نیرومندی، بخشندگی و شجاعت؛ توصیفات شاعران از حضرت علی(ع)
کد خبر: 3304610
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
در همایش ملی ایران‌زمین عنوان شد:

نیرومندی، بخشندگی و شجاعت؛ توصیفات شاعران از حضرت علی(ع)

گروه اندیشه: عشق و علاقه مردم ایران به حضرت علی(ع)، به شکل‎های مختلفی در شعر و ادب فارسی نمود پیدا کرده به‎گونه‏‌ای که بسیاری از شاعران آن حضرت را نمونه یک انسان کامل و قهرمان دینی خود برشمرده‎اند، نیرومندی، بخشنده بودن، شجاعت و...از جمله توصیفات شاعران از حضرت علی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، الهام شرفی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی یک‌شنبه، 27 اردیبهشت‌ماه در همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین که در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: کمتر شاعر شیعه مذهبی را می‎یابیم که در اشعارش از حضرت علی(ع) صحبتی به میان نیاورده باشد؛ ملامنوچهر کولیوند و غلامرضا ارکوازی از جمله این شاعران هستند که مولای متقیان را در حد اعلی می‎پرستند و در مدح او اشعار گرانبهایی سروده‎اند.

وی بیان کرد: عشق و علاقه مردم ایران به امیرالمومنین حضرت علی(ع)، به شکل‎های مختلفی در شعر و ادب فارسی نمود پیدا کرده به‎گونه‏‌ای که بسیاری از شاعران آن حضرت را نمونه یک انسان کامل و قهرمان دینی خود برشمرده‎اند.

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: این نمونه والای اخلاق فردی و جمعی آن حضرت از جنبه‎های مختلف، افزون بر تاثیر در اعماق وجود ایرانیان، در زبان ادبی آن‌ها نیز بازتاب و نمود گسترده‎ای داشته است.

شرفی اضافه کرد: شاعران پارسی‎گوی غالباً با پرداختن به وصف شخصیت حضرت علی(ع) و ذکر دلاوری‏‌ها و رشادت‎های وی، تصویرپردازی‎های ادبی از این مصادیق داشته‎اند و درباره این حضرت اشعار فراوانی سروده‎اند.

وی اظهار کرد: شاعران غالباً ضمن ساختن صور خیال، از چنین شناسه‎هایی به مثابه آموزه‎هایی اخلاقی سود جسته، به پندآموزی و عبرت‎دهی آن‌ها توجه داشته‎اند؛ آن‌چه در مدیحه‎سرایی شاعران درباره امام علی(ع) آمده، تقریباً وجه اشتراک بیشتر آثار ادبی است.

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی با بیان این‌که نیرومندی، بخشنده بودن، شجاعت و...از جمله توصیفات شاعران از حضرت علی بوده است، یادآور شد: سرودن شعر درباره حضرت علی(ع) و مدح وی در قالب شعر سابقه طولانی دارد؛ توصیفاتی که در مورد حضرت علی(ع) در کتب شیعه آمده در همه اشعار شاعران و دوستداران اهل‎بیت تکرار شده است زیرا براساس روایات ثابتی بیان شده است.

captcha