ام‌القرآن تاریخی مولان‌آباد سقز مرمت شد
کد خبر: 4022401
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

ام‌القرآن تاریخی مولان‌آباد سقز مرمت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز بر اثر گذشت زمان در معرض آسیب جدی بود که به منظور حفظ و نگهداری آن کار مرمت این قرآن تاریخی انجام شد.

ام‌القرآن تاریخی مولان‌آباد سقز

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز که بر اثر گذشت زمان در معرض آسیب جدی بود، پس از گذشت چهار ماه، حمید ملکیان از اساتید این حوزه آن را مرمت کرد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حفظ و نگهداری این قرآن تاریخی، 400 میلیون ریال هزینه شده است، افزود: قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز، جزو قرآن‌های نفیس كشور به شمار می‌رود که جنس برگ‌های آن از کاغذ و جلد قرآن نیز چرم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: خط به کار رفته در متن قرآن تاریخی مولان‌آباد سقز، نسخ بوده و برخی صفحات نیز تذهیب شده است.

وی افزود: اين نسخه که با سرپرستی یکی از علمای برجسته منطقه به نام شیخ حسن مولانا‌‌آباد و با خط دانشمند دیگری به نام ملا رسول کتابت شده، جدای از متن قرآن، حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی است که بنا به يکجا بودن همه‌ اين موضوعات در منطقه به ام‌القرآن شهرت يافته است.

گویلیان در پایان یادآور شد: این نسخه‌ با ارزش قرآن تاریخی، بیش از سه سده در مسجد روستای مولان‌آباد یا مولاناآباد واقع در جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان نگه‌داری می‌شود.

انتهای پیام
captcha