مصلای اراک آكنده از عطر غدير شد
کد خبر: 4152335
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد

مصلای اراک آكنده از عطر غدير شد

به مناسبت دهه امامت و ولایت و فرا رسیدن عید سعید غدیر خم نمایشگاهی با 110 موکب و غرفه فرهنگی در مصلای بیت‌المقدس اراک برپا شد.

نمایشگاه غدیر اراک

این روزها در هر کوچه و برزنی عطر آشنایی می‌آید که شیفتگان و عاشقانش را مجذوب خود می‌کند. آری! عطر غدیر می‌آید و با پشت سرگذاشتن عید سعید قربان عاشقان اهل‌ بیت(ع) خود را برای عیدی مبارک‌تر از تمام اعیاد آماده می‌کنند و با هرچه در توان دارند در میدان حاضرند. حضور کودکان و نوجوانان در جشن‌ها معنا و مفهومی خاص دارد و این اقتدار کودکانه درس‌های بزرگی دارد که می‌تواند رنگ بین‌المللی به خود بگیرد. شور و نشاط در چهره و حب مولا علی(ع) را در دل می‌پرورانند. این امتیاز کمی نیست و می‌تواند به عنوان بهترین گزینه برای تربیت اسلامی و علوی مدنظر باشد.

استان مرکزی نیز همچون سایر استان‌ها در این روزها غرق در نشاط است و در گوشه گوشه استان می‌توان عطر دلنشین غدیر را استشمام کرد. به همین مناسبت نمایشگاهی با حضور دستگاه‌ها و موکب‌های مختلف از شنبه، 10 تیر در مصلای بیت‌المقدس اراک برپا شده است و تا پنجشنبه، 15 تیر ادامه دارد. ایکنا در این رابطه گزارشی تهیه کرده است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

اجرای پویش «سفره هم‌ولایتی‌ها»

علی عزیزی، دبیر بنیاد غدیر استان مرکزی، در حاشیه برپایی نمایشگاه دهه امامت و ولایت در گفت‌و‌گو با ایکنا، از استقرار 110 موکب و غرفه فرهنگی در نمایشگاه خبر داد و افزود: امسال سومین رویداد فرهنگی غدیر با مشارکت هیئت‌های مذهبی در حال انجام است که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان اراکی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه استقبال مردم از شادمانه‌های مذهبی و معنوی وظیفه ما را برای اجرای برنامه‌های بهتر و فاخرتر سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند، ادامه داد: مردم علاقه بسیار به ائمه دارند و با سیره ایشان پیوند خوردند. اراکی‌ها می‌دانند هرساله در ایام غدیر 10 شب جشن برپاست و از این فرصت برای آشنایی و معرفت‌افزایی استفاده می‌کنند. جشن غدیر در شهرستان به عنوان مؤلفه هویتی شناخته می‌شود.

عزیزی با ابراز رضایت از مشارکت دستگاه‌ها به منظور برپایی جشن غدیر در استان، اضافه کرد: برای برپایی این نمایشگاه استاندار، فرماندار، شهردار، شورای اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اداره کل تبلیغات اسلامی، مجموعه مصلای بیت‌المقدس و سایر دستگاه‌ها زحمات بسیار کشیدند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای ارزیابی و رفع نقاط ضعف برای سال‌های آینده چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: در دو سال گذشته پرسشگری از مردم صورت گرفته است، اما امسال ارزیابی بهتر و کارشناسی‌تر به خود گرفته است و ارزیابی امسال جهت بررسی فنی نقاط ضعف و قوت به ایسپا سپرده شده است.

عزیزی در تشریح سایر برنامه‌های بنیاد غدیر استان به مناسب عید غدیر اظهار کرد: در این ایام پویش‌های مختلف از جمله «به‌ عشق مولا» به همت اصناف برگزار می‌شود. همچنین پویش «سفره هم‌ولایتی‌ها» ویژه روستاییان برای اولین بار در کشور برای اطعام روستاییان انجام می‌شود.

غرفه‌ای برای مهاجران افغان

در میان تمام غرفه‌ها، غرفه «شهدای مدافع حرم فاطمیون» نظرم را به خود جلب کرد و برای هر بیننده‌ای جالب است که غرفه‌ای با مدیریت مهاجران افغانستانی را شاهد باشند. از این رو با معصومه‌السادات بخشی، فعال فرهنگی افغانستانی، به گفت‌و‌گو نشستیم.

بخشی به خبرنگار ایکنا، گفت: این غرفه بنا به فراخوان هیئت‌های مذهبی و موکب‌های فعال برای برپایی نمایشگاه عید غدیر تدارک دیده است. غرفه را در دو بخش ارائه محصولات فرهنگی و پذیرایی در نظر گرفته‌ایم که در کنار معرفی محصولات ویژه از مهمانان با چای سبز و «بسراق» شیرینی ویژه افغانستان پذیرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از غرفه به معرفی کتاب‌های ارزشی مختص به افغانستان اختصاص دارد، ادامه داد: در گوشه‌ای از این غرفه لباس‌های محلی بانوان و آقایان افغانستانی در نظر گرفته شد که با طرح سؤالات بسیار مردم در مورد دوخت و حتی نحوه سفارش متوجه شدیم مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

بخشی معرفی شهدای مدافع حرم فاطمیون را یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این غرفه دانست و با اشاره اینکه استان مرکزی 5 شهید مدافع حرم فاطمیون دارد، بیان کرد: آثار هنری و صنایع دستی ویژه افغانستان نیز برای معرفی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی استقبال مردم از نمایشگاه را خوب توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه نمایشگاه در مصلا و مرکز شهر واقع شده است به استقبال شهروندان بسیار کمک کرد. چیدمان غرفه‌ها هم مناسب است و فضاسازی داخلی هم برعهده صاحبان همان غرفه گذارده شده است.

وی اطلاع‌رسانی دقیق برنامه‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی را یکی از انتظارات جامعه فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: بنده پوستر نمایشگاه را در فضای مجازی دو روز گذشته دیدم و با هم‌فکری دوستان تصمیم به اخذ غرفه کردیم. اشکال دیگری هم که وجود دارد این است که افراد علاقه‌مند نمی‌دانند برای دریافت غرفه باید چه کنند اگر این روند اطلاع‌رسانی شود، قطعاً در استقبال هرچه بیشتر مؤثر است.

مردم از زندگی بزگان دینی کم‌اطلاع هستند

کمی آن‌سوتر تابلوهایی منقش به کربلایی کاظم ساروقی مشاهده می‌شد. نوشته‌های روی تابلو نظرم را جلب کرد در حال مطالعه نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد کربلایی بودم که یکی از خدام امامزاده 72 تن ساروق بروشوری به دستم داد. در این فاصله می‌دیدم افرادی که گرد تابلوها جمع شده و در مورد آن صحبت می‌کردند.

حجت‌الاسلام اسماعیل ساروق‌ فراهان، متولی امامزاده 72 تن ساروق، به ایکنا گفت: مرحوم کربلایی کاظم کریمی ساروقی طی معجزه‌ای مورد عنایت خداوند قرار گرفت و یک‌شبه حافظ قرآن شد و امروز وظیفه همه ما این است که ابعاد شخصیتی کربلایی را نسب نوجوان و کودک معرفی کنیم.

وی برپایی نمایشگاه‌های هدفمند را راهی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با شخصیت‌های دینی و قرآنی دانست و ادامه داد: مردم کربلایی را نمی‌شناسند و این مهجوریت در نوع سؤالات آنان مشهود است. ما و همه مسئولان و رسانه‌ها در این راستا وظیفه و رسالتی خطیر بردوش دارند.

ساروق‌فراهان افزود: استقبال نسبت به ماه مبارک رمضان کمرنگ‌تر است و شاید این امر به دلیل و فضای ماه مبارک باشد. متأسفانه بسیاری از مردم از وجود بزرگان دینی در استان بی‌خبرند و اطلاع‌رسانی باید منسجم‌تر صورت گیرد.

ضرورت معرفی چهره‌های قرآنی

سیدعلیرضا حسینی، کارمند در حال مطالعه مطالب بود که به ایکنا گفت: متأسفانه اطلاعات کافی از افراد مهم استان در اختیار عموم مردم نیست و این اطلاعات در دست عده‌ای خاص است، در صورتیکه این آشنایی باید فراگیر باشد تا بتوان جریان‌سازی کرد.

وی ادامه داد: افرادی همچون کربلایی باید اول به استان، کشور و پس از آن به جهان معرفی شود. ما در مقابل انتقال فرهنگ قرآنی، مذهبی و آیینی خود به نسل‌های آینده مسئولیم و این مسئولیت بر دوش همه ما است؛ از این رو معلمان، مسئولان ارشد بالادستی، متولیان امر قرآن و به ویژه اهالی رسانه و هنر در این حوزه نقش مهمی بردوش دارند. تداوم نمایشگاه‌ها با در نظر گرفتن جذابیت نیز به معرفی چهره‌ها بسیار کمک می‌کند.

استان مرکزی مهد مفاخر است و این حرف بارها و بارها از سوی مسئولان و متولیان امر تکرار می‌شود، اما تنها به بیان آمار که یک چهارم مفاخر ایران متعلق به این استان است نباید اکتفا کرد. متأسفانه نسل جوان و نوجوان امروز با این چهره‌های ماندگار همچون کربلایی کاظم ناآشنا هستند و با اقدامات مجدانه و پیوسته و البته توأم با خلاقیت و جذابیت همچون ساخت انیمیشن‌های مختلف باید این افراد را معرفی کرد و برپایی نمایشگاه‌ها که کاری قابل پسند است تنها می‌توان گام کوچکی در این راستا بردارد و نمونه آن را در غرفه در نظر گرفته شده ویژه جهاددانشگاهی به منظور معرفی مرکز درمان ناباروری می‌توان یافت که گزارش کامل از این غرفه به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha