حداکثر تعداد مخاطب تئاتر در مشهد ۲۰ هزار نفر است
کد خبر: 4181095
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

حداکثر تعداد مخاطب تئاتر در مشهد ۲۰ هزار نفر است

محمد حسین‌زاده گفت: حداکثر تعداد مخاطب تئاتر صحنه‌ای در شهر مشهد ۲۰ هزار نفر است که این عدد در مقایسه کشوری عدد بسیار خوبی است و در نسبت با جمعیت خراسان رضوی امکان رشد و افزایش بیشتری دارد.

محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در نشست خبری سی‌سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که امروز، ۲۰ آبان‌ماه، در مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: سطح تئاتر خراسان رضوی به واسطه فعالیت سالانه پیشکسوتان تئاتر، در جایگاه  بسیار خوبی قرار دارد و چراغ سالن‌های تئاتر همیشه روشن است و برخلاف سینما، تئاتر در ایام محرم و دهه فاطمیه نیز اجراهای آیینی تخصصی برگزار می‌‎شود. 

وی ادامه داد: تئاتر به طور کلی هنر، حرفه پرهزینه‌ای است. اما جنس تئاتر خیابانی از این لحاظ که دکور سنگین ندارد و تعداد بازیگران آن نسبت به تئاتر صحنه‌ای کمتر است، هزینه کمتری را هم به دنبال دارد اما وقتی وارد تئاتر صحنه‌ای و دنیای آن می‌شویم، هزینه‌ها بسیار سنگین‌تر می‌شود. در قسمتی از تئاتر در زمان حال حاضر به چرخه اقتصادی رسیده‌ایم و با فروش بلیط تنها بخش کوچکی از هزینه‌های تئاتر تأمین می‌شود.

حسین‌زاده بیان کرد: پروژه‌های تئاتری که از لحاظ تولید از پروژه‌های سنگین محسوب می‌شوند، نیازمند حمایت و کمک هستند. آنچه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تئاتر انجام می‌دهد، در خصوص سیاست‌گذاری و حوزه ترویجی برگزاری جشنواره‌ها است که بودجه و اعتبار محدودی دارد و اگر همکاری و همراهی مجموعه‌‌ دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نباشد، برگزاری چنین جشنواره‌هایی با این وسعت، غیرممکن می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوعات و سوژه‌های مهم و تأثیرگذار، در تئاتر و سینما دیده نمی‌شود، گفت: بسیاری از موضوعات و سوژه‌های مهمی در خصوص معضلات اجتماعی و خانواده وجود دارد که تئاتر به آن نپرداخته است و کمبود آن در فضای جامعه نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال اگر اعتیاد را به عنوان یک درد در جامعه می‌پنداریم، باید دریابیم که سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی در این امر چه نقشی دارد، یعنی آیا این سه حوزه به رواج اعتیاد دامن می‌زنند یا موجب کاهش این امر می‌شود. 

وی گفت: در مشهد که شهری با جمعیت 3 میلیون و 500 هزار نفر است، جمعیت کمی از مردم تئاتر تماشا می‌کنند. یعنی ایده‌آل مخاطب تئاتر در این شهر حدود 15 هزار و حداکثر تعداد مخاطب تئاتر صحنه‌ای 20 هزار نفر است که این عدد در مقایسه کشوری عدد بسیار خوبی است و در نسبت با جمعیت استان خراسان رضوی امکان رشد و افزایش بیشتری دارد، اما باید گفت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

انتهای پیام
captcha