بستر مهاجرت مطلوب برای علم‌آموزی در ایران فراهم است
کد خبر: 4107961
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

بستر مهاجرت مطلوب برای علم‌آموزی در ایران فراهم است

رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی گفت: مهاجرت برای علم‌آموزی از مهاجرت‌های مطلوب به‌شمار می رود که بسترآن در بسیاری از مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های ایران فراهم شده است.

دانشجویان مهاجربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی، امروز 27 آذر ماه، در آیین تقدیر از دانشجویان غیر ایرانی موسسه آموزش عالی فردوس که به مناسبت روز جهانی مهاجران در محل این موسسه برگزار شد، بیان کرد: مسئله مهاجرت مسئله امروز دنیاست و نظام سلطه شرایطی را برای یک عده ایجاد کرده که باعث شده افرادی مجبور به مهاجرت شوند، از یک سو کشورهای برخورداری هستند که مهاجر پذیرند یا مطلوب مهاجرت هستند.

وی ادامه داد: کشور ما از جمله کشورهایی است که در آمار مهاجرت قرار گرفته است، اما این مسئله درد و رنج‌هایی دارد. چه برای آنان که به اروپا و چه به آمریکا می‌روند. که از آن جمله می‌توان به دیوار مکزیک اشاره کرد. همچنین کشته شدن مهاجران آفریقا در دریا از دیگر اتفاقات رنج‌آور در مسئله مهاجرت است.

باقری اظهار کرد: مسئله مهاجرت به ویژه اگر به صورت جمعی باشد، مشکل است و مشکلاتی نیز دربردارد. اما در جمهوری اسلامی این سعی شده است که افرادی که به هر صورت به این سرزمین مهاجرت می‌کنند، چه به صورت گروهی و یا مطلوب به بهترین شکل مورد پذیرش قرار گیرند.

رئیس سازمان ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی افزود: جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ مردم ایران به خوبی پذیرای مهاجران بوده است. فرهنگ مهمان‌نوازی مردم در ایران و رفتن مهاجران به درون جامعه خود می‌تواند از بسیاری از کاستی‌ها جلوگیری کند.

وی با اشاره به سفر خود به کشورهای آفریقایی، اظهار کرد: کمپ‌هایی که زیر نظر سازمان ملل برای مهاجران ایجاد شده است را مشاهده کردم و در بسیاری از کشورها سعی‌شان بر این است که مهاجران به درون جامعه نروند و در کمپ‌ها بمانند که این درد و رنج مهاجران را می‌افزاید.

باقری بیان کرد: در مورد اروپا نیز با توجه به توسعه‌یافتگی و امکانات بالا، مهاجران برای اینکه به امکانات مطلوب در آن کشور دست یابند، باید پروسه‌هایی طی کنند و رنج‌هایی را در این مسیر متحمل شوند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی افزود: یکی از مباحث مطرح شده، مهاجرت برای علم‌آموزی است که از مهاجرت‌های مطلوب به‌شمار می‌رود و خوشبختانه در ایران این توانمندی وجود دارد که بسیاری از مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های ایران زمینه پذیرش دانشجو از کشورهای مختلف را دارند و مؤسسه آموزش عالی فردوس از جمله این مؤسسات است.

وی با اشاره به اهمیت هنر در بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند: «هرچه به زبان هنر درآید، جاودانه می‌شود»، افزود: خرسند هستیم که مؤسسه آموزش عالی فردوس این توانمندی را در زمینه هنر برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است و این زبان هنر است که می‌تواند در اعماق فرد همراه با لذت و معنویت رسوخ کند.

باقری اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در حوزه پذیرش دانشجوی غیرایرانی و هم در حوزه پژوهش و آموزش در دنیا فعال است و هم در اشاعه فرهنگ و هنر فعالیت دارد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی تصریح کرد: ما هشتاد نمایندگی در 60 کشور جهان داریم که به عنوان کارگزار فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای پذیرنده فعالیت دارند و مباحث فرهنگ، هنر، آموزش و پژوهش را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در نقاطی که رایزن علمی نداریم، در آنجا وظیفه نمایندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجو، ایجاد ارتباطات دانشگاهی و روابط آکادمیک با نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی به‌ویژه در کشورهای اسلامی همسایه که از مراکز فرهنگی بیشتری برخوردار هستند، است.

باقری اظهار کرد: در حوزه‌های هنری نیز تلاش نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور، ایجاد ارتباط بین فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی با سایر کشورها، معرفی فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی با سایر کشورهاست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی ادامه داد: این فرهنگ و هنر است که پیام‌آور صلح، پیام‌آور دوستی، پیام‌آور ارتباط مسالمت‌آمیز میان ملت‌هاست و برای سایر ارتباطات از جمله ارتباطات اقتصادی و... می‌تواند زمینه را فراهم کند.

وی تصریح کرد: عده زیادی از دانشجویان غیرایرانی توانسته‌اند به وسیله فعالیت‌های نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی با دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و توانمندی‌های علمی آنان آشنا شده و پذیرش بگیرند.

باقری اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا با دانشگاه‌های کشور ایران و توانمندی‌های علمی ما از طریق نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج آشنایی دارند. در حوزه هنر به ویژه در ایام دهه فجر نمایشگاه‌ها و هسته‌های فرهنگی را داریم و در حوزه هنرهای رسانه‌ای و صنعت سینما نیز نمایندگی‌های ما فعال است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایندگی خراسان رضوی گفت: امیدواریم توانمندی‌ها و محصول کار شما از طریق این نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی به دنیا معرفی و زمینه ارتباطات این مؤسسه آموزش عالی با سایر مؤسسات متناظر در دنیا فراهم شود.

انتهای پیام
captcha