فراخوان ایده «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی» در صفحات معارفی رسان‌ها
کد خبر: 4002121
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷

فراخوان ایده «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی» در صفحات معارفی رسان‌ها

شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با اعلام فراخوان عمومی، به موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» می‌پردازد و فرصت شرکت در فراخوان ارسال طرح و ایده این نشست تخصصی تا پایان آبان ماه اعلام شده است.

به گزارش ایکنا، در صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز یکشنبه 11 مهر شاهد انعکاس اخبار مختلفی بودیم و در ادامه مروری به این اخبار خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «مانور اشرافیت روحانیت با سیرۀ پیامبر و ائمه‌(ع) در تضاد است»، «علامه حسن‌زاده آملی؛ ترجمان مکتب ابن عربی/ منتقدانِ عرفان اسلامی، علامه را "سیبل" کرده‌اند»،‌ «امام حسین(ع) در آینه بهترین آثار/ مطالعۀ کدام کتاب‌های عاشورایی معرفت‌بخش است؟»،‌ «معجزه‌ای از امام حسن(ع) در کودکی که یک قبیله را مسلمان کرد»، «نشست‌های علمی با محوریت مسئله‌مندی مسائل زنان برگزار می‌شود»، «شانزدهمین نشست تخصصی قاریان و حافظان ممتاز قرآن برگزار می‌شود / فراخوان طرح و ایده تا پایان آبان ۱۴۰۰»، «کتابی با بیش از ۳۲۰۰ حدیث کوتاه نبوی + دریافت کتاب» و «محمود ژولیده: فرهنگ عاشورایی پشتوانه معنویت جبهه‌ها بود/ توصیه حاج منصور در زمان جنگ به رزمندگان چه بود؟» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «شانزدهمین نشست تخصصی قاریان و حافظان ممتاز قرآن برگزار می‌شود / فراخوان طرح و ایده تا پایان آبان ۱۴۰۰» آمده است: به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنرهای آواییِ دینی، تولیدکنندگان برنامه‌­های قرآنی و عموم افراد خوش‌فکر و اهل ذوق دعوت می­‌کند پیشنهادات، ایده‌­ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و سایر نغمه­‌های دینی شامل دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود را ارائه کند.

این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می‌تواند ناظر به قالب­‌های برنامه­‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد.

علاقمندان باید «ایده» یا «طرح» مدنظر خود را در فرم­‌های مربوط تکمیل وحداکثر تا پایان آبان 1400 از طریق یکی از پیام­‌رسان­‌ها به شماره 09121083626 ارسال کنند.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «آیت‌الله جاودان در مراسم ختم علامه حسن‌زاده سخنرانی می‌کند»، «ساماندهی ثبت شناسه ملی موقوفات/ همه فرایند‌ها الکترونیکی است»، «اعلام فراخوان شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن+جزئیات» و «پیامبر رحمت را با این 299 مقاله بهتر بشناسید» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «ساماندهی ثبت شناسه ملی موقوفات/ همه فرایند‌ها الکترونیکی است» می‌خوانیم: مجتبی باقرزاده مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: اخذ شناسه ملی موقوفات و بازبینی شناسه‌های ملی موقوفات کشور، موضوعی مهم برای متولیان موقوفات و مساجد کشور به‌ویژه در چندین سال گذشته بوده است که با تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مشکلاتی که در این رابطه وجود داشته، برطرف شده و اخذ شناسه ملی موقوفات و بازبینی شناسه‌های ملی موقوفات در سامانه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی تسهیل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رویه فعلی برای اخذ شناسه ملی جدید موقوفات و هم برای بازبینی، رفع ایرادات و ویرایش شناسه‌های ملی موقوفات که قبلاً اخذ شده اعم از شناسه ملی موقوفات، اماکن مذهبی، امامزاده‌ها، مساجد و حسینیه‌ها به‌صورت دستی و ارسال فیزیکی مدارک بوده است که بسیار زمان‌بر و موجب مشکلات عدیده برای اصحاب وقف در سراسر کشور شده که با فرآیند جدید تا حدود زیادی ساماندهی انجام شده است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: در حال حاضر با ارتباط برخط و آنلاینی که با سازمان ثبت و سازمان فناوری اطلاعات برقرار شده است، پایگاه ثبت اطلاعات و دسترسی تخصیص اولیه شناسه ملی و بازبینی‌ آن به سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان دستگاه ثبت‌کننده واگذار شده و اداره کل اسناد و ثبتی سازمان می‌تواند به این موارد و تقاضای مربوطه به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین رسیدگی کند و این خدمت را به تمام متصدیان و متولیان وقف و اماکن مذهبی کشور به‌صورت برخط ارائه کند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «برگزاری آیین تعزیه‌خوانی به همت 20 کانون منتخب روستایی از شهرستان‌های استان تهران»‌، ««مختاری» نماینده رئیس جمهور در هیئت امنای دانشگاه بین‌المللی اهل بیت شد»، «پیام وزیر فرهنگ به کنگره شعر عاشورایی «قروه»» و «پایان خدمات‌رسانی به زائران اربعین و بازگشایی کارگاه‌های عتبات» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «پایان خدمات‌رسانی به زائران اربعین و بازگشایی کارگاه‌های عتبات» آمده است: مجید نامجو، جانشین رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، گفت: پس از حدود دو هفته تعطیلی موقت کارگاه‌های مربوط به دو طرح بزرگ توسعه حرم مطهر امام حسین‌(ع) و حرم امام علی‌(ع) در روزهای پیاده‌روی بزرگ اربعین، با پایان فعالیت موکب‌های مستقر در این اماکن، کارگاه‌های عمرانی به همت کارگران و مهندسان ایرانی بازگشایی شده و اجرای طرح‌ها با قوت شروع شده است.

او با بیان این‌که اصلی‌ترین پروژه در حال اجرای ستاد بازسازی عتبات طرح توسعه حرم مطهر امام حسین‌(ع) است، اظهار کرد: فاز نخست طرح توسعه حرم سیدالشهدا‌(ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب (س)، با حدود ۱۶۸هزار مترمربع زیربنا، شامل شبستان‌های روسطحی و زیرسطحی و بخش زیارتی و غیرزیارتی به همراه مجموعه‌های خدماتی است.

او افزود: امکانات خدماتی و رفاهی مناسبی در این طرح برای زائران مانند ۸۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۲۰ دوش حمام در حال ساخت است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را روی خروجی خود برده که تیتر آنها عبارت از «خدمات اوقاف به مردم کرمانشاه در صورت حمایت سایر دستگاه‌ها بیشتر می‌شود» و «امام جمعه کرمانشاه: وقف باید از سوی همه تبلیغ و ترویج شود» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: آیت‌الله مصطفی علما روز یکشنبه در دیدار کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه به مناسبت هفته وقف افزود: وقف از ابتدا موردنظر اسلام بوده‌ است، به‌طوری‌که در شرح لمعه یک کتاب مستقل به نام وقف داریم؛ یعنی یک باب فقهی از چهل باب موجود، درباره‌ وقف است و بسیاری از بزرگان دینی هم‌اکنون در درس خارج خود درباره وقف سخن می‌گویند.

او اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام وقتی‌که اقدام به حفر چاه می‌کرد، درحالی‌که هنوز از چاه بالا نیامده بود آن را وقف می‌کرد یا همین کار را درباره‌ درختان خرما یا قنواتی که احداث می‌کرد، انجام می‌داد تا دیگران هم یاد بگیرند و پیروی کنند.

به گفته‌ آیت‌الله علما، بهترین و بالاترین خدمات و حمایت‌ها در ایام کرونا با هدف و جهت الهی در ایران صورت گرفت، به‌طوری‌که نهادهای مختلف اعم از اوقاف، سپاه و بسیج با ارائه کمک‌های گسترده مؤمنانه، خدمات بسیاری را ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «حدیث پیامبر‌(ص) درباره نحوه رفتار با کودکان» و «مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی در تهران برگزار می‌شود» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «کمک مؤمنانه جامعه قرآنی به مرحله ششم رسید» و «اختتامیه سومین کنگره ملی شعر امام حسن مجتبی‌(ع) برگزار می‌شود» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «کمک مؤمنانه جامعه قرآنی به مرحله ششم رسید» آمده است: حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی دبیر طرح ملی کمک مؤمنانه و مواسات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن وضعیت زندگی مردم، ششمین طرح ملی کمک مؤمنانه و مواسات نیز برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله اول طرح رزمایش کمک مؤمنانه و مواسات که از ابتدای سال ۱۳۹۹ با مشارکت بنیاد علوی و همکاری ۱۲۰۰ مؤسسه قرآنی برگزار شد، بااعتباری بالغ‌بر ۳۰ میلیارد ریال توانستیم بسته‌های معیشتی را در سراسر کشور توزیع کنیم. مرحله دوم مجدداً با مشارکت بنیاد علوی در ۳۱ استان و توزیع پنج هزار بسته جمعاً به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال انجام شد.

وی افزود: مرحله سوم با مشارکت خیرین و تهیه ۴۵۰ بسته معیشتی جمعاً به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال و مرحله چهارم با توزیع هزار بسته معیشتی به ارزش بیش از هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مناطق محروم استان‌های تهران، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، خوزستان و مرکزی (خمین) اجرا شد.

دبیر طرح ملی کمک مؤمنانه و مواسات سازمان دارالقرآن ادامه داد: در مرحله پنجم نیز که هم‌زمان با ماه مبارک رمضان بود، شاهد اجرای عملیات فصل بندگی با موضوع گفتمان امید و باور به توان مردم و نیز تشکیل زنجیره تواصی بالمرحمه، بودیم که به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد باسعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) از سوی خیرین و یاوران قرآنی بیش از دو هزار بسته معیشتی به ارزش بالغ‌بر ۱۲ میلیارد ریال تهیه و باهدف حمایت از طبقات ضعیف و متوسط جامعه از لحاظ معیشتی، تعداد ۴۰۰ بسته خیرین به مناطق محروم استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد (سی سخت)، خراسان رضوی و هزار بسته یاوران قرآنی در تهران توزیع و مابقی بسته‌ها در سایر استان‌ها توزیع شد.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار 9 خبر پرداخته که تیتر برخی از آنها عبارت از «مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار می‌شود»، «تفکر انتقادی در دین و فلسفه»،‌ ««محفل فیلسوفان خاموش» شنیدنی شد» و ««هفت شهر عشق» در بازار کتاب» هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: زیارت عاشورا از جمله زیاراتی است که مورد اهتمام ارباب سلوک بوده و توصیه اکید بر قرائت آن شده است. بدیهی است این زیارت هر چه با معرفت بیشتری خوانده شود، آثار منیع‌تری در سیر الی الله خواهد داشت. کتاب «هفت شهر عشق (شرح عرفانی و انفسی زیارت عاشورا)» اثری است که نقاب حجاب را از جلوه معارف این زیارت برگشوده و با رویکردی انفسی و عرفانی، مراحل سیر و سلوک را بیان می‌کند که بی‌شک برای اصحاب معرفت تحفه‌ای کم‌بدیل است.

در بخشی از مقدمه این اثر، در خصوص سند زیارت عاشورا آمده است: «قدیمی‌ترین سند زیارت عاشورا از شیخ طوسی در مصباح المتهجد و ابن قولویه در کامل الزیارات است. راقم این سطور زیارت عاشورا را از مصباح المتهجد نقل کرده است و بر اساس این نقل، با تطبیق نسخه‌های دیگر، شرح انفسی خویش را می‌نگارد.»

این اثر در هفت وادی و 40 مقام، با نثر و شعری بدیع، تهیه و تنظیم شده است؛ منزل اول این اثر، تحت عنوان «دارالثنا» تألیف شده است که مشتمل بر هفت مقام است؛ عناوین مقام‌های تدوین شده در این وادی عبارتند از: معرفت به سبوحیت حقیقت حسینیه و ریاست کلیه ایشان بر مقام عبودیت، معرفت به حقیقت حسینیه مضاف به انوار محمدیه و علویه و فاطمیه، معرفت به مقام ثارالله در حقیقت حسینیه، معرفت به غایت سلوک یعنی فنای ارواح سالکان در حقیقت حسینیه و عرض سلام به حقیقت حسینیه در مقام کثرت.

دومین منزل از این زیارت در کتاب «هفت شهر عشق»، با عنوان «دارالعزا» تألیف شده است که عناوین مقامات این منزل در دو عنوان «بدایه المعرفه به مصیبت حسینیه در سیر انفسی و آفاقی» و «برائت تمهیدیه از ممهدین قتال حقیقت حسینیه در جهاد اوسط و تخلی نفس از رذایل»، آمده است.

انتهای پیام
captcha