جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ناپذیر است
کد خبر: 4212531
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران:

جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ناپذیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، با اراده، با ابتکار، خلاق و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین هیچگاه منزوی نخواهد شد.

رئیس‌جمهور در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که صبح امروز، شنبه 8 اردیبهشت، در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تشکر از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که از امروز آغاز به کار کرده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ناپذیر است و هیچگاه تحریم‌ها بر اراده مردم اثر نگذاشته و از این به بعد هم اثر نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به شکست طرح‌های شیطانی دشمن در متوقف کردن جمهوری اسلامی ایران افزود: دشمن بسیار شیطنت به خرج داد تا کشورمان را به کشوری منزوی تبدیل کند ولی هدف اینها محقق نشده است. جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، با اراده، با ابتکار، خلاق و با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین هیچگاه منزوی نخواهد شد و به جرئت می‌توان گفت امروز ایران می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌هایی داشته باشد و این نوآوری‌ها را به دنیا عرضه کند.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه در این نمایشگاه آنچه که به دست جوانان عزیزمان رقم خورده باید به نمایش گذاشته شود، گفت: جوانان ما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند و در این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی باید همه اینها به نمایش گذاشته شوند و بگوییم ما توانستیم و باز هم می‌توانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: امکان و ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارند که باید این امکانات و ظرفیت‌ها از قوه به فعلیت درآیند. آنهایی که فکر می‌کنند باید فناوری و علم انحصاری شود نگاه خوبی نیست. این نگاه را امروز غرب دارد و از طریق آن به دنبال ادامه سلطه‌گری خود بر ملت‌هاست ولی امروز با توکل به خدا و به برکت خون شهدا و توانمندی جوانان، برخی علوم در کشور بومی شده‌اند و حتی با ترور دانشنمندان نتوانستند این توان را از ما بگیرند چرا؟ چون این دانش در کشور بومی شده و غرب نمی‌تواند ما را از دسترسی به توانمندی‌های نوین بازدارد.
 
وی بیان کرد: در آنجایی که بیشترین فشار دشمن برای عدم دستیابی ایران به فناوری‌های نوین وارد شده در همان‌جا بیشترین توفیقات را به دست آوردیم. مثلاً در حوزه صنایع هسته‌ای و نظامی بیشترین موفقیت‌ها رقم خورده است.
 
رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و دکترین هسته‌ای کشور گفت: در دکترین هسته‌ای ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای جایی ندارد و این به خاطر تحریم‌ها و تهدیدها نیست بلکه به خاطر فرامین و توصیه‌های مقام معظم رهبری است ولی از فناوری هسته‌ای در صنایع مختلف مانند پتروشیمی و دیگر صنایع نهایت استفاده را می‌کنیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: علی‌رغم خواست نظام سلطه توانایی بسیاری در کشورها وجود داشته و کشورهای جهان می‌توانند به صورت مستقل و خودکفا روی پای خود بایستند و با ابتکار و خلاقیت خود، برای دیگر ملت‌ها مثمر ثمر واقع شوند. نظام سلطه با همه طراحی‌ها و شیطنت‌ها نمی‌تواند ملت‌ها را از مسیر خودکفایی بازدارد.
 
وی با بیان اینکه قدرت نظامی بسیار مهم است و توانایی می‌آورد ولی به باور من قدرت تولید و صادرات هم کمتر از قدرت نظامی نیست، گفت: قدرت تولید در کنار قدرت نظامی کشوری را واقعا قوی می‌کند. امروز تولیدکنندگان در جایگاه تولید قدرت هستند و یک عنصر اثربخش محسوب می‌شوند و با صادرات محصولات تولیدی برای کشور تولید قدرت می‌کنند. مسئله اقتصاد و تولید دو موضوع بسیار مهم و دارای اهمیت است.
 
رئیس قوه مجریه افزود: رونمایی از دستاوردهای یک کشور ارتباط بهتر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر را رقم می‌زند و به همین دلیل این نمایشگاه می‌تواند موجب امیدآفرینی برای ما و مردم منطقه باشد و نشان می‌دهد ملت ایران توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد.
 
وی با بیان اینکه خط ترانزیتی ایران بسیار به‌صرفه، مطمئن و با زمان بسیار محدود می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای حمل‌و‌نقل باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی خود یعنی دسترسی که به دریای خزر، خلیج فارس و اقیانوس هند دارد به خط ترانزیتی مطمئنی تبدیل شده و امکان خوبی را برای جابجایی کالاها و صادرات فراهم کرده است و این امکانی است که خداوند در اختیار ملت‌ها قرار داده است.
 
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر تجارت با ارزهای ملی تأکید کرد و در این رابطه گفت: تجارت با ارزهای ملی باید جدی گرفته شود و امروز این موضوع در جهان مطرح است. در شانگهای، بریکس و اوراسیا موضوع تجارت با ارزهای ملی مطرح شده و لازم است بر این موضوع تمرکز شود. امیدوارم این نمایشگاه موجب همگرایی، هماهنگی و مشارکت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و بازرگانان شده و رشد اقتصادی کشور، منطقه و جهان را در پی داشته باشد.
 
وی بیان کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی باید جدی گرفته شود چون این موضوع به کشور قوت و قدرت می‌دهد. متخصصان فناور ما کارهای بزرگی انجام می‌د‌هند و در حال حاضر در 20 کشور دنیا این اتفاق افتاده و کارهای بزرگی را انجام داده‌اند.
 
رئیس‌جمهور با تقدیر از اقدامات وزارت امور خارجه در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی افزود: اینکه وزارت امور خارجه دفاتر بازرگانی کشور را به 60 مرکز رسانده و تلاش کرده رایزنان بازرگانی افزایش یابند، یک اقدام خوب و اثربخش محسوب می‌شود. مراکز بازرگانی می‌توانند میان فعالان اقتصادی ایران و دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند و توانمندی‌های اقتصادی ایران را به نمایش بگذارند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان سخنان خود گفت: ملت ایران در جنگ اراده‌ها چنین اراده کرده با توکل بر خدا و با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های ملی تحریم‌ها را پشت‌سر بگذارد؛ طوری که سخنگوی کاخ سفید بر شکست فشارهای حداکثری اشاره می‌کند.
انتهای پیام
captcha