ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی/ شاعران ایرانی خود را به قرآن گره زده‌اند
کد خبر: 3608304
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی/ شاعران ایرانی خود را به قرآن گره زده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی، افزود: با بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در حوزه فرهنگ عمومی، حضور قرآن در متن زندگی مردم مقداری کم رنگ شده و یا از ابتدا به آن کم توجهی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شب گذشته شنبه 20 خرداد در اختتامیه جشنواره شعر قرآنی کودک و نوجوان که در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در منطق مسئله محوری که از حدود 3 یا 4 سال پیش وارد آن شد، نقطه‌های اصلی و کانون‌های بحرانی فرهنگ را شناسایی کرد که در بعضی از این نقطه‌ها یک سری از فعالیت‌ها را پیش‌روی خود قرار داد.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی که در این زمینه به آن توجه شد، ضعف حضور ادبیات قرآن در فرهنگ عمومی بود، افزود: با بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در حوزه فرهنگ عمومی، حضور قرآن در متن زندگی مردم مقداری کم رنگ شده و یا از ابتدا به آن کم توجهی شده است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه چند شاهراه اصلی و چند مسیرشریانی برای از بین بردن این ضعف طراحی شد، بیان کرد: یکی از شریان‌ها حوزه ادبیات و فرهنگ عامه و دیگری فضای کنونی و آیین‌ها، سنت‌ها و رویداد‌ها بود.
حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: در حوزه ادبیات کار‌های بزرگی می‌توان انجام داد، چرا‌که ادبیات حوزه‌های مختلف شعر، داستان، ضرب‌المثل و غیره را در بر می‌گیرد. 
وی افزود: در منظومه داستان به داستان‌های شب کودک رسیدیم که در دفتر تبلیغات اسلامی قم از داستان‌های شب کودک با رویکرد قرآن و شعار «با قرآن تا بهشت» حمایت شد. با این روش امیدوار هستیم که بتوانیم قرآن را در ذهن و ضمیر فرزندان، کودکان و خردسالان کاشته و محبت باورمندانه بوجود بیاوریم و بذر انس و محبت در دل آن‌ها کاشته شود.
وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که در این زمینه اصفهان متولی آن شد، عرصه حوزه شعر است و ما شعر را در حوزه کودک و نوجوان محدود کردیم تا بهتر بتوان به هدف نزدیک شد و این بخش تنک‌ترین بخش آیینی است، گرچه شعرای بسیار گرانقدر و با ارزش شعر‌های زیبایی در حوزه قرآن و مفاهیم قرآن، مضامین قرآن و تاریخ قرآن سروده‌اند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در منظومه شعر فارسی، اسماعیل آذر بیش از 400 شاعر شیعه زبان را شناسایی کرده که اشعار گران‌سنگ و پر مغز و پر مایه برگرفته از قرآن و پیرامون قرآن سروده‌اند که وی این‌ها را در یک مجموعه چهار جلدی منتشر کرده است.
وی اظهار کرد: مجموعه 25 قسمتی مشاعره قرآنی با بهترین شعرا و بهترین فرزندان و نو‌نهالان و کودکان که در این حوزه تلاش کرده و حضور پیدا کرده‌ند، ضبط شده و در آینده نزدیک از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.
حجت‌السلام قطبی با بیان اینکه در طول تاریخ شعرا خود را به قرآن گره زده‌اند، ادامه داد: عده‌ای سعی دارند فردوسی را صرفا یک چهره ملی‌گرا تعریف کنند، اما این در صورتی است که بیش از 1200 بیت شعر این شاعر، برگرفته از قرآن است.
وی تصریح کرد: شعر قابلیت‌هایی دارد و تعبیر‌های متعددی را می‌توان درباره آن استفاده کرد. هنگامی که ترنم آسمانی و ارزش‌های فرهنگی در عالم خیال بر ذهن و ضمیر شاعر می‌نشیند، شاعر آن‌ها را به قطره‌های زیبا و شیرین تبدیل کرده و در اختیار مخاطب می‌گذارد.
وی اظهار کرد: شعر یک هنر بین نسلی است که شاعر از کیش خود یعنی فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، تاریخ، تمدن، اندیشه و معارف قبل از خود بهره گرفته و آن را در قالب زیبای شعر طراحی می‌کند و برای نسل آینده باقی می‌گذارد. پس شاعر یک هنرمند بین نسلی است و گذشتگان و آیندگان را به هم متصل می‌کند.
وی افزود: آن‌ چیزی که در مجموعه شعر به صورت یک زنجیره نسل به نسل منتقل می‌شود نشانه‌هایی است که عمومیت پیدا کرده و عمومی‌ترین نشانه‌ها در تاریخ بشریت، نشانه‌هایی هستند که به رقص اصلی خلقت یعنی حقیقت اصلی خداوند متصل شود. این زنجیره گسستنی نیست و پیوسته در بین ادبیات و شعر فارسی و غیر فارسی و مسلمان و غیر مسلمان واقع شده است.
captcha