بی‌رغبتی به ازدواج تبعات جبران‌ناپذیری دارد
کد خبر: 3616650
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

بی‌رغبتی به ازدواج تبعات جبران‌ناپذیری دارد

گروه اجتماعی: کارشناس فرهنگی و مدرس حوزه علمیه شهرستان زاهدان گفت: بی‌رغبتی جوانان به ازدواج، دلایل فرهنگی و اقتصادی دارد که در هر صورت، علاوه بر اینکه به رشد شاخص جمعیت کشور ضربه می‌زند، تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه دارد.

حجت‌الاسلام محمد طباطبایی، کارشناس فرهنگی و مدرس حوزه شهرستان زاهدان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: پرداختن به مسائل فرهنگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، چون اگر این گونه مسائل مورد غفلت واقع شوند، آثاری بر جای می‌گذارند که تا مدت‌ها جامعه را دچار مشکل می‌سازد.
وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که امروزه در سطح جامعه مشاهده می‌شود، استفاده ناصحیح از فضای مجازی، رواج مد با الگوهای غربی و عدم نظارت درست، بی‌توجهی به عفاف و حجاب و همچنین کمرنگ شدن سنت ازدواج است.
این کارشناس فرهنگی بیان کرد: این مسائل به یکدیگر وابسته هستند، یعنی یک معضل، بر معضل دیگر تأثیر گذاشته و آن را تشدید می‌کند. از جمله مسئله ازدواج که تا حدودی تحت تأثیر بی‌توجهی به عفاف و حجاب، رواج ماهواره و شبکه‌های اجتماعی است.
وی افزود: بی‌رغبتی جوانان به ازدواج، دلایل فرهنگی و اقتصادی دارد که در هر صورت، علاوه بر اینکه به رشد شاخص جمعیت کشور ضربه می‌زند، تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه دارد.
طباطبایی اظهار کرد: پدیده‌هایی مثل « زندگی مجردی»، « ازدواج سفید» و غیره، تحت تأثیر دلایل فرهنگی و اقتصادی به‌وجود آمده‌اند، از جمله اینکه افراد از خوراک فکری مسموم فضای مجازی تغذیه شده و تمایل ندارند زیر بار مسئولیت بروند، شور و نشاط لازم را ندارند، توانایی تأمین مسکن و ... را ندارند.
وی ادامه داد: متأسفانه خانم‌ها امروزه آنگونه که باید، به حجاب اهمیت نمی‌دهند، در حالی که رعایت حجاب، حیا و عفت، موجب آرامش و امنیت آنان می‌شود و رواج بی بند و باری، بیش از همه خود بانوان را متضرر می‌کند.
این مدرس حوزه، اضافه کرد: در فرهنگ جامعه ما، دختری که بی بند و بار باشد و یا با پسری در رابطه باشد، کمتر برای ازدواج مورد توجه قرار می‌گیرد و این مسئله، سن ازدواج را بالا برده و به ضرر خود آن دختر است.
طباطبایی بیان کرد: حل این معضلات نیاز به عزم و همت همگانی دارد. باید با تحقیق و مطالعه، ریشه‌های بی رغبتی جوانان به ازدواج را شناخت و از میان برد و از طرف دیگر، موانع اقتصادی و فرهنگی ازدواج، از جمله سنت‌های غلط و توقعات بالا را از سر راه برداشت تا ازدواج جوانان، آسان باشد.
captcha