هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس پایان یافت
کد خبر: 3326445
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
با تجلیل از فعالان قرآنی؛

هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس پایان یافت

گروه فعالیت‌های قرآنی: هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان فارس با معرفی فعالان و دستگاه‌های برتر قرآنی این استان به‌کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مراسم اختتامیه دهه نور و رحمت همراه با آئین تجلیل از فعالان قرآن، عترت و نماز استان فارس شب گذشته، 19 تیرماه در محل تالار حافظ شیراز برگزار شد.
حسن میردهقان، معاون قرآن و عترت ارشاد فارس در این مراسم ضمن قدردانی از تمام دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان، گفت: این نمایشگاه در قالب دهه نور و رحمت طی روزهای 10 تا 20 تیرماه در محل گذر هنر شیراز برگزار شد.

نمایشگاه قرآن؛ مطلعی برای فعالیت‌های گسترده هنری قرآنی
وی برگزاری چنین نمایشگاهی را مطلعی برای آغاز فعالیت‌های گسترده‌تر فرهنگی ـ هنری در حوزه قرآن،‌ عترت و نماز برشمرد و بر لزوم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت مؤسسات قرآنی استان تأکید کرد.
بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم گروه سرود نورالحرم، نخستین گروه موسیقی ارزشی جنوب کشور به اجرای برنامه پرداختند و سپس، سید‌رضی حدائق، مسئول اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان فارس به بیان نکاتی راجع به فعالیت‌های قرآنی پرداخت.
وی روز 23 ماه رمضان را روز تولد قرآن کریم دانست و گفت: اگر قرار باشد روزی را برای تولد قرآن کریم جشن بگیریم، بهترین روز همین 23 ماه رمضان است زیرا شواهد بسیاری نشان می‌دهد که شب قدر و همان شبی که قرآن کریم به‌صورت دفعی بر پیامبر(ص) نازل شد، همان شب 23 ماه رمضان است.

اشاره به انواع نزول قرآن کریم
حدائق با یادآوری اینکه قرآن کریم دارای دو نزول دفعی و تدریجی است، گفت: نزول دفعی قرآن کریم در شب قدر صورت گرفت و نزول تدریجی آن نیز طی 23 سال رسالت پیامبر(ص) با شأن نزول‌های مختلف بر قلب پیامبر(ص) نازل شد.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی  استان فارس همچنین، به فرارسیدن روز قدس اشاره کرد و گفت: کسانی که از قدس شریف دفاع می‌کنند، در واقع عمل به فرامین قرآن کریم می‌کنند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه خروجی برگزاری جشن تجلیل از فعالان قرآن، عترت و نماز استان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نمود داشته باشد، گفت: اینکه می‌گوئیم قرآن را مهجور کردیم، در حقیقت ما خودمان را مهجور شده‌ایم و این اجحافی در حق خودمان است لذا شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس نیت کرده و بنا گذاشته که این اجحاف را ادامه ندهد.
حدائق با بیان اینکه در استان فارس هر کسی که حرکتی را آغاز کرده، به نتیجه رسانده و به‌سرعت تبدیل به الگو برای نقاط مختلف کشور می‌شود، گفت: باید برای فعالیت‌های قرآنی نیز چنین الگوهایی ایجاد کنیم.

ادبیات اجتماعی جامعه، ادبیات قرآن باشد
مسئول اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی فارس با تأکید بر اینکه باید ادبیات دینی و اجتماعی ما ادبیات قرآن کریم باشد، گفت: شیراز و استان فارس در تاریخ خود مدیریت جهانی فکری و علمی را داشته است و این مدیریت امروز نیز می‌تواند احیا شود که در دستور شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان قرار دارد تا بتوانیم به جامعه‌ای دست یابیم که با منطق قرآن عمل می‌کند.

به گزارش ایکنا، بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در حاشیه این مراسم گفت: گذر قرآنی امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها و با کیفیت مناسب و همچنین با حضور هنرمندان برگزار شد و امیدواریم که در دهه فرهنگ هم بتوانیم برنامه‌ای را درخور برگزار کنیم.

متمرکز کردن محل برگزاری نمایشگاه امسال
وی بیان کرد: پیش از این، نمایشگاه قرآن معمولاً در مکان‌های مختلفی برپا می‌شد که این موضوع سردرگمی هنرمندان علاقه‌مند به این حوزه را به دنبال داشت که امسال تصمیم گرفتیم محل برگزاری نمایشگاه را متمرکز کنیم و علاوه بر کتاب، هنرهای مختلف دیگری همچون هنرهای نمایشی و تجسمی را نیز در این محل شاهد بودیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: انتظار می‌رود که نمایشگاه قرآنی فارس سال‌های آینده در مکان و زمان مشخص برگزار شود و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم در نمایشگاه قرآنی افزون بر ناشران استان فارس، ناشرانی از مشهد مقدس، شهر مقدس قم و دیگر شهرها دعوت کنیم.
همچنین، پایان بخش این مراسم معرفی و تجلیل از فعالان و دستگاه‌های قرآنی برتر استان و همچنین، دستگاه‌ها و افراد دست‌اندرکار برپایی نمایشگاه قرآن استان فارس بود.

یادآور می‌شود، پایان بخش این مراسم معرفی و تجلیل از فعالان و دستگاه‌های قرآنی برتر استان و همچنین دستگاه‌ها و افراد دست‌اندرکار برپایی نمایشگاه قرآن استان فارس بود.

captcha