اصول پاکسازی و سبک‌سازی بدن با روزه‌داری
کد خبر: 4206019
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰

اصول پاکسازی و سبک‌سازی بدن با روزه‌داری

دکترای تخصصی طب سنتی ایران ماه رمضان را فرصت پاکسازی و سبک‌سازی بدن و کاهش وزن دانست و تصریح کرد: از پرخوری، درهم خوری، روی هم خوری و با هم خوری پرهیز کنیم.

حسین رضایی‌زاده، دکتری تخصصی طب سنتی ایرانحسین رضایی‌زاده، دکترای تخصصی طب سنتی ایران در گفت‌‌وگو با ایکنا، روزه‌داری ماه رمضان را فرصت پاکسازی بدن دانست و ضمن هشدار نسبت به پرخوری، درهم‌خوری، با‌هم‌خوری و احتمال اضافه وزن در این ماه، گفت: ماه مبارک رمضان در سال جاری در ایامی قرار گرفته که چه به لحاظ تعادل آب و هوایی و چه به لحاظ تعادل نسبی طول شب و روز و ساعات روزه‌داری برای بسیاری از کسانی که در ایام گرم سال مشکلاتی برای روزه‌داری داشتند، مثلاً برای نوجوانانی که به سن بلوغ رسیده‌اند، گرم مزاجان و ... فرصت خوبی است که مردم هم از بهره‌های معنوی فیض ببرند و هم از این فرصت برای سبک‌سازی و پاک‌سازی بدنشان استفاده کنند.

پایان رمضان با کاهش 3 تا 5 کیلوگرمی

وی به افرادی که بین وعده افطار و سحر تلاش می‌کنند آنچه در طول روز میل نکرده‌اند را میل کنند، گفت: برخی از روزه‌داران چون ساعاتی را آب و غذا دریافت نمی‌کنند، فکر می‌کنند در ساعات باقی مانده باید سه وعده‌ا‌ی را که در طول روز دریافت نکرده‌اند را جبران کنند. در حالی که قرار است به دلیل روزه‌داری حداقل یک وعده غذایی ما حذف شود و فرصتی به بدنمان بدهیم که از ذخایر چربی و ... خود برای جبران انرژی مورد نیاز استفاده کند و ما در یک روزه‌داری توأم طبی و شرعی در پایان ماه مبارک، کاهش وزن سه تا پنج کیلوگرم را به خوبی تجربه کنیم.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: اگر وعده سحری به عنوان صبحانه و افطار معادل شام ما باشد، قرار نیست که در حد فاصل افطار تا سحر وعده ناهارمان را جبران کنیم.

وی نسبت به مصرف خوراکی‌های شیرین و چرب در ماه رمضان هشدار داد و گفت: درست است که در فرهنگ ما خوردن یکسری از خوراکی‌های شیرین، چرب و خوشمزه و البته پرکالری و با انرژی بسیار زیاد مرسوم است و برای تأمین مواد مورد نیاز بدن در ساعات طولانی روزه‌داری استفاده می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این خوردنی‌ها وعده‌های غذایی کاملی هستند و قرار نیست در افطار و سحر غذاهای معمولمان را داشته باشیم و زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد و انواع سوپ و آش هم به وعده‌های غذایی ما اضافه شود.

رضایی‌زاده اضافه کرد: این مواد خوراکی به دلیل کالری بالایی که دارند در افراد چاق، افرادی که دیابت یا فشار خون دارند و حتی افرادی که در معرض اینگونه بیماری‌‌ها هستند، مقدمه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها یا وخیم‌تر شدن بیماری‌ آنها خواهد شد، پس مراقب باشیم اینگونه مواد غذایی که مصرف آنها در ماه رمضان مرسوم است، به مقدار چشیدن یا مقدار بسیار کم برای باز کردن روزه استفاده کنیم نه به عنوان دسر و میان وعده افطار تا سحر.

هشدار به اضافه وزن پس از ماه رمضان

وی نسبت به ابتلا به اضافه وزن در پایان رمضان هشدار داد و گفت: باید مراقبت کنیم در پایان ماه مبارک با اضافه وزن مواجه نشویم؛ قرار ما این است که پس از ماه مبارک رمضان کاهش نسبی و معقول وزن را تجربه و زمینه پاکسازی و سبک‌سازی بدن را فراهم کنیم.

این دکترای تخصصی طب سنتی ایران توصیه کرد: به جای این غذاها و شیرینی‌ها می‌توان از توت، یا مقدار کمی نبات برای شیرین کردن شربت خاک‌شیر یا امثال آن استفاده کرد. خوردن دو تا سه خرما هنگام افطار هم توصیه می‌شود اما به یاد داشته باشیم قرار نیست در تعداد و حجم بالا از غذاهای شیرین استفاده کنیم. این غذاهای شیرین ممکن است خوب باشند اما به شرطی که در کمیت و کیفیت متعادل و حداقلی استفاده شوند.

وی به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و روش‌های صحیح روزه‌داری در نوروز اشاره و اظهار کرد: امسال مناسبت فرخنده و فرهنگی ایام نوروز با ماه رمضان تلاقی کرده است. ماه مبارک رمضان مردم از بسیاری از شیرینی‌ها، حلواها و خوردنی‌های شیرین استفاده می‌کنند. اقتضای نوروز هم خوردن انواع میوه، شیرینی و آجیل است.

رضایی‌زاده افزود: اما اگر قرار باشد عید و روزه ما با خوردن حجم بالای غذاهای پرکالری و البته مفید (در مقدار کم) توأم شود، نباید انتظار داشته باشیم روزه‌داری ما منجر به پاک‌سازی و ارتقای سلامت بدن شود.

وی ادامه داد: توصیه من هم به کسانی که موفق به روزه‌داری شده‌اند و هم به آنهایی که به هر دلیلی معاف از روزه‌اری هستند این است که در مصرف انواع خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که به مناسبت عید نوروز و ماه رمضان در پذیرایی‌های ما قرار می‌گیرد، اعتدال را رعایت و به اندازه چشیدن و لذت حداقلی بردن از این مواد غذایی استفاده کنند.

این متخصص طب ایرانی در پایان توصیه کرد: حتماً رعایت کمیت کالری و انرژی دریافتی را در عید و رمضان داشته باشیم و از پرخوری، درهم خوری، روی هم خوری و با هم خوری پرهیز و دقت کنیم که یک مشت آجیلی که میل می‌کنیم معادل یک وعده غذایی کامل است و اگر قرار باشد افطار، سحر، شام، آجیل و انواع شیرینی و حلوا و ... را بخوریم نمی‌توانیم منتظر پیامدهای سلامتی ناشی از روزه‌داری باشیم.

انتهای پیام
captcha