضوع نقش و جایگاه مادحان و پیر غلامان حسینی پرداخت، در ۱۵ قسمت به تهیه‌کنندگی علیرضا امرا از سیمای مازندران پخش شد و مداحان استان در یک همراهی با یکدیگر همنوایی کردند که اختتامیه این برنامه در قالب تجلیل تلویزیونی از پیرغلامان حسینی و نفرات برتر حوزه مرثیه‌سرایی حسینی همراه با تحلیل از مداحان شهید استان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha