دو ستون خیمه سعادت + فیلم
کد خبر: 4206013
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۹
باران حکمت/ 20

دو ستون خیمه سعادت + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت بیستم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: حضرت علی(ع) فرمود وصیت من به شما این است که اولاً هیچ چیز را در کنار خدا قرار ندهید و خود را به شرک آلوده نکنید. سپس فرمود وصیت دیگر من این است که سنت پیامبر(ص) را معطل و ضایع نکنید چون این دو ستون، خیمه سعادت شما را سر پا نگه می‌دارد لذا این دو ستون را برپا بدارید.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمؤمنین علی(ع) جاری شد و هرچه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت بیستم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
هنگامی‌که حضرت علی(ع) پس از ضربت صبحگاه روز نوزدهم ماه مبارک رمضان در بستر شهادت قرار گرفت وصیتی فرمود و گفت وصیت من به شما این است که اولاً هیچ چیز را در کنار خدا قرار ندهید و خود را به شرک آلوده نکنید. سپس فرمود وصیت دیگر من این است که سنت پیامبر(ص) را معطل و ضایع نکنید چون این دو ستون، خیمه سعادت شما را سر پا نگه می‌دارد لذا این دو ستون را برپا بدارید.
 
معلوم می‌شود توحید بدون سنت پیامبر(ص) کافی نیست و سنت پیامبر(ص) منهای توحید معنا ندارد. اگر کسی می‌خواهد به سفارش حضرت علی(ع) عمل کند باید ابتدا دلبسته خدا و ثانیا پیرو واقعی و عملی رسول خدا باشد.
فرمود این دو چراغ را که چراغ راه شما به سوی سعادت ابدی است همواره روشن نگه دارید. این دو چراغ مانند دو چراغی است که جلوی خودرو قرار گرفته است و در شب ظلمانی، راه را برای ادامه مسیر انسان باز می‌کند. اگر کسی می‌خواهد در راه سعادت گمراه نشود حضرت علی(ع) فرمود اول توحید و دوم نبوت پیامبر(ص) را پاس بدارد.
انتهای پیام
captcha