21 جلد وصیت نامه شهدای همدان جمع آوری شده است
کد خبر: 3698145
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱

21 جلد وصیت نامه شهدای همدان جمع آوری شده است

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان عنوان کرد: 21 جلد وصیت نامه شهدای استان گردآوری شده است که 7 جلد آن چاپ و 14 جلد دیگر در سال آینده به چاپ خواهد رسید.

به گزارش ایکنا از همدان، ناصر عارف، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، پنج شنبه، 17 اسفند به مناسبت هفته گرامیداشت شهدا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال 83 از سوی شورای عالی انقلاب، روز 22 اسفند به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است.

مدیر کل بنیاد شهید استان افزود: این نامگذاری به منظور یادآوری یاد و نام و ایثارگری شهدا انجام شده است که از سال 92 مجموعه برنامه‌هایی به این مناسبت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون 50 درصد مردم از روز شهید اطلاع دارند،عنوان کرد: رسانه نقش ویژه‌ای در شناساندن این روز برعهده دارد که انتظار داریم این آمار به 60 درصد ارتقاء یابد.

عارف اضافه کرد: ما معتقدیم که شهدا در یک راه متعالی که معامله با خداست در دفاع، استقلال و عزت وطن و حفظ اعتقادات از جان خود که بالاترین هستی هر انسانی است گذشتند لذا باید همواره سیره و راه این عزیران زنده و پویا باقی بماند.

وی ابراز کرد: نامگذاری معابر و خیابان‌ها به نام شهدا، آماده سازی و سامان دهی گلزار شهدا و ... همگی می‌تواند در زنده نگاه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح مختلف جامعه موثر واقع شود چرا که فرهنگ دینی و ملی ما سرشار از این امر مهم است.

مدیر کل بنیاد شهید استان عنوان کرد: ایثار اجتماعی از دیگر مواردی است که در جامعه کنونی مطرح است که در این راستا آحاد مردم جهت امدادی و کمک به هم نوعان خود در کنار سایر دستگاه‌ها حاضر می شوند.

عارف با اشاره به اینکه اوج ایثار، شهادت است ادامه داد: هر اندازه فرهنگ ایثار اجتماعی در جامعه ای افزایش یابد آن ملت با آرامش و راحتی می‌تواند به سوی آینده پیش رود.

 

کاشت 8هزار اصله نهال به یاد 8هزار شهید استان همدان در هفته شهید

وی گفت: این مجموعه به مناسبت هفته بزرگداشت شهدا که از 15 اسفند آغاز شده است برنامه‌های مختلفی در دستور کار خود دارد که از این میان می‌توان به کاشت 8 هزار اصله نهال به یاد 8 هزار شهید استان همزمان با روز درختکاری اشاره کرد.

مدیر کل بنیاد شهید استان اظهار کرد: سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه توسط مدیران بنیاد در 18 اسفند، صعود هسمران و ورزشکاران شهدا و جانباز به ارتفاعات الوند، برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی، شنا، دارت و گلف ویژه همسران و دختران شاهد و ایثارگر از دیگر برنام‌های این ایام است.

عارف افزود: برگزاری جلسه مشترک در مدارس شاهد استان، دیدار و سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگر با همکاری دستگاه های دیگر در قالب طرح ملی سپاس ، عطر افشانی و غباروبی گلزار شهدا، دیدار با ائمه جمعه و انجام تبلیغات محلی در سطح شهر از دیگر برنامه‌های هفته شهید در استان است.

وی با اشاره به اینکه در این ایام از برگزیدگان مسابقات کتابخوانی تجلیل خواهد شد افزود: کتاب «درد شیرین» حاصل خاطرات 5 تن از جانبازان 70 درصد استان است که مسابقه کتابخوانی آن در طول سال در سطح مدارس برگزار و در هفته گرامیداشت شهدا از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

جمع آوری بیش از 150 هزار سند از آثار شهدای همدان

مدیر کل بنیاد شهید استان با بیان اینکه در طول سال جاری 500 یادواره در سطح استان برگزار شده است اظهار کرد: تجلیل از خادمان و مروجان فرهنگ ایثار و شهادت نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در طول سال برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در طول سال های قبل بیش از  150 هزار برگ و سند از آثار فرهنگی شهدا جمع آوری شده است ادامه داد: 21 جلد وصیت نامه شهدای استان گردآوری شده است که 7 جلد آن چاپ و 14 جلد دیگر در سال آینده به چاپ خواهد رسید گفتنی است از میان 8 هزار شهید استان تنها توانسته‌ایم به 3 هزار وصیت نامه دست یابیم. 

عارف عنوان کرد: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مجلات شاهد، شاهد کودک، نوچوان و جوان و یاوران شاهد در سطح مدارس عضو گیری شده است که در این بین 3 هزار و 178 دانش آموز عضو دریافت ماهانه نشریات شاهد در استان هستند. 

 

رونمایی از لوح چند رسانه‌ای سه سردار شهید استان

مدیر کل بنیاد شهید استان گفت: در حال حاضر 3 هزار و 300 نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر استان از مدرک تحصیلی دیپلم تا دکتری متقاضی شغل هستند که بیشتر تلاش این مجموعه تشویق هر چه بیشتر این عزیران به سوی دریافت تسهیلات خود اشتغالی و کارآفرینی است که در این بین به 392 نفر وام خود اشتغالی ارائه شده است.

عارف با اشاره به اینکه هزار و 390 نفر جهت دریافت وام مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده است گفت: تا کنون هزار و 280 نفر موفق به دریافت وام مسکن شده اند، در کشور ایران ایثارگران از حداقل امکانات موجود برخوردار هستند که باید نقش شهدا و ایثارگران برای مردم به درستی تبیین شود.

وی ادامه داد: در استان 792 گلزار شهدا وجود دارد که همگی جزء 10 گلزار با 16 مزار سامان دهی شده است، ارتقا سطح تحصیل خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران از دیگر مأموریت‌های بنیاد شهید است که در این راستا دولت شهریه تحصیل آنها را در هر مقطع و دانشگاهی متقبل شده است. 

در پایان این این مراسم از دو موشن گرافیک شهدا و لوح‌های چند رسانه ای شهیدان سردار، تاجیک، دهقان و قاسمی رونمایی شد، این لوح‌ها شامل مجموعه ای از آثار فرهنگی شهدا، سیره، دست نوشته، مکتوبات و وصیت نامه این سه سردار شهید استان است که می‌تواند منبع کاملی برای پژوهشگران این حوزه باشد.

انتهای پیام

captcha