عملیات دریایی سپاه نشانه تسلط ایران بر آبراه‌های استراتژیک بین‌المللی است
کد خبر: 4010898
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
حسین کنعانی مقدم:

عملیات دریایی سپاه نشانه تسلط ایران بر آبراه‌های استراتژیک بین‌المللی است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز یکی از مؤلفه‌های قدرت در جهان تسلط بر آبراه‌های استراتژیک و مهم بین‌المللی مانند تنگه هرمز و خلیج فارس است، گفت: عملیات دریایی سپاه نشان داد که ایران از این قدرت و تسلط برخوردار است و می‌تواند مسیر انرژی دنیا را کنترل کند و این مؤلفه قدرت بازدارندگی بالاتری از بمب اتمی دارد.

حسین کنعانی مقدم

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پیام عملیات موفقیت‌آمیز نیروی دریایی سپاه در برابر سرقت دریایی نفت ایران از سوی آمریکایی‌ها گفت: خداوند در قرآن کریم وعده داد است که «إِنَّهُمْ یکیدُونَ کیداً وَأَکیدُ کیداً»؛ هر چقدر آمریکا و صهیونیست‌ها با ابزارهای مختلف مانند تحریم، خرابکاری، حملات‌ سایبری، دزدی دریایی، ترور دانشمندان هسته‌ای و ... تلاش می‌کنند جلوی قدرت ایران را بگیرند خداوند بارها ثابت کرده که دست برتر با ملت ایران است و وعده خداوند هم قطعی و تخلف‌ناپذیر است و «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» اگر ایمان داشته باشیم نباید هراسی از دشمن داشته باشیم.

دشمن جنگ هیبریدی را علیه ایران دنبال می‌کند

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی مدت‌هاست یک جنگ هیبریدی را علیه ایران آغاز کرده‌اند که شامل تهدیدات نظامی، تحریم‌های حداکثری، فشارهای بین‌المللی، جنگ سایبری، جنگ روانی و توسعه تروریسم در اطراف کشور است تا ایران را از مسیر مقاومت و ایستادگی منصرف کرده و وادار به تسلیم و سازش کنند اما الان شاهد شکست مجموعه این توطئه‌ها و دسیسه‌ها هستیم.

کنعانی مقدم اظهار کرد: آنها اکنون با یک نوع جنگ روانی و رسانه‌ای می‌خواهند ایران را در موضع دفاعی قرار دهند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تجربیات خوبی که در طول 42 سال اخیر در مقابله با انواع جنگ‌ها و توطئه‌ها داشته به خوبی توانسته در دریا، هوا، زمین و شبکه‌های اجتماعی برتری خود را نسبت به دشمن نشان دهد.

عملیات دریایی سپاه و توان ایران برای کنترل مسیر انرژی جهان

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگرچه آمریکایی‌ها و مجموعه غرب سعی می‌کنند با بازی‌‌ها و تبلیغات رسانه‌ای این موفقیت‌ها از جمله عملیات اخیرا را بی‌اهمیت یا کم‌اهمیت جلوه دهند اما نمی‌دانند که «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (مى‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا -گر چه كافران را ناخوش افتد- نور خود را كامل خواهد گردانيد.)

وی تأکید کرد: اکنون ما در نقطه‌ای از شرایط جنگ هیبریدی قرار داریم که دشمن از تمام ابزارهای ممکن استفاده کرده و کاملا با بن‌بست مواجه شده و چاره‌ای جز عقب‌نشینی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز یکی از مؤلفه‌های قدرت در جهان  تسلط بر آبراه‌های استراتژیک و مهم بین‌المللی مانند تنگه هرمز و خلیج فارس است، گفت: عملیات دریایی سپاه نشان داد که ایران از این قدرت و تسلط برخوردار است و می‌تواند مسیر انرژی دنیا را کنترل کند و این مؤلفه قدرت بازدارندگی بالاتری از بمب اتمی دارد.

عملیات دریایی سپاه؛ پشتوانه تیم دیپلماسی در مذاکرات

کنعانی مقدم در پاسخ به این سؤال که با توجه به مشخص شدن زمان مذاکرات هسته‌ای، 8 آذر، این اقدام سپاه تا چه اندازه ‌می‌تواند پشتوانه‌ تیم مذاکره‌کننده باشد، گفت: سپهبد شهید قاسم سلیمانی نشان داد که دو بال میدان و دیپلماسی در جبهه مقاومت نقش اساسی را ایفا می‌کنند و اگر از این دو ابزار در موقعیت مناسب و هوشمندانه در صحنه‌های بین‌المللی استفاده شود می‌توان در مذاکرات و مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی با قدرت بیشتری وارد شد.

وی ادامه داد: در آستانه دور جدید مذاکرات برجام نیز طرف‌های مذاکره باید به عقب برگردند و ببینند که ایران تاکنون ثابت کرده بر عهد و پیمان خود استوار بوده و عهدشکنی نکرده اما اگر آنها به وظایف و تعهدات خود عمل نکنند راه خودش را ادامه می‌دهد و ثابت کرده که غنی‌سازی بالای 60 درصد را انجام می‌دهد و تحریم‌ها نمی‌تواند هیچ تأثیری در این مسیر داشته باشد. لذا غربی‌ها بدانند نمی‌توانند در این مذاکرات طلبکارانه واد صحنه شوند و ابتدا باید اقدامات خود را برای انجام تعهدات تشریح و عملیاتی کنند.

رفع تحریم نقطه پایانی خواسته‌های ما در مذاکرات نیست

کنعانی مقدم درباره اینکه اهمیت توجه به مسئله تحول اقتصادی برای تکمیل زنجیره مؤلفه‌‌های قدرت جمهوری اسلامی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر قدرتمند شدن و ساخت ایران قوی تأکید کردند به معنای قدرتمندشدن همه‌جانبه کشور در همه حوزه‌هاست. این قدرتمندی فقط در عرصه‌های نظامی نیست و باید در عرصه‌های اقتصادی، نرم‌افزاری، سایبری، رسانه‌ای نیز قدرتمند شویم تا مجموعه اینها به افزایش اعتماد مردم به حاکمیت و تقویت قدرت ملی بینجامد و هر یک از این مؤلفه‌ها که بیشتر قوی شود می‌توانند به مؤلفه‌هایی که کمی ضعیف‌ترند، کمک کنند.

وی در پایان ابراز کرد: الان تحریم‌‌ها در عمل شکست خورده و در مذاکرات آینده رفع تحریم نقطه پایانی خواسته‌های ما نیست و باید به سمت کسب امتیازات بیشتر از آمریکا حرکت کنیم زیرا تحریم‌ها دیگر قادر نیست فشاری بیشتر از این بر کشور وارد کند و اینجا نقطه‌ای است که باید از این پشتوانه قدرت نظامی در مسیر افزایش مطالبات از طرف‌های مذاکره در صحنه دیپلماسی استفاده کنیم و در ادامه مسیر با همت دولت و مجلس با رونق تولید و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بی‌اثرسازی عملی تحریم، آمریکا را وادار کنیم که عادت به تحریم را کاملاً کنار بگذارد.

انتهای پیام
captcha