شفاف‌سازی اطلاعات موجب برقراری عدالت می‌شود
کد خبر: 4049827
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

شفاف‌سازی اطلاعات موجب برقراری عدالت می‌شود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سامانه شفاف‌سازی شهرداری، گفت: عدم شفاف‌سازی نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند و در واقع موجب دخالت سلیقه‌ در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. بنابراین، شفاف‌سازی موجب برقراری عدالت در میان شهروندان می‌شود.

مهدی نصیری، رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مهدی نصیری، رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز، امروز، 27 فروردین در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به ارائه گزارش فعالیت‌های بخش هوشمندسازی شهر شیراز پرداخت و گفت: در کمیسیون هوشمندسازی چند موضوع جدی را در دستور کار قرار داده‌ایم که مهم‌ترین هدف که جزو شهر وظایف نیز است آن است که بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم که سطح زندگی مردم در فضای شهری تسریع شود.

وی همچنین در خصوص سامانه شفافیت‌سازی، بیان کرد: عدم شفاف‌سازی نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند و در واقع موجب دخالت سلیقه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. بنابراین، شفاف‌سازی موجب برقراری عدالت در میان شهروندان می‌شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در این کمیسیون چالش‌های مدیریت شهری را رصد و سعی می‌کنیم با استفاده از زیرساخت‌های هوشمندسازی پیشنهاداتی را ارائه دهیم. مهم‌ترین فعالیتی که می‌توان در حوزه کمیسیون انجام داد در بخش شهرداری الکترونیک است که باید سرعت بیشتری بخشید تا موجب شود مراجعات مردمی به حداقل برسد.

نصیری با بیان اینکه برخی قوانین در حوزه شهرسازی وجود دارد که شاید مردم اطلاعی ندارند، اگر بتوانیم این اطلاعات را اطلاع‌رسانی کنیم کمک مطلوبی به شهروندان خواهد بود، افزود: زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شهر را باید جدی‌تر پیگیری و عملیاتی کنیم. علاقه‌مندی ما در این است که شیراز به قطب فناوری و اطلاعات جنوب کشور شده و در مرحله دوم به یکی از استان‌های برتر کشور در این حوزه تبدیل شود. لذا، زیرساخت‌هایی از قبیل مرکز داده نیاز است.

وی همچنین با اشاره به قرارداد فیبر نوری، گفت: در حال حاضر در شیراز بیش از 200 کیلومتر  فیبر نوری قرار دارد که قطعا این روند افزایش خواهد داشت، اگر 5 جی راه‌اندازی شود، استفاده از فیبر نوری نیز ضرورت دارد. ما دنبال این هستیم تا دو برابر ظرفیت فعلی فیبر نوری توسعه پیدا کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: یکی از اهدافی که در شهرداری دنبال می‌کنیم این است که یک شبکه اختصاصی به ادارات اختصاص داده شود. در ارتباط با مرکز داده شیراز می‌تواند خدماتی را به جنوب کشور ارائه دهد.

نصیری با بیان اینکه ایجاد زیرساخت اطلاعات مکانی از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که به دنبال آن هستیم، گفت: مشکلی که در سطح شهر وجود دارد این است که ادارات مختلف نقشه‌های شبکه‌ای که دارند یکپارچه نیست؛ از این‌رو این کار کمک می‌کند تا نقشه یکپارچه داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اسناد کاغذی عمر محدودی دارند، یک چالش جدی دیگر مراجعه به این اسناد است که برای پیدا کردن آن‌ها مشکل‌ساز است، از این‌رو سامانه یکپارچه مدیریت اسناد را در دستور کار قرار داده‌ایم. کلیه اسناد در شهرداری با اولویت اسناد حقوقی و املاک اسکن می‌شوند و در مرحله دوم با استفاده از تبدیل تصویر به متن اطلاعات ثبت خواهند شد. در این زمینه کار آغاز شده و در قسمت نخست یک تعداد اسکنر سفارش خرید شده است، اما قسمت‌های دوم و سوم هنوز پیمانکاری مشخص نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص سامانه مدیریت اتوبوس و تاکسی تأکید کرد: سامانه مدیریت تاکسی عملیاتی شده است که بتوان غیر نقدی کرایه‌ها را پرداخت کرد. در خصوص اتوبوس نیز مواردی بسیار مهم وجود دارد که شهروندان بدانند اتوبوس کجا می‌ایستد.

نصیری اجرای طرح کیف پول را زیرساختی بسیار مهم برشمرد و گفت: راه‌اندازی کیف پول کار سختی نیست در واقع اجرای تمام پروژه‌های مصوب شده دشوار نیست. ناراحتی ما از این است که اجرای پروژه برای بار هفتم لغو شده است، هرچقدر خوش‌بینانه فکر کنیم نمی‌توان فکر کرد که منفعتی در آن برای لغو کنندگان وجود ندارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شهرداری شیراز بیان کرد: شهروندان در سامانه سرو اکثر خدمات شهرداری را می‌توانند انجام دهند، همچنین دوربین‌های کنترل سرعت و پارکینگ‌های هوشمند از دیگر فعالیت‌هایی است که در حال پیگیری هستیم.

انتهای پیام
captcha