«ابعاد هویت اجتماعی و اولویت‌های آن در نهج‌البلاغه» بررسی شد
کد خبر: 1318619
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
درقالب مقاله‌ای؛

«ابعاد هویت اجتماعی و اولویت‌های آن در نهج‌البلاغه» بررسی شد

گروه اندیشه: مقاله «ابعاد هویت اجتماعی و اولویت‌های آن در نهج‌البلاغه» در کتاب دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در همدان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از همدان، مقاله «ابعاد هویت اجتماعی و اولویت‌های آن در نهج‌البلاغه» به قلم سید محمد تقی صادقی و محسن کیانی کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، در همدان منتشر شد.
در این مقاله آمده است: هویت، عامل یا عواملی است که فرد را از فردی و گروهی را از گروه دیگر مجزا می‌کند در شناخت هویت فردی به یک فرد با ویژگی‌های فردی توجه می‌شود و بیشترحوزه علم روانشناسی است در حالی که هویت اجتماعی شامل یک جامعه یا یک نسل می‌شود.
نگارنده در ادامه بیان می‌کند: از منظر نهج‌البلاغه نیز هویت دینی یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی محسوب می‌شود، اما  علی(ع) علاوه بر این که هویت دینی را به عنوان یک واقعیت اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد، در عین حال برای آن ارزش و اولویت بالایی نسبت به سایر هویت‌ها قائل است به گونه‌ای که معیار ارزش سایر هویت‌ها و پسندیده بودن یا مورد نکوهش بودن این هویت‌ها توسط هویت دینی مشخص می‌شود .
نویسنده در ادامه آورده است: نهج‌البلاغه به ابعاد مختلف هویت اجتماعی به عنوان واقعیت‌های اجتماعی توجه کرده است این هویت‌های اجتماعی شامل هویت دینی، هویت قبیله‌ای و خویشاوندی، هویت جنسیتی و هویت قومی می‌شوند، یعنی افراد یک جامعه، یا خود را بر مبناهای جمعی گوناگون تعریف می‌کنند و یا این که این مبناهای جمعی، در تفکر و رفتار و اعمال آنها تأثیر می‌گذارد.
 این مقاله می افزاید: در میان این هویت‌های گوناگون شناسایی شده در جامعه، این هویت دینی اسلامی است که دارای اهمیت و ارزش تلقی شده و سایر هویت‌ها به خودی خود دارای ارزش و اولویت نیستند به عبارتی از دیدگاه نهج‌البلاغه، اگر کسی دارای هویت دینی باشد و مسلمان را به عنوان یک دیندار  تعریف کند.
یادآور می‌شود، این مقاله در کتاب دومین همایش ملی «نهج‌البلاغه و علوم انسانی» در همدان منتشر شده است.

captcha