کدام نمک سالم‌تر است؛ سفید یا رنگی + فیلم
کد خبر: 4211665
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰

کدام نمک سالم‌تر است؛ سفید یا رنگی + فیلم

نمک‌های رنگی مقدار زیادی فلزات سنگین دارند که سرطان زاست و نباید از آنها استفاده کرد.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانیعادت به استفاده زیاد از برخی مواد غذایی و برخی عادات تغذیه‌ای رایج در کشور شیوع گسترده بیماری‌هایی را موجب شده که با اصلاح تغدیه و عادات غذایی می‌توان به راحتی از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

خبرگزاری ایکنا با هدف بهبود تغذیه عمومی و افزایش اطلاعات مردم در خصوص سبک زندگی سالم با تغذیه کلیپ‌های آموزشی تهیه کرده است. 

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این قسمت به تشریح تأثیر مصرف زیاد نمک بر بدن و سالم‌ترین نمک‌هایی که می‌توان استفاده کرد پرداخته است که با هم این مطلب را می‌خوانیم و می‌بینیم.

مصرف نمک در بین ایرانی‌ها 2 تا 2.5 برابر حد طبیعی است. یعنی به مقدار بسیار زیادی نمک مصرف می‌کنیم. مصرف نمک نه تنها خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می‌دهد بلکه خطر ابتلا به سرطان معده را نیز بسیار افزایش می‌دهد. خطر پوکی استخوان، خطر اختلالات کلیوی و قلبی نیز از دیگر مضرات استفاده زیاد از نمک است.

اگر به آمار سرطان‌ها نگاه کنیم یکی از سرطان‌های بسیار شایع در حد سرطان 1، 2 و 3 سرطان معده است و وقتی توزیع سرطان معده در کشور را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم در استان‌هایی از کشور که مصرف نمک در آنها زیاد است، سرطان معده نیز شایع‌تر است و مصرف زیاد نمک در حال لطمه وارد کردن بسیار زیاد به سلامت ما ایرانی‌هاست.

آمار پرفشاری خون در ایران بسیار بالاست. متخصصان نمی‌گویند نمک را از غذاها حذف کنید چون نمک به مقدار اندکی برای عملکرد بدن ما ضروری است اما باید نمک را به اندازه مصرف کرد. مقدار نیاز بدن ما به نمک در روز حدود پنج گرم است البته این میزان کل نمکی است که باید از راه مصرف غذا و خوراکی‌ها وارد بدن ما ‌شود.

علاوه بر نمکی که از طریق نمکدان سر سفره وارد بدنمان می‌کنیم از نان، پنیر، تنقلات و سایر مواد غذایی مقدار زیادی نمک وارد بدن ما می‌شود. غذاهایی که در رستوران‌ها می‌خوریم مقدار زیادی نمک دارند، غذاهای کنسروی، فست فود، انواع ترشی، شور، خیار شور و ... نیز مقدار زیادی نمک دارند. پس باید سعی کنیم اقلامی از مواد غذایی را انتخاب و مصرف کنیم که نمک آنها کمتر است و نمکدان را از سر سفره حذف کنیم و فقط در هنگام پخت غذا از نمک استفاده کنیم.

نوع نمکی که استفاده می‌کنیم نیز حتماً باید نمک یددار تصفیه شده باشد و به سراغ نمک‌های دریایی، نمک‌های رنگی و ... نروید. نمک دریا و نمک‌های رنگی مقدار زیادی فلزات سنگین دارند. این نمک‌ها را در آزمایشگاه‌ها آزمایش کرده‌ایم. این فلزات سنگین سرطان‌زا هستند اما به دروغ در فضای مجازی تبلیغ می‌شود که نمک تصفیه شده را نخورید و نمک دریایی بخورید؛ این نمک درمان دردهای شماست.

این تبلیغات و سخنان دروغ و برای فریب‌دادن افکار عمومی است. تنها نمکی که برای سلامت می‌تواند کارکرد داشته باشد حتماً باید یددار و تصفیه شده باشد تا فلزات سنگین آن حذف شده باشد و حتماً باید در مرحله آخر پخت یعنی بعد از جوش آمدن غذا اضافه شود تا یدی که از طریق نمک می‌خواهیم به بدن برسد، در حین پخت از بین نرود.

پس سراغ نمک‌های رنگی و نمک‌های دریایی نرویم؛ ضامن سلامتی شما وزارت بهداشت و مسئولان بهداشتی کشور هستند؛ پس گول افرادی که در فضای مجازی به دنبال فریب دادن شما و پر کردن جیب خودشان هستند را نخورید. 

انتهای پیام
captcha