مفهوم‌سازی سبک زندگی در دوره معاصر با فقدان روبرو است
کد خبر: 4140681
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

مفهوم‌سازی سبک زندگی در دوره معاصر با فقدان روبرو است

رئیس کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی گفت: متاسفانه با فقدان مفهوم‌سازی سبک زندگی در دوره معاصر مواجه که بر اساس این موضوع نیازمند تولید محتوا در این زمینه هستیم.

محمدرضا قائمی نیک، رئیس کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا قائمی نیک، رئیس کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، امروز ۲۳ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره کتاب سال سبک زندگی که با حضور اصحاب رسانه در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای این دوره از جشنواره پیش‌بینی می‌شد که در حوزه سبک زندگی که مفهوم جدیدی در سنت ماست، آثار ارسالی دچار افت و خیزهای زیادی باشد، به ویژه اینکه این مفهوم یک مفهوم بین رشته‌ای است و از زوایای مختلفی نیز به آن پرداخته می‌شود که دقیقا همین اتفاق افتاد و در برخی از آثار ارسالی، سبک زندگی به درستی مفهوم‌سازی نشده بود و به نوعی باید گفت که با فقدان مفهوم‌سازی مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به فقدان مفهوم‌سازی سبک زندگی در بین برخی پژوهشگران می‌توان گفت تقریبا در ۹ محوری که برای این جشنواره پیش‌بینی شده بود در نهایت در سه محور هویت ایرانی-اسلامی سبک زندگی، هویت ایرانی-اسلامی سبک زندگی سلامت و آموزش و سبک زندگی و زندگی شهری انتخاب شد که به دلیل همین فقدان مفهوم‌سازی، هیچ یک از آثار محورهای دیگر این جشنواره به مرحله داوری نهایی راه پیدا نکرد.

رئیس کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی ابراز کرد: نکته‌ای درباره آثار سبک زندگی وجود دارد که به نظر می‌رسد بتوان در جشنواره‌های بعدی آن‌ها را مرتفع و به نحوی به پژوهشگران سال‌های آینده منتقل کرد و پژوهشگران همواره باید تامل بیشتری بر روی آن داشته باشند، این است که عمده آثاری که درباره سبک زندگی نوشته شده تا آنجایی که متاثر از ادبیات غربی است کتاب‌های سنجیده و دقیقی هستند، اما آن قسمتی که محققین سعی کرده‌اند از منظر رویکردهای اسلامی ایرانی به مسئله بپردازند مشهود است که فقدان و ضعف منبع و محتوا داریم.

قائمی‌نیک تأکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در این حوزه همانند بسیاری از حوزه‌های دیگری که در دوره معاصر تجربه می‌کنیم نیازمند تولید علم درباره آن هستیم. از این‌رو به نظر می‌رسد که اگر به این مهم توجه داشته باشیم که تولید محتوا و آثار فاخر درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی یک پدیده معاصر است که می‌خواهیم تلاش کنیم بر اساس سنت اسلامی ایرانی خودمان به آن پاسخ دهیم، یک فرایند دشواری است که پژوهشگران باید با دقت بیشتر از آنچه که وجود دارد مورد تحقیق قرار دهند.

وی بیان کرد: بر همین اساس امیدوارم این جشنواره نقطه عطفی باشد درباره توجه جدی‌تر به این مفهومی که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره شده است و رهبر معظم انقلاب نیز این مهم را در توصیه هفت‌گانه خود آورده‌اند.

رئیس کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی اظهار کرد: به نظر من به دلیل پیچیدگی این مفهوم و موضوعاتی که به حوزه سبک زندگی مربوط می‌شود، راه زیادی در پیش داریم تا به این مفهوم‌سازی برسیم و شاید این پیشنهاد را بتوان به برگزارکنندگان دوره‌های بعدی هم داد که نشست‌ها و میزگردهایی را در این راستا به صورت دائمی برگزار کنند، زیرا شاخص‌های داوری هرچه دقیق‌تر شود، طبیعتا آثار با کیفیت‌تری هم ارسال خواهد شد.

برگزاری نشست‌های تخصصی در راستای مفهوم‌سازی سبک زندگی

بلال شاکری، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی در ادامه این نشست، اظهار کرد: با توجه به مشخص نبودن و اختلافی که در بحث مفهوم سبک زندگی وجود داشت و نمونه عینی آن در آثاری که ارسال شده بود مشاهده کردیم و با بررسی‌هایی که صورت گرفت تنها ۴۰۰ اثر از ۶۰۰۰ آثار ارسالی مربوط به سبک زندگی بود که در واقع مشخص شد این موضوع مفهوم‌سازی نشده که بر همین اساس نیاز دانستیم تا نشست‌هایی را در این راستا برگزار کنیم.

وی بیان کرد: از این‌رو میزگرد تخصصی تحت عنوان «مفهوم شناسی سبک زندگی» با حضور اندیشمندان و متخصصین کشوری برگزار شد تا از این طریق بتوانیم به مفاهمه‌ای در حوزه سبک زندگی برسیم. در کنار این میزگرد تخصصی یک کرسی ترویجی هم با موضوع «روش‌شناسی سبک زندگی اسلامی» برگزار شده و کرسی دیگری هم با موضوع «بررسی نقش مناسک دینی در تقویت مبانی و اصول سبک زندگی» را در روز اختتامیه این جشنواره خواهیم داشت.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی ابراز کرد: در کنار این میزگردها نیز هشت نشست تخصصی با نهادها و سازمان‌های علمی کشور که مشارکت‌کنندگان این جشنواره بودند برگزار کردیم. به گونه‌ای که نشستی با موضوع «پژوهشی در قرآن، تعلیم، تربیت و سبک زندگی» توسط معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران، دو نشست تخصصی «رضایت جنسی همسران در پرتو تعالیم اسلام و محتوای آموزشی جنسی کودکان» توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی و نشست «سبک زندگی ایرانی اسلامی» توسط موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

شاکری افزود: همچنین پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات نشست «سبک زندگی و امر سیاسی در جامعه ایران»، پژوهشگاه فقه معاصر نشست نقد و بررسی کتاب «مبانی فقهی سبک زندگی اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب»، معاونت پژوهش و حوزه‌های علمیه کشور نشست تخصصی «وضعیت سنجی مطالعات سبک زندگی اسلامی» و پژوهشگاه باقرالعلوم نیز نشست تخصصی «سبک زندگی زنان نهضت» را برگزار کردند.

انتهای پیام
captcha