بیکاری مشکل اساسی کشور است
کد خبر: 4061529
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
وزیر علوم:

بیکاری مشکل اساسی کشور است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و برای حل این مشکل باید همه‌ دستگاه‌ها پای کار بیایند و مسئولان تمام امکانات را برای حل مشکل بیکاری بسیج کنند.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علومبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۱ خردادماه در نشست با اصحاب رسانه در تبریز گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و برای حل این مشکل باید همه‌ دستگاه‌ها پای کار بیایند و مسئولان تمام امکانات را برای حل مشکل بیکاری بسیج کنند.

 وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی بیشتر برنامه‌های آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند البته در حوزه‌ مهارت‌محوری نیز باید بسته آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط با کارآفرینی افزود: درصد کمی از دانشجویان ما در حوزه‌ کارآفرینی شرکت می‌کنند و مهارت‌محور کردن آنها بسیار مهم است؛ وزارت علوم باید بپذیرد که در بحث مهارت‌محوری با محدودیت روبرو است.

زلفی گل ادامه داد: مراکز رشدی در وزارت علوم شکل گرفته است و افراد دانشجو و غیر دانشجو اگر ایده‌ای داشته باشند، می‌توانند به مراکز دانشجویی مراجعه کنند تا از امکانات بهره‌مند شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در حوزه‌ کارآفرینی ‌و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب‌دهنده‌ها داریم و در نظام ملی نوآوری باید افراد صاحب ایده برای تبدیل ایده‌ خود به محصول، واحدهایی را در نظر بگیرند و آموزش داده شده و بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.

وی همچنین گفت: هنوز سند نظام نوآوری نداریم و اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب‌دهنده دارد؛ ما دنبال وصل حلقه‌هایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، هسته‌های رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.

زلفی‌گل یادآور شد: نظام ایده‌ها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کرده‌ایم و به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت دانش، دوره‌های سه ماهه‌ای را برای اساتید در زمینه‌ فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه‌گیری آموخته‌های دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان‌سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت، اظهار کرد: در بحث همسان‌سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز تابع قانون هستیم و طبق مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم.

وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، این قانون را بررسی می‌کنیم و ظرفیت‌های آن ارائه می‌شود که در نظر گرفته‌ایم، صنایع هزینه‌ مالیات خود را در دانشگاه‌ها صرف کنند و در عوض از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مهاجرت اساتید و دانشجویان، متذکر شد: مهاجرت بحث بدی نیست به‌ویژه در عرصه‌ علمی چراکه دانشمندان متعلق به عرصه خاصی نبوده و متعلق به کل جامعه بشری هستند و نمونه‌ آن ابوعلی‌سینا است که مطالب خود را در کل دنیا تدریس می‌کرد.

زلفی‌گل در ادامه بیان کرد: چیزی که مهاجرت را در کشور ما تبدیل به تهدید می‌کند، بیکاری است؛ ما در کشور نتوانسته‌ایم مطابق تخصص دانشجو شغل بیافرینیم، طبیعی است که این فرد برای امرار معاش و یافتن شغل درخور تخصص خود اقدام به مهاجرت می‌کند.

وی در مورد مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور نیز گفت: نفس مهاجرت بد نیست به‌ویژه در عرصه‌ علمی چراکه دانشجویان و علم متعلق به جغرافیای خاص نیست بلکه متعلق به کل جامعه بشری است؛ اما اگر مهاجرت یک طرفه باشد، آسیب‌زاست و باید سعی کنیم دانشجویان دکترای ما با دانشگاه‌های برتر دنیا تعامل و دیپلماسی علمی داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بازنگری سرفصل دروس دانشگاهی، اظهار کرد: دانا شدن تدریجی است و برخی کارها را یک دفعه نمی‌شود انجام داد؛ من ابتدای شروع به کارم ۲۲ مورد از موارد اصلاحی را به موسسه تحقیق و پژوهش ارایه دادم که از جمله آنها بررسی رشته ها و کتاب های درسی است.

زلفی‌گل با بیان اینکه یک بخش از محتوای دروس دانشگاهی در رشته‌هایی همچون ریاضی، پایه و تجربی، نظریه های جهانی و علمی است که نمی‌شود آنها را حذف کرد و باید برای آموختن این رشته‌ها حتما آنها را خواند، خاطرنشان کرد: بخش دیگر دروس را هم باید متخصصان و دانشمندان این رشته‌ها نظر بدهند و اینکه کتاب درسی چه ویژگی داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ راه‌حل برای اداره بهتر جامعه، تأکید کرد: در دنیا نخبه‌ترین دانش آموزان را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت اداره جامعه‌ خود را به این نسل بسپارند، اما متأسفانه در کشور ما در دوره‌ دبیرستان گرایش و هدایت دانش‌آموز به سمت رشته‌های علوم انسانی بسیار کم شده است.

انتهای پیام
captcha