دومین نمایشگاه محصولات سلامت‌بنیان برگزار می‌شود
کد خبر: 4193200
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

دومین نمایشگاه محصولات سلامت‌بنیان برگزار می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ۲۴ تا ۲۶ دی ماه با حضور ۱۶۶ شرکت برگزار می‌شود.

دومین نمایشگاه محصولات سلامت بنیان با ۱۶۶ شرکت برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی(سلامت بنیان) امروز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه با حضور سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست خبری، محمدی با اشاره به اینکه نمایشگاه سال گذشته با موفقیت برگزار شد، گفت: توانستیم از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کنیم و آخرین دستاوردهای این حوزه به نمایش درآمد و استقبال از نمایشگاه سال گذشته خوب بود.
 
وی با اشاره به مخاطبان نمایشگاه سلامت‌بنیان، گفت: یک گروه مخاطب مسئولانی هستند که می‌توانند به صورت یکجا تمام دستاوردها را مشاهده کنند. سال گذشته ۹۰ شرکت دانش‌بنیان سلامت محور حضور داشتند و نمایشگاه این زمینه را فراهم کرد که مسئولان و غرفه‌داران با هم مرتبط شوند و مسئولان به غرفه‌های مربوط به خود سر می‌زدند و مشکلات آنها را بررسی می‌کردند‌ و ارتباط با مدیران ارشد، میانی و کارشناسان برای شرکت‌ها فراهم شد.
 
محمدی از حضور ۱۶۶ شرکت در نمایشگاه دوم سلامت بنیان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه از محصولات جدید که به سبد محصولات سلامت محور افزوده شده، رونمایی می‌شود. بیش از ۱۷ دارو به سبد دارویی اضافه شده است که از این تعداد از 11 دارو در نمایشگاه رونمایی می‌شود. از 7 محصول دانش‌بنیان جدید در طب سنتی، دو محصول و از ۳۳ تجهیزات پزشکی نیز ۲۰ قلم رونمایی می‌شود. بقیه محصولات نیز در برنامه‌ها و نمایشگاه‌های دیگر رونمایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه محصولات ارائه شده از سوی نهادهای نظارتی بررسی و مجوز تولید و عرضه دریافت کرده‌اند، گفت: اثربخشی این محصولات به اثبات رسیده و این محصولات کم‌کم وارد بازار سلامت می‌شوند.
 
محمدی افزود: از مزایای دیگر نمایشگاه، برپایی میز خدمت است که بنده و مدیران سازمان غذا و دارو به مدت سه روز در نمایشگاه حضور خواهیم داشت و متقاضیان می‌توانند برای ملاقات با مدیران به نمایشگاه بیایند.
 
وی از حضور ۸۹ شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده دارو و ۷۲ شرکت تولید تجهیزات در نمایشگاه خبر داد و گفت: تمامی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها دعوت شده‌اند تا دغدغه‌های خود را مطرح کنند. حدوداً هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعال هستند که ۴۶۰ شرکت دارویی و همین مقدار تجهیزات پزشکی و بقیه مربوط به فراورده‌های غذایی است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که آیا نیازهای کشور در حوزه غذا و دارو به نخبگان و ایده‌پردازان اعلام می‌شود؟ گفت: نیازها در تارنمای سازمان غذا و دارو به صورت مرتب اعلام و به همه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناور معرفی می‌شود. همچنین مسیر سبزی را برای شرکت‌هایی فراهم می‌کنیم که نیازهای کشور در حوزه دارو و تجهیزات را تولید کنند. این شرکت‌ها در بحث صدور مجوز در اولویت قرار می‌گیرند و اعطای ارز، قیمت‌گذاری و ... برای آنها تسهیل می‌شود.
 
وی از نخبگان و پژوهشگران برای حضور در نمایشگاه دعوت کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی نیز در حاشیه نمایشگاه حضور دارند و پنج نشست تخصصی با عناوین؛ رفع موانع تولید محصولات دارویی، رفع موانع تولیدات تجهیزات پزشکی، مدل کسب و کار محصولات استراتژیک، تسهیل امور بانکی و گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها برگزار می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر تخلف در حوزه دانش‌بنیان‌ها نظارت و شرکت‌ها را ارزیابی می‌کند.
 
محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل نیز گفت: مواردی است که به صورت سلبی مانع فعالیت شرکت‌ها می‌شود‌. متاسفانه با مدیریت اقتضایی با بخش‌های مرتبط روبه‌رو هستیم. اگر قرار است حوزه دارو به حیات خود ادامه دهد و رشد مناسب با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد باید چرخه نقدینگی این صنعت مورد واکاوی قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اختصاص بودجه برای بخش دارو در مجلس اظهار کرد: ۶۹ هزار میلیارد مطالبات شرکت پخش از داروخانه‌هاست. چالش اصلی حوزه دارو نقدینگی است؛ برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان بتوانند به وظایف خود عمل کنند باید نقدینگی مورد نیاز این صنعت تأمین شود.
 
پیکانپور خواستار شفافیت در حوزه نقدینگی و مصرف بودجه دارو شد و گفت: موضوع قیمت‌گذاری به جد مورد پیگیری قرار گرفته است. بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها از قیمت‌گذاری که اعلام شده رضایت‌مندی دارند. اگر تولید و اختصاص نقدینگی به درستی صورت می‌گرفت امروز با سیل ابطال فیش‌های ارزی مواجه نبودیم. سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد و نمایندگان مجلس باید در این موارد دقت نظر  داشته باشند و اصلاح بودجه با توجه به شرایط حاکم صورت گیرد.
 
وی از تلاش‌ها برای تخریب سامانه تی‌تک شدیداً انتقاد کرد و گفت: مشکلات حوزه دارو را باید یکپارچه دید.
 
پیکانپور از مجلس خواست بودجه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و با در نظر گرفتن هشدارهای سازمان غذا و دارو تصویب شود.
 
محمود آل‌بویه، مدیرکل اداره غذا و فراورده‌های آرایشی ـ بهداشتی نیز گفت: دانش‌بنیان بودن یک شرکت فقط زمانی که محصولی را تولید کند، محقق می‌شود اما در حوزه دارو و غذا بیشتر روش‌های تولید دانش بنیان است مثلا امسال با کمبود بارش مواجه هستیم و اگر شرکتی بتواند با آب کم محصول را تولید کند یک شرکت دانش‌بنیان است.
 
سعیدرضا شاهمرادی، مدیر کل تجهیزات و ملزومات پزشکی، نیز گفت: تجهیزات و ملزومات پزشکی صنعتی جوان است و ۳۸۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که ۲۰۲ شرکت در تهران فعال هستند. برخی شرکت‌ها محصولی که مشابه خارجی دارد را بدون وابستگی به خارج تولید می‌کنند و یکسری نیز محصولات جدید تولید می‌کنند که در آینده دنیا و جهان حرف برای گفتن خواهند داشت و ما در دو سطح تسریع در صدور مجوز و باز کردن بازار داخلی‌ و منع واردات از آنها حمایت می‌کنیم. برای کالاهایی که نیاز داخل را تأمین می‌کنند منع واردات ایجاد می‌کنیم. کالاهای با کیفیت که نیاز داخل را به طور کامل تأمین می‌کنند نیز برایشان محدودیت واردات ایجاد می‌شود.
 
شاهمرادی تصریح کرد: 1.5 میلیارد دلار ارز واردات تجهیزات است که اگر تولیدات داخلی نبود باید سه میلیارد دلار واردات می‌داشتیم یعنی تولید داخل به مدد شرکت‌های دانش بنیان ۵۰ درصد نیازهای کشور را تأمین کرده است.
 
جعفر نیکزاد، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور سلامت بنیان نیز روند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کرد و گفت: یکی از جذابیت‌های هر نمایشگاه این است که محلی برای جلب حمایت‌ها باشد. چند صندوق پژوهش و فناوری برای حضور در نمایشگاه دعوت شده‌اند. از صندوق نوآوری و شکوفایی نیز دعوت شده در نمایشگاه سال آینده حضور داشته باشد. شاید امسال این صندوق‌ها حضور قوی در نمایشگاه نداشته باشند چون دومین سال نمایشگاه است اما امیدواریم در سال‌های بعد حضور و حمایت قوی داشته باشند.
انتهای پیام
captcha