کتاب «بررسی تحلیلی روایات فقهی امام کاظم(ع)» منتشرشد
کد خبر: 3495315
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

کتاب «بررسی تحلیلی روایات فقهی امام کاظم(ع)» منتشرشد

گروه بین‌الملل: کتاب «بررسی تحلیلی روایات فقهی امام کاظم (ع)» از سوی آستان مقدس حسینی در کربلای معلی به زبان عربی منتشر شد.

کتاب «بررسی تحلیلی روایات فقهی امام کاظم(ع)» منتشرشد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی، همزمان با ایام سوگواری هفتمین امام شیعیان موسی بن جعفر(ع)، کتاب «الامام موسی بن جعفر الکاظم(علیه السلام) وروایاته الفقهیة» که پایان نامه دکترای «عبدالسادة محمد الحداد» در رشته شریعت و مطالعات اسلامی در دانشکده فقه دانشگاه کوفه بود، به کوشش شعبه مطالعات و پژوهش‌های اسلامی آستان مقدس حسینی منتشر شد.

نویسنده این کتاب به بررسی تحلیلی احادیث روایت شده از امام کاظم (ع) پرداخته و ویژگی‌های امام کاظم (ع) و زندگی ایشان نیز در این کتاب تبیین شده است.

این کتاب شامل چهار فصل است که فصل نخست به سیره علمی و فکری امام کاظم(ع) پرداخته و سه فصل دیگر بر حسب روایت‌های فقهی امام کاظم(ع) دسته بندی شده است و این دسته بندی نیز بر اساس دسته‌بندی مشهور میان شیعه یعنی همان دسته‌بندی محقق حلی در«شرایع الاحکام» انجام شده است.

بر این اساس، فصل دوم کتاب شامل احادیث عبادات، فصل سوم شامل احادیث عقود و ایقاعات و فصل چهارم درباره روایات احکام روایت شده از امام کاظم (ع) است.

این کتاب هم‌اکنون در کتابخانه آستان مقدس امام حسین(ع) عرضه شده است.

ابوالقاسم جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی(۶۰۲-۶۷۶ق)، مشهور به محقق حلی و محقق اول، فقیه، اصولی و شاعر شیعه در قرن هفتم بود و هرگاه در آثار فقها، کلمه «محقق» بدون قرینه و نشانه‌ای ذکر شود، ایشان مورد نظر است.

captcha