فرهنگ‌سرای جهانی قرآن در قشم گشایش می‌یابد/ ضرورت برپایی جشنواره‌ای قرآنی میان اقوام ایرانی
کد خبر: 3326890
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
محمدعلی زم:

فرهنگ‌سرای جهانی قرآن در قشم گشایش می‌یابد/ ضرورت برپایی جشنواره‌ای قرآنی میان اقوام ایرانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور از گشایش فرهنگ‌سرای جهانی قرآن کریم در قشم خبر داد و گفت: در این فرهنگ‌سرا، تمام مذاهب اسلامی فرصت کرسی بازنگری وحدت حول قرآن را خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد از سال گذشته با حکم حجت‌الاسلام والمسلمین زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور راه‌اندازی شد. این شورا فعالیتش را با حضور فعالان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی در این شورا در هفت منطقه آزاد تجاری ـ اقتصادی کشورمان چون کیش، قشم، ارس، چابهار، انزلی، اروند و ماکو با تأسیس فرهنگ‌سراهای قرآن، برپایی مسابقات قرآن، تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی مناطق آزاد و ... ادامه داد.

لذا این خبرگزاری به منظور تببین فعالیت‌ها و عملکرد شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد با توجه به دومین سال فعالیتش در ماه مبارک رمضان با حضور در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی به گفت‌وگو پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: مهم این است که ما برای کارکردهای قرآنی رجوع پیشین داشته باشیم که فعالیت‌ها و کارهای قرآنی را به چه منظوری انجام می‌دهیم، آیا صرفاً وظیفه تبلیغاتیست که نسبت به قرآن بر عهده داریم و یا وظیفه ‌ایست که قرآن کتاب خواندنی است و همنشینی با قرآن ثواب دارد و بخاطر ثواب به قرآن نگاه می‌کنیم و یا...

قرآن منشور شهروندی آحاد مسلمانان است
زم با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی است، ادامه داد: قرآن کتابیست که زندگی زمینی و آرزوهای آسمانی بشر، سیما و آیین راه کمال انسان را با همه اجزا و ابعادش در بر دارد. قرآن منشور شهروندی آحاد مسلمانان است اگر چه دستورات فراوانی هم برای رفاه و زندگی همه بشریت دارد، حتی افرادی که اسلام را به عنوان دین قبول و باور نکرده‌اند می‌توانند شهروند جامعه و نظام قرآنی باشند و قرآن برای همگان برنامه زندگی آورده است.
وی اظهار کرد: متأسفانه باید اقرار کنیم که در 14 قرن گذشته هیچگاه مسلمانان نگاه جامعی به قرآن به عنوان منشور زندگی نداشته‌اند. قرآن یک کلیت است و باید این کلیت فهمیده شود و گفتمان جهانی فهم قرآن با مدیریت قرآن باوران بین اندیشمندان بی‌تعصب جهان راه‌اندازی می‌گشت.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با اشاره به آیه «یومنون ببعض و یکفرون ببعض» بیان کرد: جهان اسلام خود در فهم قرآن دچار تبعیض شده است و به جای آنکه با فطرت و تفکر و دلپاک سراغ قرآن رفته بیشتر با احساس و سلیقه و طبیعت‌ نفس سراغ قرآن رفته‌ است و این علت اصلی تبعیض باوری آیات آن شده است. این نقص کلی جوامع اسلامی در 14 قرن گذشته بوده است که قرآن را با نگاه کلی، ننگریسته‌اند و قرآن را دچار بعضیت گرایی کرده‌اند.
وی تأکید کرد: این رویه منجر به این شده که هر فردی به قرآن، نگاه شخصی پیدا ‌کند و تفسیر فردی و شخصی از قرآن ارائه ‌کند در حالی که ما چنین حقی نداشته‌ایم تا تفسیر شخصی از قرآن ارائه کنیم اگر نگاه جامع به قرآن می‌داشتیم، کلیت قرآن به صورت یک برنامه رفتاری برای شهروندانی علاقمند به زندگی در جامعه قرآنی ظهور پیدا می‌کرد. قرآن کتاب جمعی و جامعه ساز بشری است در عین حال که واجد برنامه خودسازی برای تک تک آدمهاست.

قانون اساسی؛ قانون کامل و جامع برآمده از قرآن
زم اظهار کرد: البته پس از انقلاب اسلامی رویکرد متفاوت از گذشته به قرآن شده است و آن تدوین قانون اساسی بوده که نه تنها مغایرتی و تفاوتی با قرآن ندارد بلکه یکایک مواد آن مبتنی بر نظریه‌های قرآنی برای تشکیل «جامعه قرآنی» است از این رو می‌توان گفت قانون اساسی ایران، یک قانون کامل و جامع بر آمده از قرآن کریم است.
وی با تأکید بر اینکه باید این قانون اساسی را متکی به همه جلوه‌های قرآنی آن درست و صحیح اجرا می‌کردیم و نتایج آن را هم در هر موضوع و دوره‌ای ارزیابی می‌کردیم و علت اصلی انحرافات در این سه دهه، فقدان نظارت و دقت در اجرای درست قانون اساسی است.
زم بیان کرد: ما فکر می‌کنیم در مناطق آزاد که بناست الگوهای سرزمینی پهناور ایران را در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق و آزمایش کند و نمونه‌های موفق و قابل اجرا آن به دیگر نقاط کشور تسری بیابد جایی باشد که بتوان در آنها الگوهای توجه به قرآن و آشنایی با قرآن، انس با قرآن و لذت بردن از قرآن و فهمیدن و عمل کردن به قرآن بدست آورد.
وی ادامه داد: در نظر داریم تا قرآن را از مرحله خواندن به مرتبه دانستن و از اینجا به مرتبه فهمیدن و سپس به سطح اجرا و عمل کردن ارتقا دهیم و به همین دلیل تأسیس شورای راهبردی قرآن کریم در مناطق آزاد تقریباً از اوایل فعالیت این معاونت در دستور کار قرار گرفت و برگزیدگان قرآنی که عضویت در این شورا را برعهده گرفته‌اند بناست که منویات این شورا را با تشکیل کمیته‌های کاری در سطح مفاهیم و الگوسازی‌های قرآنی راهبری و راهبردی کنند.

تأسیس فرهنگ‌سراهای قرآنی به عنوان پاتوق قرآنی در هر منطقه آزاد
زم با اشاره به کارکردهای این شورا، اضافه کرد: از اهم رویکردهای این شورا در مناطق آزاد این است که بتوانیم فرهنگ‌سرایی را به عنوان یک پاتوق پاک و جامع قرآنی را برای هر منطقه تأسیس کنیم و نخبگان و اندیشمندان قرآنی اداره، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت آن را برعهده داشته باشند و فعالیت‌های قرآنی در این مناطق در سه بُعد خواندن، فهمیدن و عمل کردن را محقق سازند.
وی با اشاره به اینکه از میان هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو، منطقه آزاد قشم برخوردار از ویژگی‌های دینی، جغرافیایی ویژه‌ای است، ادامه داد: متناسب با این ویژگی‌های قشم تاسیس و گشایش فرهنگ‌سرای جهانی قرآن کریم در دستور کار قرار گرفته است که محور فعالیت دیگر فرهنگ‌سراهای قرآنی مناطق خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: در این فرهنگ‌سرای جهانی تمام مذاهب اسلامی، دعوت به وحدت پیرامون قرآن می‌شوند و امید داریم که بتوانیم با تقریب دیدگاه‌های قرآنی علما واندیشمندان تشیع و تسنن بتوانیم نگاه جدیدی به مدیریت قرآنی در جهان به‌وجود بیاید و ریشه‌های اختلافات درون هر مذهب حول قرآن جست‌وجو گردد و اختلافاتی که متأسفانه در صحنه‌های جهانی منجر به بدبختی برای مسلمانان و پیدایش فرقه‌های وهابیت، النصرة، داعش و تکفیری‌ها و... و نمایاندن چهره کریه برای اسلام شده است کاویده شود و با ارتقاء فهم درست قرآنی سطح این آسیب‌ها کاهش یابد، اقدام درخشان بیش از یکصد نفر از اندیشمندان و روشنفکران و علمای اهل سنت نسبت به نقد و رفتار کفرآمیز خلیفه بغدادی رهبر داعش از منظر قرآن یک نمونه از کارها و استفاده‌های خوب در حول قرآن کریم است که چنین نمونه کاری در سایر حوزه های معرفتی،اجتماعی و سیاسی و اقتصادی قابل انجام است.


وی عنوان کرد: متأسفانه فاصله قرآنی بین اهل مذهب اسلامی منجر به چنین فجایعی و افراط‌هایی به نام قرآن در جهان شده که اگر علما و اهل تفکر عالم اسلام به آن توجه جدی نکنند، امکان دارد که چهره زشتی از اسلام در رسانه‌های جهانی و منظر جهانی به رهبری افراط‌گران مذهبی به‌وجود بیاوراند که تا سالیان سال هویت مهربانی و رحمت گستری اسلام را برای جهانیان مخدوش نمایند.

بهره‌مندی از علمای تشیع و اهل سنت در فرهنگ‌سرای جهانی قرآن در قشم
زم اظهار کرد: قرآنی که اساس آن روی تعادل افکار، رفتار و اعتدال در رفتار است «الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ» و خدایی که همه چیز را بر اساس اعتدال آفریده است. امروز متهم به افراطی‌ترین کارها در دنیا شده است. این جنایت داعش‌ها جایگزین تئوری پیشین جبهه اتحاد استکبار و اسرائیل که راه‌اندازی جنگ‌های صلیبی علیه ‌اسلام بوده است، شده به نظرم صهیونیست‌ها و تئوریه‌پردازان جنگ‌های صلیبی به این نتیجه رسیدند که با تقویت و حمایت گروه‌های افراطی تمامی مذاهب اسلامی آن‌ها را به جنگ با یکدیگر وادار کنند و اسلام را درون بپوکانند و سرمایه‌های کشورهای اسلامی را در درون بسوزانند بهتر از راه انداختن جنگ اسلام و مسیحیت است، جنگ‌های صلیبی که در گوشه و کنار دنیا راه انداختن فهمیدند که موجب اتحاد و همبستگی بیشتر مسلمانان می‌شود و اتحاد اسلامی همیشه مهلک استکبار و اسرائیل بوده است. باید علما و اندیشمندان با تکیه به باز فهمی و باز آموزی قرآن قیام کنند و قرآن را از اسارت و دست جاهلان مذاهب اسلامی بیرون بیاورند و قرآن را به صحنه فهم و عمل و مدیریت نخبگان، عالمان، پژوهشگران، دانشگاهیان و تحصیل کرده‌های جهان اسلام بسپارند.
وی عنوان کرد: امید داریم که در فرهنگ‌سرای جهانی قرآن کریم که در منطقه آزاد قشم در حال تأسیس داریم از علمای بزرگ اهل سنت و تشیع داخل و خارج از کشور دعوت کنیم و تصدی و نظارت بر این فرهنگ‌سراها را به  نگاه و برنامه‌ریزی و نظارت آنها بسپاریم و در این فرهنگ‌سرا اختلاف‌ها و برداشت‌های متضاد از قرآن، به یک وحدت و همسویی در نگرش و رفتار قرآنی تبدیل بیانجامد.

استفاده از نیروهای بومی در این فرهنگ‌‌سراها
زم در پاسخ به اینکه دلیل راه‌اندازی فرهنگ‌سرای قرآن در مناطق آزاد براساس چیست؟ بیان کرد: فرهنگ‌سرای قرآن در سطح مناطق آزاد به عنوان کانون فعال و متحد برای فعالیت‌های قرآنی راه‌اندازی می‌شود. در مناطق آزاد کیش و ارس فاز یک فرهنگ‌سراهای قرآن راه‌اندازی شده و در سایر مناطق نیز در دستور کار است و فرهنگ‌سرای قرآن قشم هم با رویکرد جهانی تاسیس، راه‌انداز و مدیریت خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه مذاکراتی با بزرگان اهل سنت و مراکز علمی بزرگ اهل سنت انجام گرفته است و در داخل کشور نیز در حال رایزنی با بزرگانی هستیم که عضویت در هیئت امنای این فرهنگ‌سرا را بپذیرند. مباحث جهانی قرآن کریم مربوط به وحدت جهان اسلام و افزایش کارکرد مسلمانان در دنیا در این فرهنگ‌سرا را مورد هدف قرار دهند و با همفکری علما و اندیشمندان الگوهای عملی و ساختارهای اجرایی جایگزین اختلاف ها به دست بیاید.

زم در پاسخ به این سؤال که زمان دقیق راه‌اندازی این فرهنگ‌سرا چه زمانیست و چه میزان از نیروهای بومی آن منطقه در فرهنگ‌سراها استفاده می‌شود؟ ادامه داد: در همه مناطق آزاد تکیه بر استفاده از نیروهای محلی و جوامع محلیست و برنامه‌ریزی برای رشد و ارتقا و افزایش سطح تحصیلات و توانمندسازی زندگی و اقتصادی جوامع محلی جزو برنامه‌های جدی است قطعاً در قشم هم این چنین رویکردی را خواهیم داشت.
وی با ابراز گلایه از اینکه در سال‌های اخیر با مشکل تزلزل مدیریتی در قشم روبرو بودیم اظهار امیدواری کرد که مدیر جدید قشم با توجه بیشتر به مسائل قرآنی جبران گذشته را خواهد کرد تأکید کرد: این فرهنگ‌سرای در مساحتی حدود هفت هزار متر مربع در حال انجام مراحل نهایی کار است و امیداوریم که در دوران تصدی مدیر جدید قشم و طی چند ماه آینده تجهیز این فرهنگ‌سرا به پایان برسد تا بتوان اهداف و برنامه‌هایی که برای این فرهنگ‌سرا در نظر گرفته شده اجرایی و عملیاتی شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پاسخ به اینکه آیا میزان آشنایی بومیان و ساکنان مناطق آزاد با علوم قرائت قرآن و یا سایر رشته‌های قرآن بررسی شده است؟ بیان کرد: در واقع رویکرد قرآنی در همه کشور وجود داشته است، اما در این مناطق تاکنون روش‌های عرضه و ارائه قرآن و مباحث آموزشی قرآنی آن گونه که سزاوار بوده اثربخش نبوده است که با رویکرد این فرهنگ‌سراها که توسعه و تأمین آموزش‌ها و فراگیری‌های قرآنیست گذشته جبران خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که برای این فرهنگ‌سراها در نظر داریم گسترش حفظ قرآن کریم است و اینکه مناطق آزاد هم باید سهمی از حفظ قرآن را که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است را برعهده بگیرند. به همین منظور در حال بررسی روش‌های حفظ قرآن هستیم تا کارآمدترین روش¬ها، برای مردم این مناطق انتخاب شود.

میزبانی دومین دوره مسابقات مناطق آزاد هنوز مشخص نیست
زم با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی به صورت لیگ (گروهی) حفظ قرآن در این مناطق در دستور کار است، اظهار کرد: نخستین دوره این مسابقات سال گذشته به طور ناقص در چابهار برگزار شد و ان‌شاءالله امسال دومین دوره این مسابقات قرآن با عملکرد جدی‌تر و رویکرد عمیق‌تری در دستور کار مناطق قرار خواهد گرفت و در یکی از مناطق آزاد تشکیل خواهد شد.
زم در پاسخ به این سؤال که آیا رشته‌ای به این دوره از مسابقات اضافه شده است؟ ادامه داد: در ترتیل‌خوانی و قرائت قرآن بنا داریم به گویش‌ها و لهجه‌های اقوام ایرانی توجه جدی کنیم و در مسابقات حفظ هم به لیگی بودن توجه شود به این معنا که بخشی از مسابقات را به صورت گروهی برگزار کنیم و تیم‌های منطقه‌ای با یک سبک حفظ و قرائت قرآن در مسابقات شرکت کنند. شرکت‌کنندگان علاوه بر امتیاز فردی دارای امتیاز جمعی هم خواهند بود.

کمبود نوآوری‌ها در مسابقات قرآن
وی با ابراز گلایه از کمبود نوآوری‌ها در مسابقات قرآن که منجر به کاهش جذابیت و تکرار و عادت یک روش یادگیری قرآن شده است؟ تأکید کرد: در نظر داریم تا در مسابقات قرآن مناطق آزاد به دوخوانی و سه‌خوانی قرائت قرآن کریم هم، که تاکنون در مسابقات مرسوم نبوده، توجه کنیم ما در تواشیح، گروه‌خوانی داریم، اما تاکنون قرآن به صورت گروهی هم‌خوانی و سه و دوخوانی نداشته‌ایم در این روش دو قاری یا بیشتر باید به قدری باهم تنظیم باشند که با ایما و اشاره‌ای که بین هم دارند باید متوازن و آهنگین قرائت و تلاوتشان را انجام دهند و یا به صورت مقابله‌ای تلاوت و قرائت قرآن کنند.
زم در خصوص زمان برگزاری این مسابقات بیان کرد: سال گذشته این مسابقات در دهه فجر برگزار شد اما امسال در نیمه دوم سال و در مناسبتی مذهبی برگزار می‌شود. هرچند بهترین ماه مسابقات و جشنواره‌های قرآنی، ماه مبارک رمضان که ماه و روز و شب تولد قرآن است، می باشد. امیدوارم که در سال‌های آینده طی 10 روز در ایام ماه مبارک رمضان این مسابقات را در مناطق آزاد برگزار کنیم. 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت‌های این فرهنگ‌سراها صرفاً قرآنیست و یا فعالیت‌های فرهنگی نیز دارند؟ بیان کرد: این فرهنگ‌سراها صرفاً قرآنی و موضوعات و کارکردهایشان قرآن محور است به این معنا که ممکن است در این فرهنگ‌سراها هنر، انتشارات و بحث‌های پژوهشی و حمایت از پایان‌نامه‌ها داشته باشیم اما تمامی آنها در حول قرآن خواهد بود اگرچه در یکایک در این فرهنگ‌سراها نوعی بوم‌نگری و بوم باوری نسبت به شناخت موضوعات و فرامین قرآنی با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان به آن چشم‌اندازی که در شورای راهبردی قرآن کریم در نظر داشته‌اید نزدیک شده‌اید؟ ادامه داد:  به هر حال ابتدای هر کاری نیازمند مفاهمه و فعالیت بیشتری است گرچه شاید به اندازه دلخواه پیشرفت نداشته‌ایم اما صفر را به یک تبدیل کردن همیشه دشوارتر از یک را به پنج تبدیل کردن است امیدوارم با همکاری مدیریت‌های مناطق هر چه زودتر به نقطه مطلوب نزدیک‌تر شویم.

پیرامون این فرهنگ‌سراهای قرآنی، مؤسسات قرآنی در مناطق آزاد را توسعه می‌دهیم
زم در خصوص استفاده از افراد بومی که در عرصه قرآنی فعال هستند گفت علاوه بر بهره‌مندی از تجربیات اساتید و پیشکسوتان قرآنی همه تأکیدمان این است که موضوعات تخصصی و عمومی فرهنگی، اجتماعی و از جمله فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد توسط نیروهای اندیشمند و فعال عمومی اداره شود و محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری تبدیل به محیط اداری نشود و با کارمندسالاری اداره نشود. توسعه در همه جا با بهره‌گیری از نیروهای خلاق مردمی محقق می‌شود گرچه سازمان‌های مناطق آزاد هم موظف به کمک مالی و اجرایی به رشد و توسعه فعالیت‌های مردمی هستند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تأکید کرد: پیرامون فرهنگ‌سراهای قرآنی هر منطقه مؤسسات قرآنی مردمی را توسعه می‌دهیم و تشویق می‌کنیم تا علاقه‌مندان، مؤسسات قرآنی راه‌اندازی کنند و مجوز‌هایی از سوی فرهنگ‌سراهای قرآن برای فعالیت آنها داده می‌شود تا مؤسسات تخصصی قرآنی نیز در سطح مناطق آزاد، پررنگ‌تر شود و در یک کارکرد رقابتی با یکدیگر قرار گیرند تا شاهد رشد و پویایی تدریجی آنها باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌های قرآنی مقطعی برای گردشگردان این مناطق نیز در دستور کار است؟ تصریح کرد: به تناسب مدت حضور گردشگردان برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود اما نمی‌خواهیم که قرآن و آموزش قرآن را به سطحی‌نگری بکشانیم و قرآن را به شکل تحمیلی عرضه کنیم اگرچه آرزو داریم فعالیت‌های قرآنی به قدری جذاب شود که بتوانیم در آینده نظام گردشگری قرآن‌پذیر را هم در دستور کار گردشگری مناطق داشته باشیم.
زم گفت: امیدواریم رویکردها وفعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد در آینده به حدی از کیفیت برسد و مظاهری از مباحث قرآنی، شخصیت‌های قرآنی، آثار هنری و کالاهای هنری و تولیدات خلاقانه‌ منتسب به قرآن و مفاهیم قرآن به منصه ظهور برسد که به زمینه‌های گردشگری مذهبی و قرآنی کمک جدی کند.
وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه جشنواره قرآن در اقوام ایرانی نداریم؟ تصریح کرد: تاکنون متأسفانه در ایران به قرائت‌های بومی و قومی قرآنی توجه نشده است یعنی بومیان کردستان، لرستان، گیلان، آبادانی و دیگر لهجه‌های ایرانی همگی با یک سبک و آهنگ غیر ایرانی قرآن را قرائت و تلاوت می‌کنند و حال آنکه می‌توانیم ضمن ارج نهادن به قرائت‌های مصری، حجازی ... و گویش‌های اقوام ایرانی که بسیار متنوع است مسابقات قرآن را برگزار کنیم که قطعا با تأثیرگذاری‌های زیادی همراه خواهد بود و انس با قرآن کریم را در فرهنگ‌های بومی آن اقوام و لهجه فراوان خواهد کرد.


معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ادامه داد: اگر این امر در ایران جدی گرفته شود شاید ما یکی از کشورهای بی‌نظیر شویم که در ارائه قرآن با لهجه‌های بومی و قرائت‌های درست سرآمد خواهیم شد مگر قرائت‌های عراقی، حجازی، مصری، شامی و ... چگونه متولد شدند؟ لهجه‌های لری و بلوچی و ... هم می‌تواند برای خودش قرآن را با گویش خاص این زبان‌ها به طور صحیح و با رعایت تمامی موارد به عنوان یک تلاوت صحیح، ارائه و عرضه کند.

فعالیت فرهنگ‌سراهای قرآن در مناطق کیش و ارس

در ادامه محمدرضا پورمعین، دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های شورای راهبردی قرآن کریم در مناطق آزاد گفت: این شورا با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی چون عباس سلیمی، رحیم خاکی، محمدحسین سعیدیان، محمد بادپا، عباسی مقدم، یوسف افراش، محمدمهدی بحرالعلوم تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه رمضان امسال، دومین سال فعالیت این شورای راهبردی قرآن است، اظهار کرد: این شورا همراه با انجام فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و تأسیسی و راه‌اندازی فرهنگ‌سرای قرآن در برخی از مناطق و تهیه منشور قرآنی در حال، عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌ها هستیم.

دبیر شورای راهبردی قرآن در مناطق آزاد تجاری ـ اقتصادی با تأکید بر تأسیس فرهنگ‌سراها در مناطق آزاد کیش و ارس و به ویژه در قشم، تصریح کرد: همچنین نمایشگاه قرآنی در این راستا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان گشایش می‌یابد.

پورمعین در پایان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگ‌سراهای قرآن در کیش و ارس، بیان کرد: اما عمده فعالیت فرهنگ‌سرای قشم، بین‌المللی است چون برگزاری آکادمی‌های تلاوت‌های قرآن و بین‌المللی حفظ قرآن با حضور اساتیدی داخلی و خارجی برگزار می‌کنیم و فرهنگ‌سرای قشم نیز به عنوان الگو برای سایر مناطق آزاد هستند.

captcha