«اسما فلکی»؛ برترین ترتیل‌خوان در میان دختران دانش‌آموز
کد خبر: 4204295
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
آشنایی با نفر اول رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی سال 1402

«اسما فلکی»؛ برترین ترتیل‌خوان در میان دختران دانش‌آموز

اسما فلکی، رتبه نخست رشته قرائت ترتیل بخش دختران هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی، به این رتبه اکتفا نکرده و بزرگترین آرزویش حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان ایران است، رقابت فشرده‌ این بخش بیش از پیش او را به وجد آورده و برایش جذاب است.

اسما فلکی، مسابقات قرآن دانش آموزیبه گزارش ایکنا، هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی، سال گذشته و همزمان با چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد و سازمان اوقاف با برگزاری همزمان این دو رویداد قرآنی، علاوه بر هم‌افزایی گروه‌های تخصصی برگزارکننده در  برگزاری هر چه مؤثر و هدفمند آنها که به کاهش هزینه‌های نیز منجر شد، شرایطی را فراهم آورد تا زمینه برای تعامل بیشتر دو بدنه دانش‌آموزی و بزرگسالی فعال در عرصه حفظ و قرائت قرآن فراهم شود.

این نکته مهم از جمله نکاتی بود که اسما فلکی؛ رتبه نخست رشته قرائت ترتیل بخش دختران هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزی به آن اشاره داشت، امری که برخلاف نظر برخی منتقدان که معتقد بودند، تجمیع این دو رویداد حداقل اعتبار و نظام مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بزرگسالان را تحت‌الشعاع خود قرار داده و از نظر نفر نخست بخش قرائت ترتیل مسابقات دانش‌آموزی، زمینه را برای ارتباط مؤثر دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مسابقات فراهم آورد که آنها علاوه بر تمرکز بر رقابت بخش‌های خود، چشم‌اندازی از آینده فعالیتشان در عرصه حرفه‌ای حفظ و قرائت قرآن را شاهد باشند.

اسما فلکی در سالن اجلاس سران

اسما فلکی، 15ساله دانش‌آموز پایه دهم رشته معارف، ساکن مشهد مقدس است؛ نوجوانی که به گفته خودش از هفت‌سالگی آموزش قرآن را به شکلی پیگیر و مستمر آغاز کرده است. نخستین آموزشگاه قرآنی که او جذبش می‌شود، مهدالرضای آستان قدس رضوی است. روخوانی و روانخوانی و تجوید ترتیل را در همان آموزشگاه فرا می‌گیرد.

رتبه نخست قرائت ترتیل بخش دختران هشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی سه‌سالی است که به شکل متصل در جلسات مؤسسه حدیث نور رضوان شرکت می‌کند و علاوه بر سه روز در هفته خود را اختصاص به آموزش قرائت قرآن می‌دهد، دو روز دیگر آن نیز مشغول حفظ قرآن است.

خودش در این رابطه اعتقاد دارد که اشتغال به قرآن آن هم در بیشتر ایام هفته نه‌تنها اختلالی در روند تحصیلی‌اش ایجاد نکرده بلکه فرصتی فراهم نموده که با دقت و وسواس بیشتری پیگیری مطالب، محتویات و محفوظات کلاس‌های دوران تحصیل‌اش شود و البته با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق زمان نه‌تنها به این دو مقوله وقت اختصاص می‌دهد، بلکه برای تفریح و گذران وقت با خانواده‌اش نیز برنامه‌ریزی دارد.

فلکی یکی از رموز موفقیت خود را در امر قرآن و تحصیل، همراهی دلسوزانه خانواده‌اش می‌داند، پدری که برای رفت و آمد او به مؤسسات آموزش قرآن همیشه همراهش بوده است و مادری که از همان هفت‌سالگی، هر میزان ساعت که لازم بوده تا اسما سر کلاس باشد، در محوطه آموزشی منتظر می‌مانده تا پس از اتمام کلاس یا دوره آموزشی او را با خود به خانه ببرد.

مسیری که اسما فلکی تا رسیدن به این موفقیت و کسب رتبه نخست رشته قرائت ترتیل هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی طی می‌کند نیز از این قرار است که او ابتدا در چندین مسابقه استانی، ناحیه‌ای شرکت کرده و پس از دریافت رتبه برتر در مسابقات کشوری آموزش و پرورش، حائز رتبه می‌شود.  

اسما فلکی، فرودگاه مشهد

اسم او در میان اسامی است که از هر استان چند نفری را آموزش و پرورش برای مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی معرفی کرده است؛ مرحله مقدماتی به سرانجام رسیده و اسما فلکی به عنوان فینالیست مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی به اتفاق چند نفر دیگر معرفی می‌شود که آنجا هم توفیق به دست آورده و مستقیم به مسابقات بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

در فینال این دوره از مسابقات نیز رقبایی از کشورهای عراق، عمان، اندونزی، بنگلادش و افغانستان را از سر راه برداشته و سر آخر موفق به احراز رتبه نخست رشته قرائت ترتیل می‌شود هر چند که به گفته خودش شرکت در این دوره از مسابقات برای او دستاورد دیگری نیز در پی داشت و آن قرار گرفتن در فضایی بود که بتوان همجواری با بهترین‌های رشته‌های حفظ و قرائت در بخش بزرگسالان را از کشورهای مختلف اسلامی تجربه کند.

اسما فلکی اخیراً تلاشی را نیز در حوزه قرائت تحقیق آغاز کرده است و امید به آن دارد که با هدایت اساتیدش در این زمینه نیز توفیقاتی به دست آورد و البته طبق برنامه‌ریزی شخصی که به عمل آورده است، سعی خود را به کار بسته است تا هر چه زودتر حافظ کل قرآن شود. اما آرزوی بزرگش راهیابی به مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف در ادوار آتی است، چیزی که به واسطه حضور این دوره‌اش در مسابقات دانش‌آموزی، از نزدیک شاهد آن نیز بوده و با توجه به سطح کیفی مسابقات، رقابت فشرده و حساسی که میان متسابقات وجود دارد، او را بیش از پیش به وجد آورده که در آینده خودش را نیز در آن محک جدی بزند.

انتهای پیام
captcha