معرفی قرآن از زبان خودش
کد خبر: 3569779
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸

معرفی قرآن از زبان خودش

گروه فعالیت‌های قرآنی: جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ناجا گفت: قران کتاب عظیمی است که خدای متعال در برخی از آیات نورانی وحی قرآن را از زبانخودش معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام‌ والمسلیمن محمدهادی بهشتی‌پور، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شامگاه دیروز چهارشنبه 13 بهمن‌ماه در مراسم محفل انس با قرآن کریم که در جمع کارکنان و خانواده‌های فرماندهی انتظامی استان زنجان در سالن بقیة‌الله‌العظم برگزار شد، اظهار کرد: دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز حاکمیت اسلام است زیرا انقلاب اسلامی ایران ارتباط مستقیمی با قرآن داشته و دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی‌پور با بیان اینکه برگزاری جلسات قرآن همراه با فهم و تدبر در آیات نورانی کلام الهی باشد، خاطرنشان کرد: قرآن یک کتاب عادی نیست و چون کلام الهی است بنابراین همواره تازه مانده و درحال رشد است و دلیل آن این است که خدای متعال از طریق این کتاب با بشر سخن می‌گوید.

وی با اشاره به اینکه قرآن یک نعمت بزرگ الهی است که در اختیار بشر قرار دارد، تصریح کرد: نعمت‌ها امانت الهی هستند و طبق نص صریح قرآن در آیه 58 از سوره مبارکه نساء می‌خوانیم: « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...»؛ « خدا به شما فرمان مى‏ دهد كه سپرده ‏ها را به صاحبان آنها رد كنيد...».

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی‌پور در خصوص اینکه مفهوم این آیه کیست؟ تاکید کرد: باید آنهایی که این امانت الهی به آنها سپرده شده آن را به سایرین آموزش دهند و به دیگران برسانند تا آنها هم اهل پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) شوند.

وی با اشاره به تعاریفی که قرآن در معرفی از خود ارائه داده است، به برخی از آنها اشاره کرد و گفت: در آیه 23 از سوره مبارکه زمر قرآن از خود به عنوان سخن زیبا یاد کرده و می‌گوید:« اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ..» و یا در آیه 27 از سوره مبارکه تکویر آن را به عنوان پندی برای عالمیان معرفی کرده و می‌گوید: « إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ».

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی‌پور با اشاره به آیه 57 از سوره مبارکه یونس تصریح کرد: در این آیه قران خود را اندرز و رهنمود و رحمت می‌داند و می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ».

وی با اشاره به آیه 5 از سوره مبارکه مزمل تاکید کرد: خدای متعال در این آیه قرآن را کتاب وزین معرفی کرده و می‌فرماید: « إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا»؛ « در حقيقت ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا مى ‏كنيم».

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ناجا گفت: در آیه دوم از سوره مبارکه بقره خداوند قرآن را کتابی معرفی کرده که هیچ شکی در آن نیست و مایه هدایت برای متقین است: « ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ».

وی افزود: در آیه اول از سوره مبارکه فرقان می‌خوانیم: « نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا»؛ «...بر بنده خود فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود تا براى جهانيان هشدار دهنده‏ اى باشد».

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه برخورد با قرآن با توجه به این جایگاه رفیعی که دارد، دارای آداب و ویژگی‌های خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در گام اول رعایت احترام ظاهری قرآن باید رعایت شود و در قدم دوم از آداب حضور در محضر قرآن، توجه به تلاوت آیات وحی است.

وی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام که فرمودند: زنگار باطن انسان‌ها با تلاوت قرآن، زدوده می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر اینکه برای برگزاری جلسات و محافل قرآنی توجه داریم، باید تلاش کنیم این جلسات توام با فهم و تدبر در قرآن باشد.

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه با حاکمیت قرآن به دولت اسلامی می‌رسیم، تاکید کرد: پس از آن به مملکت اسلامی قرآنی و سپس به سمت جهان قرآنی پیش می‌رویم که در نهایت می‌توانیم انتظار تحقق تمدن قرآنی را داشته باشیم.

captcha