معماری ایرانی _ اسلامی ویژگی‌های خاص خود را دارد
کد خبر: 4106121
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
مومنی‌راد در نشست خبری:

معماری ایرانی _ اسلامی ویژگی‌های خاص خود را دارد

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری گفت: الگوهای معماری اسلامی در جهان طبیعتا ویژگی‌های عربی را در خود دارد اما ایران به واسطه غنایی که در معماری دارد توانسته ویژگی‌های سنتی خود را لحاظ کند.

رسالت مرکز معماری حوزه پرداختن به الگوهای متناسب در معماری در طراز انقلاب استبه گزارش ایکنا، نشست خبری طرح حمایت از پروژهای علمی پژوهشی معماری ایرانی _ اسلامی با حضور مصطفی مومنی‌راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و سیدامیر حسینی؛ دبیر فراخوان در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری امروز 20 آذر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مومنی‌راد در سخنانی اظهار کرد: برای اولین بار است مرکز معماری اسلامی از پروژه‌های علمی حمایت می‌کند. مرکز معماری اسلامی حوزه هنری تلاش دارد با کارهای نظری و کاربردی به طراز معماری انقلابی نزدیک شود.

وی افزود: فراخوان طرح حمایت از پروژه‌های علمی پژوهشی معماری ایرانی _ اسلامی در سایت جشنواره آمده است. تمام تلاش ما این است که پروژه‌هایمان به صورت هدفمند در حوزه معماری و شهرسازی کارکرد داشته باشد. در همین رابطه تنها در جاهایی که نیاز است به مباحث نظری نگاه داریم و بیشتر تاکیدمان روی موضوعات کاربردی است. جدا از این فراخوان که هم‌اکنون نشست آن را برگزار می‌کنیم فراخوان دیگری به زودی در حوزه فناوری خواهیم داشت. این رویدادها که مرکز معماری حوزه هنری بانی آن است تلاش دارد مسائلی که مورد توجه مردم است در معماری مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فضای آکادمیک فاصله زیادی با واقعیت‌های کشور دارد گفت: با ارگان‌های مختلف در حال ارتباط هستیم تا داشته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم. نتیجه این همفکری ما را به یک رویکرد مشخص خواهد رساند؛ رویکردی که قادر است نمود عینی در معماری داشته باشد.

وی ادامه داد: مهدی خاکزند معاونت پژوهش دانشگاه معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ریاست علمی این فراخوان را بر عهده دارد. این امر نشان می‌دهد تاکید جدی روی مباحث علمی مورد توجه است. البته در این میان از نظرات دیگر اساتید هم بهره برده می‌شود.

وی با بیان اینکه سایت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری به روز شده است گفت: علاقمندان به معماری اسلامی می‌توانند نیازهای خود را در این عرصه از سایت برداشت کنند البته شاید در گذشته این سایت چندان به روز نبوده است ولی تلاش داریم به گونه‌ای عمل کنیم که سایت این مرکز به عنوان مرجع برای علاقه‌مندان عمل کند.

حسینی؛ دبیر فراخوان نیز در بخش بعدی این جلسه تصریح کرد: تلاش‌های در حوزه معماری اسلامی متعدد است اما شکلی پراکنده دارد مرکز معماری اسلامی حوزه هنری تلاش می‌کند همچون زنجیر این پراکندگی را برطرف کرده و آنها را به هم متصل کند. برای رسیدن به این خواسته چند مهم را مدنظر داریم ابتدا روی هویت، سبک زندگی و مسکن تاکید ویژه داریم همچنین پرداختن به بافت‌های فرسوده جنوب کشور یکی دیگر از تاکیداتمان است.

وی ادامه داد: بحث دیگرمان روی یادمان‌ها است. یادمان‌ها نقش مهمی در احیای فرهنگ مقاومت دارند ولی آنگونه که باید مورد توجه نیستند. غیر از موضوعاتی که ذکر شد پژوهشگران می‌توانند به مفاهیم دیگر نیز توجه کنند البته آموزه‌های مدنظرشان حتما باید با فرهنگ ایرانی اسلامی همخوانی لازم را داشته باشد.

دبیر فراخوان با بیان اینکه حمایت مالی یکی دیگر از اهداف مرکز معماری حوزه هنری است گفت: جدا از حمایت مالی بحث جمع‌آوری دستاوردها و حمایت معنوی از دیگر موضوعات مورد توجه این مرکز است البته شاید نتوانیم کارکرد صددرصدی داشته باشیم اما تلاش می‌کنیم نیازهای پژوهشگران را در این زمینه تامین کنیم.

وی ادامه داد: شبکه‌سازی دیگر خواسته‌ای است که مرکز در پی آن است این خواسته با تعاملی که قرار است که با ارگان‌ها انجام شود به دست خواهد آمد همچنین در پی الگوسازی مطلوب هستیم. نکته بعد اینکه معماری مطلوب تنها به ویژگی‌های دینی استوار نیست بلکه می‌تواند آموزه‌های ملی را مد نظر قرار دهد.

وی در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه آیا معماری اسلامی به معنای توجه به معماری عربی است گفت: طبق پژوهش‌های که مستشرقین انجام داده‌اند الگوهای معماری اسلامی در جهان طبیعتا ویژگی‌های عربی را در خود دارد اما ایران به واسطه غنای که در بحث معماری دارد توانسته ویژگی‌های سنتی خود را در معماری مد نظر قرار دهد حال این ویژگی‌های می‌تواند در قبل از اسلام رخ داده باشد یا بعد از اسلام.

دبیر فراخوان در پاسخ به سوال دیگر پیرامون اینکه چه ضمانتی برای کارکرد این رویداد وجود دارد گفت: هیچکس به طور یقین نمی‌تواند مطمئن باشد تا چند سال آینده کارش نتیجه به همراه دارد اما معتقدم استفاده از نظرات کارشناسان خبره به ما کمک خواهد کرد تا قدمی واقعی در این عرصه برداریم البته همیاری اساتید فن می‌تواند ما را در رسیدن به خواسته یاری رساند.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: در بحث معماری ایرانی _ اسلامی باید روی اشتراکات توجه داشته باشیم چون اگر بخواهیم به اختلافات نظر کنیم هیچگاه به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید و معماری کشورمان بیشتر از خصیصه‌ای ایرانی اسلامی دور خواهد شد. البته در این میان پرهیز از برخی کلیشه‌های تکراری اقدامی موثر است چون استفاده از بیش‌ازحد از برخی نمادها، مردم را از اصل موضوع دور خواهد کرد.

وی در پایان بیان کرد: هر کشوری در پی حمایت از الگوهای دینی و ملی خود است. متاسفانه در این راستا ما اقدامات تاثیرگذار و متداومی را انجام نداده‌ایم. امیدواریم با اتفاقاتی که در مرکز معماری حوزه هنری رقم خواهد شد تا حدودی اصلاحگر این وضعیت باشیم.

همچنین، در انتهای این مراسم از پوستر طرح حمایت از پروژه‌های علمی پژوهشی معماری ایرانی _ اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha