اقدامات راهبردی در دانشگاه‌ها پیوست نهج‌البلاغه‌ای داشته باشد
کد خبر: 4211130
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱

اقدامات راهبردی در دانشگاه‌ها پیوست نهج‌البلاغه‌ای داشته باشد

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید در دانشگاه‌ها نهج‌البلاغه را به فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف گره بزنیم؛ نهج‌البلاغه ظرفیت وسیعی دارد و باید برای اقدامات تکلیفی، راهبردی و خلاقانه‌ای که طراحی می‌کنیم پیوست نهج البلاغه‌ای آن را در نظر بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هابه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور) که امروز ۳۰ فروردین‌ماه در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) در قم برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته پس از وقفه‌ای که در برگزاری جشنواره‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به وجود آمده بود، جشنواره صحیفه سجادیه با همکاری وزارت علوم و بهداشت احیا شد، امسال نیز جشنواره نهج‌البلاغه را احیاء می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به عنوان میراث ارزشمند و بسیار راهبردی خودمان باید به هر دو کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توجه کنیم و سرلوحه قرار دهیم.

فاطمی‌پور بیان کرد: همه ما باید نسبت به بهره‌برداری از این میراث ارزشمند که جوشیده از منشاء وحی باًفگ بیان دیگری هستند و در بسیاری مواقع مهجور ماندند برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مورد نیاز فعالین حوزه فرهنگی و دانشگاهیان در طراحی رویداد‌ها و برنامه‌های فرهنگی قالب و محتوا است که این کتب ارزشمند هم در قالب و هم محتوای برنامه‌ها می‌توانند کمک کنند و راهگشا باشند.

فاطمی‌پور بیان کرد: با توجه به ۳ میلیون دانشجو و بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی و همچنین جمعیت کارمندان فعال در دانشگاه‌ها و خانواده‌ی این افراد گستره وسیعی از مخاطبین مستقیم و غیر مستقیم در دانشگاه‌ها را شاهد هستیم که باید این معارف را به آنها برسانیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر معارف نهج‌البلاغه را به مخاطب خودمان نرساندیم داده‌ها و محتوا‌های به ظاهر جذاب دیگری ذهن مخاطب را ما پُر می‌کند.

وی ادامه داد: وجود جریان‌ها و معنویت‌های نوظهوری که در اختیار افراد قرار می‌گیرد به این دلیل است که محتوا و معارف اصیل به دست مخاطب نرسیده است، لذا ما هنر تبدیل، تبلیغ و جریان‌سازی نداشتیم.

فاطمی‌پور اظهار کرد: توجه به نهج‌البلاغه به عنوان محتوای اصیل برای مخاطبی که تشنه است و می‌خواهد آینده خود را ترسیم کند بسیار مهم است؛ زیرا اگر مخاطب را سیراب نکنیم نیاز خود را از مبانی که نگرش لیبرالیسمی دارد تأمین می‌کند و این مبانی با خوراک گاهاً جذاب به خورد مخاطب داده می‌شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه‌ها و رشته‌های علوم انسانی در شکل‌دهی این نظام ارزشی تاثیرگذار هستند؛ گفتمان‌هایی که به صورت خواسته و یا ناخواسته متأثر از ایدئولوژی‌های پنهان رشته‌های دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: شما هر سال در کشور چند هزار دانشجو فارغ التحصیل در رشته علوم انسانی دارید که ایدئولوژی پنهان که مبانی اصلی آن دانش است به مخاطب منتقل شده، لذا وقتی نظام‌سازی دانشی از اساس بر یک نظام ارزشی مترتب به عدم توجه به دین و لذت‌گرایی است در وجود مخاطب جوان نهادینه می‌شود و این امر بر ناخودآگاه جوان تاثیر می‌گذارد.

فاطمی‌پور یادآور شد: نسبت معکوس بین سطح تحصیلات و دینداری ایجاد شده است و این امر به دلیل ایدئولوژی پنهان است به همین جهت باید به معارف جایگزین که مورد نیاز است توجه شود؛ و نهج‌البلاغه یکی از این معارف جایگزین است که در سبک زندگی می‌توان از آن بهره‌برداری کرد.

وی ابراز کرد: ما باید نهج‌البلاغه را به کار بگیریم و به عنوان مجری در دانشگاه توان خود را برای گره زدن نهج‌البلاغه به فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف به کار بگیریم؛ نهج البلاغه ظرفیت وسیعی دارد ما باید برای کار‌های تکلیفی، راهبردی و خلاقانه‌ای که طراحی می‌کنیم پیوست نهج البلاغه‌ای آن را در نظر بگیریم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: بیشترین نیاز به نهج البلاغه در چند حوزه از جمله ترویج سبک زندگی اسلامی، گفتمان حکومت اسلامی، مبانی تربیت جوانان برای دانشگاه قابل تصور است.

انتهای پیام
captcha