زائرسراهای دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود
کد خبر: 3501576
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
خواسته‌ای که عملی نشد؛

زائرسراهای دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود

گروه احتماعی: مشاور برنامه‌ریزی جامعه هتل‌داران ایران گفت: علی رغم اینکه دولت سال‌های متمادی است که اعلام کرده است زائرسراهای دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، عملا این اتفاق نیفتاده است و حتی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خراسان رضوی، ایسنا نوشت، سید مسعود منتجبی، با بیان اینکه استانداردهای رایج هتل‌های دنیا به صورت کلی در هتل‌های کشور وجود دارد، اظهار کرد: در ارتباط با رعایت چارچوب‌های کلی ممکن است هتل‌های 4 و 5 ستاره کشور و مشهد در مقایسه با هتل‌های شهرهای توریستی مانند استانبول تفاوتی نداشته باشند؛ اما آنچه بین هتل‌های ما و آنها تفاوت ایجاد می‌کند کیفیت خدمات ارایه شده و سطح پرسنل هتل‌های ماست.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود گفت: وجود واحدهای اقامتی مختلف از جمله منازل شخصی، زائرسراها، هتل‌ها، متل‌ها و هتل آپارتمان‌ها امری ضروری است اما آنچه اهمیت دارد رعایت تناسب بین هر یک از واحدهای اقامتی است.
وی اظهار کرد: رشد بیش از حد زائرسراهای دولتی و منازل شخصی در مشهد موجب کاهش نرخ اشغال هتل‌ها شده است که به عقیده من اجرای یک طرح "جامع نیازسنجی اقامتی" می‌تواند به رفع معضل این واحدهای اقامتی کمک کند.
منتجبی با بیان این که مدارس در فصل تابستان باید تنها در اختیار خانواده‌های معلمان قرار گیرد، افزود: قرار دادن مدارس در اختیار عموم وعدم رعایت ضوابط مربوطه در واحدهای اقامتی یک تخلف و ضربه‌ به صنعت گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی مشهد پژوهشی را درباره وضعیت اقامتی در سطح شهر مشهد انجام داده است، افزود: مشکلی که اکنون وجود دارد ماهیت خانه‌مسافرها نیست بلکه فعالیت بدون ضابطه خیلی از این واحدهای اقامتی است؛ زیرا فعالیت بدون مجوز به صنعت گردشگری لطمه می‌زند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود در خصوص استانداردسازی هتل‌ها گفت: همه کشورها براساس شرایط فرهنگی و مذهبی خود بومی‌سازی می‌شوند و آنچه که باعث ایجاد تفاوت بین هتل‌های ما با سایر هتل‌های خارج از کشور می‌شود ارتقاء سطح کیفیت خدمات ارائه شده است. رعایت استانداردهای بومی و شرایط مذهبی نیز امری طبیعی و ضروری به نظر می‌رسد.
وی یادآور شد: در یک سال اخیر اصلی‌ترین عامل کاهش نرخ اشغال هتل‌ها عدم ورود زائرین عربستان و بحرین به ایران پس از حادثه مربوط به حج سال گذشته و اتفاقات بعدی بود، موضع‌گیری‌های خصمانه دولت عربستان صعودی علیه کشور ایران تاثیر مستقیم بر کاهش نرخ اشغال هتل‌های مشهد گذاشت.
captcha