توصیه‌هایی برای پاسداشت عید غدیر
کد خبر: 4152133
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
از سوی حجت‌الاسلام مؤمنی مطرح شد؛

توصیه‌هایی برای پاسداشت عید غدیر

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خطبه غدیر را برای خودتان و خانواده‌هایتان بخوانید که در این خطبه پیامبر(ص) از خداباوری و خداشناسی صحبت کرده‌اند، گفت: دلی می‌تواند ولایت امیرالمؤمنین(ع) را قبول کند و بپذیرد که زیربنای توحیدی او قوی باشد.

حجت‌الاسلام‌ سیدحسین مؤمنیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه، ۱۱ تیرماه در مراسم جشن دهه ولایت که در مسجد فائق تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) از نعمت‌های بزرگ و ارزشمند باطنی است، گفت: ما دو نوع نعمت داریم که شامل نعمت‌های ظاهری و نعمت‌های باطنی است؛ نعمت‌های ظاهری قابل‌ مشاهده هستند، اما نعمت‌های باطنی نیاز به‌ دقت و تفکر در شناخت دارند.

وی ادامه داد: انسان باید نعمت را اول بشناسد تا بتواند شکر آن را به جا بیاورد و اگر شکر نعمت را به جا آورد، خداوند وعده داده که آن نعمت را برای او حفظ می‌کند و بر آن نعمت می‌افزاید. امام رضا(ع) در روایتی فرمودند که هیچ‌گاه به نعمت‌ها و خیر در زندگی مغرور نشوید که خدا آن را از شما می‌گیرد. همچنین آن حضرت فرمودند در شکر نعمت‌ها زیاد این دعا را بگویید: «اللّهُمَّ سَلِّمْ وَ تَمِّمْ» این نعمت خیری است که به من دادی پس به ناسپاسی از من آن را نگیر؛ بلکه آن را بر من تمام کن.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه یکی از نعمت‌های بزرگ باطنی نعمت ولایت است، گفت: خدا رحمت را به عباد نازل می‌کند؛ ولی نسبت به رحمت خود هیچ مطالبه‌ای ندارد؛ اما اگر خداوند به کسی نعمت بدهد آن نعمت را مطالبه می‌کند که اگر کسی شاکر نعمت نباشد خدا آن نعمت را از او می‌گیرد. نعمت ولایت یک نعمت بسیار ارزشمندی است که آن را از ما مطالبه می‌کنند.

این خطیب حوزوی با اشاره به وظایف شیعیان نسبت به نعمت ولایت بیان کرد: امام باقر(ع) هفت ویژگی شیعه بودن را بیان می‌کند که ما باید این‌گونه باشیم؛ حضرت فرمودند: «إِنَّمَا شِیعَهُ عَلِیٍّ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَهٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا؛ همانا شیعیان علی(ع) آن‌هایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگر بذل و بخشش می‌کنند، در محور دوستی ما همدیگر را دوست دارند، به‌خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می‌روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی‌دارند و هرگاه راضی و خشنود گردند، زیاده‌روی نمی‌کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند.»

وی با توصیه به خواندن خطبه غدیر گفت: در این ایام سعی کنید خطبه غدیر را برای خودتان و خانواده‌هایتان بخوانید که در این خطبه پیامبر(ص) ابتدا از خداباوری و خداشناسی صحبت کرده‌اند، چون دلی می‌تواند ولایت امیرالمؤمنین(ع) را قبول کند و بپذیرد که زیربنای توحیدی او قوی باشد و اگر کسی مولا را نمی‌پذیرد به دلیل این نیست که مشکل سیاسی دارد، بلکه به دلیل این است که مشکل توحیدی دارد.

حجت‌الاسلام مؤمنی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایام ولادت امام هادی(ع) بیان کرد: زیارت جامعه کبیره هدیه امام هادی(ع) است، حتماً آن را حداقل هفته‌ای یک بار بخوانید و طوری نباشد که هفته‌ای به پایان برسد و شما این زیارت را نخوانده باشید. از شهید صیاد شیرازی نقل شده است که این شهید والامقام مقید بود هر روز زیارت جامعه کبیره را بخواند، حتی همرزم وی نقل کرده است در عملیات مرصاد وقتی در بالگَرد بودیم و برای عملیات می‌رفتیم این شهید بزرگوار سه بار زیارت جامعه را خواند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت نیز هر روز در تشرف به حرم حضرت معصومه(س) زیارت جامعه کبیره را می‌خواندند و همه اولیا و بزرگان بر خواندن آن مقید بودند و حیف است ما شیعه باشیم و از این هدیه امام هادی(ع) غافل باشیم، چراکه بهترین کلماتی است که می‌توانیم با آن با اهل‌ بیت(ع) سخن بگوییم.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha