تقویت ارتباط کلامی زوجین مهم‌ترین مؤلفه التیام طلاق عاطفی است
کد خبر: 4122922
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
حجت‌الاسلام‌ تراشیون:

تقویت ارتباط کلامی زوجین مهم‌ترین مؤلفه التیام طلاق عاطفی است

مشاور امور خانواده با بیان اینکه تقویت ارتباط کلامی زوجین مهم‌ترین مؤلفه التیام طلاق عاطفی است، گفت: کم‌صحبتی یکی از نشانه‌های طلاق عاطفی است که در صورت عدم درمان به حد انفجار رسیده و منجر به طلاق می‌شود. اگر زن و شوهر در مدل زندگی خلوت‌هایی را برای صحبت در نظر بگیرند، آرامش در خانه و خانواده ارتقا و تنش‌ها کاهش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث خانوادهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس مباحث خانواده در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته، 29 بهمن‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، ضمن تأکید بر اینکه با بعثت نبی مکرم اسلام فاصله زمین و آسمان به یکدیگر نزدیک شد، اظهار کرد: با بعثت رسول‌الله(ص) زمینه و بستری فراهم شد تا بشر راحت‌تر و مستندتر بتواند با آسمان ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: روز بعثت نبی مکرم اسلام آغازی برای نزول قرآن، بزرگ‌ترین معجزه الهی و خط ارتباطی از آسمان به زمین است تا انسان بتواند براساس سخنان خداوند متعال مسیر زندگی خود را به‌خوبی بیابد؛ وجود مبارک پیامبر اعظم(ص) مأموریت وساطت بین آسمان و زمین را عهده‌دار شدند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر گسترش فضائل اخلاق را فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام دانست و افزود: کسی که خود را پیرو مکتب اسلام می‌داند باید فضائل اخلاقی را در خودش تقویت و ترویج کند. کلمات نورانی رسول‌الله(ص) باید فصل‌الخطاب زندگی مشترک قرار گیرد.

تراشیون با اشاره به عوامل سردی روابط بین اعضای خانه و خانواده اظهار کرد: رسانه‌ها طبع سردی دارند و زمانی که میزان استفاده از رسانه‌ها در افراد جامعه گسترش می‌یابد انسان را از فضای حقیقی به سمت فضای مجازی و غیرواقع سوق می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انسان در تخیلات خود خوش‌تر از عالم واقع است، بیان کرد: هر جایی در میان انسان‌ها استفاده از رسانه‌ها گسترش پیدا کرده، منجر به سردی رفتار میان آن‌ها شده و ارتباط بین اعضای خانواده را کمرنگ کرده است.

وی گفت‌وگو را از مهم‌ترین عوامل گرمی روابط میان انسان‌ها دانست و گفت: پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: «جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنِ اعْتِكافٍ في مَسجِدي هذا؛ نشستن مرد پيش زن و فرزندش نزد خداوند محبوب‌تر از اعتكاف در مسجد من است.»

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان اینکه در روایتی آمده است که وقتی مرد به سمت خانه حرکت می‌کند هر قدمی که برمی‌دارد مانند قدم برداشتن به‌سوی مسجد است، ادامه داد: کم‌صحبتی یکی از نشانه‌های طلاق عاطفی است که در صورت عدم درمان به حد انفجار رسیده و منجر به طلاق می‌شود. تقویت ارتباط کلامی زوجین مهم‌ترین مؤلفه التیام طلاق عاطفی است.

وی افزود: زمانی که زن‌ و شوهری حرف می‌زنند اول از نیازها و مشکلاتشان می‌گویند؛ لذا وقتی ارتباط کلامی کم باشد، بیان اشکالات و ایرادات خود را بیشتر نشان می‌دهد؛ اگر زن و شوهر در مدل زندگی خلوت‌هایی را برای صحبت در نظر بگیرند، آرامش در خانه و خانواده ارتقا و تنش‌ها کاهش خواهد یافت.

تراشیون کاهش سهم رسانه‌ها را از مؤلفه‌های جهاد در خانواده دانست و اظهار کرد: سهم رسانه‌ها در زندگی هر چقدر کمتر باشد، زندگی بهتر و شیرین‌تر خواهد بود؛ پویا شدن رفتارها و ارتباطات به‌ویژه ارتباطات کلامی را در پی خواهد داشت.

وی سکوت و کم‌صحبتی را از عوامل سردی میان اعضای خانواده برشمرد و یادآور شد: در زندگی باید حرف را تولید کرد؛ در خانواده‌ای که روابط زن و شوهر در ارتباط کلامی زیاد باشد، گرمای زندگی افزایش می‌یابد. بحث فرزندان و بعد تربیتی ایشان می‌تواند از مهم‌ترین موضوعات کلامی زوجین قرار گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اگر بخواهیم دختری در آینده همسر و مادر موفقی باشد، باید از چهار، پنج‌ سالگی نسبت به او مراقب تربیتی داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه در برخی از مواقع دختری که امروز باید پیشتاز در تربیت نسل‌ها باشد، از بستر فضای مجازی خود را گرفتار پست‌ترین افعال می‌کند.

وی ضمن اشاره به حدیث «المَرءُ عَلى دينِ خَليلِهِ و قَرينِهِ» هم‌کلامی مادران با فرزندان را مهم‌ترین بسترساز موفقیت در آینده توصیف و تصریح کرد: اگر امروز فضای خانه را به سردی و سکوت ختم کنیم، فرزندان با دوستانشان بیشتر از پدر و مادر هم‌کلام می‌شوند؛ اگر دوستش ناباب باشد، هم مرام و منش همنشین خود تربیت خواهد شد.

مشاور امور خانواده با تأکید بر اینکه والدین اساسی‌ترین پایه تقویت بنیه کرامت فرزندان هستند، یادآور شد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «مَن كَرُمَت علَيهِ نَفسُهُ هانَت علَيهِ شَهوَتُهُ» هر كه براى خود احترام قائل باشد خواهش‌های نفسانی‌اش در نظرش بی‌ارزش خواهد بود و هیچ‌گاه به سمت لذت‌جویی‌های حرام حرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha