نجات نیم میلیون ایرانی با شرکت در پویش ملی سلامت
کد خبر: 4186351
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

نجات نیم میلیون ایرانی با شرکت در پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اجرای پویش ملی سلامت و سنجش فشار خون و بررسی وضعیت قند خون از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، از مردم برای حضور در این پویش دعوت کرد.

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، پویش ملی سلامت با غربالگری دیابت و فشارخون در آبان ماه و دی ماه سال جاری با هدف افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور، افزایش آگاهی جامعه نسبت  به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا اجرا می‌شود. 

در همین راستا نشست خبری حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونان این دانشگاه با رویکرد معرفی این پویش برگزار شد. 

در این نشست قناعتی، با اشاره به اینکه پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی  ماه ادامه خواهدداشت و طی آن افراد بالای 18 سال ایرانی و اتباعی که به صورت قانونی در کشور حضور دارند از نظر فشار خون و دیابت غربال می‌شوند، گفت: 83 درصد از مرگ و میر بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است.

وی هشدار داد که سالانه 300 هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی می‌میرند، 32 درصد از افراد بالای 18 سال فشار خون دارند و 60 درصد افراد مبتلا از فشار خون خود بی‌خبر هستند. همچنین 14 درصد افراد مبتلا به دیابت هستند که نیمی از مبتلایان به این بیماری از بیماری خود خبر ندارند.

قناعتی در خصوص شرایط استان تهران نیز گفت: 27 درصد مردم تهران مبتلا به فشار خون بالا و 16 درصد مبتلا به دیابت هستند و سالیانه 30 هزار مرگ به علت دیابت در کشور اتفاق می‌‌افتد. همچنین سالانه 83 تریلیون ریال بیماری‌های غیر واگیر به اقتصاد ایران آسیب می‌رساند که معادل پنج درصد تولید ناخالص داخلی است.

وی اعلام کرد: با اجرای پویش ملی سلامت و سنجش فشار خون و بررسی وضعیت قند خون افراد بالای 18 سال می‌توان در سال از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیر واگیر و 30 هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ری، اسلامشهر و جنوب تهران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در این طرح هستند، گفت: 70 درصد مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند(حدود دو میلیون نفر) زیر پوشش طرح ما خواهند بود و با مراجعه به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع سلامت و ایستگاه‌های مجری طرح به صورت رایگان از آن‌ها تست قند و فشار خون گرفته می‌شود و آموزش‌های لازم را برای مراقبت از خود دریافت می‌کنند در صورتی هم که فشار و قند آن‌ها بالا باشد، برای پیگیری درمان به پزشکان ارجاع داده می‌شوند.

علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست خبری گفت: در تهران ۱۶ درصد مردم دیابت و ۲۷ درصد جمعیت مبتلا به فشار خون هستند که متأسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد فشارخونی و 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود خبر ندارند و این کمپین می‌تواند به آگاهی مردم از وضعیت سلامتی خود کمک کند.

وی با اشاره به اینکه آمار دیابت در تهران از آمار کشوری بالاتر است، گفت: دیابت عامل بیماری‌های متعددی از جمله عوارض کلیوی، چشمی، سکته‌های قلبی و ... است و اکنون وزارت بهداشت به کمک دانشگاه‌های خود غربالگری رایگان دیابت و فشار خون را انجام می‌دهد که با این کار می‌توان از مرگ هزاران نفر پیشگیری کرد. در استان تهران دو هزار پایگاه، خانه و مرکز سلامت نزدیک به مردم وجود دارد و مردم با مراجعه به این مراکز به راحتی می‌توانند از این خدمت برخوردار شوند.

محمدرضا سلمانی ندوشن، رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران نیز گفت: در این طرح ما یک و نیم میلیون نفر را در جنوب تهران پوشش می‌دهیم و انتظار داریم ۵۳۰ هزار نفر در این منطقه در پویش ملی سلامت شرکت کنند که تاکنون 100 هزار نفر به ما مراجعه کرده‌اند. در سراسر کشور نیز تاکنون هفت میلیون و ۸۴۰ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند. همچنین تیم‌هایی به اداره‌ها، سازمان‌ها، مراکز مذهبی و دینی، کارخانه‌ها، مترو و ‌... مراجعه کرده و پایش را انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: سامانه خوداظهاری این پویش نیز طراحی شده که افراد با ثبت اطلاعات خود و پاسخ دادن به پرسش‌هایی که مطرح شده می‌توانند از وضعیت سلامت خود مطلع شوند. خانم‌های باردار نیز در هر سنی می‌توانند در این پویش شرکت کنند.

سلمانی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند بیماری‌های فشار خون و دیابت هرگز درمان قطعی نمی‌شود و فقط با دارو کنترل می‌شود، از برخی ادعاها در خصوص درمان قطعی این بیماری‌ها انتقاد کرد و گفت: افراد باید بدانند در صورت ابتلا به فشار خون بالا و دیابت باید تا پایان عمر از خود مراقبت کنند.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha