از اشتباه در منبع آزمون تا حذف سؤالات مورد اختلاف/ زنجانی‌ها بی‌خبر از برگزاری مسابقات
کد خبر: 3745015
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
حاشیه‌های مسابقات قرآن دانشجویان از نگاه ایکنا؛

از اشتباه در منبع آزمون تا حذف سؤالات مورد اختلاف/ زنجانی‌ها بی‌خبر از برگزاری مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی - متسابقین آزمون آشنایی با احادیث اهل بیت(ع) در مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور به طرح سؤالات خارج از منبع معترض بودند که یک مسئول در وزارت علوم اعلام کرد: با بررسی موضوع سئوالات مربوطه حذف می‌شود.

از اشتباه در منبع آزمون تا حذف سؤالات مورد اختلاف/ زنجانی‌ها بی‌خبر از برگزاری مسابقات 
به گزارش ایکنا از زنجان، روز گذشته، 17 شهریورماه دانشگاه زنجان میزبان سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور بود که ۴۵۰ نفر از افرادی که از مرحله منطقه‌ای به مرحله کشوری راه یافتند، در آن به رقابت می‌پردازند.
اما با چند نفر از مردم در سطح شهر که گفت‌وگو کردیم هیچ اطلاعی از برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی دانشجویان در پایتخت شور و شعور حسینی نداشتند و شاید دغدغه‌های زندگی آنان را از توجه به چند بنری که در سطح شهر نصب شده بود، بازداشته است.
رقابت در بخش آوایی با شرکت ۱۷۰ نفر از صبح امروز آغاز شد و تا عصر ادامه دارد تا نفرات برگزیده در آن مشخص شوند و در روز ۱۸ شهریورماه با برگزاری مراسم اختتامیه مورد تجلیل قرار گیرند.
حضور حافظان نابینا و کم‌بینا در مسابقات قرآن
سعید حسن‌شاهی یکی از متسابقین رشته حفظ قرآن کریم بود که از دانشگاه شیراز ضمن تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد با وضعیت جسمانی کم بینایی شدید در این مسابقات حضور یافته بود.
وی که از کودکی با قرآن مانوس بود حفظ تخصصی یک ساله قرآن را از تیر ماه سال ۹۰ آغاز کرد و تا تیر سال ۹۱ موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.
حسن‌شاهی دومین بار است که حضور خود در مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان را تجربه می‌کند و از سطح مسابقات راضی بوده و می‌گوید که برنامه‌ها با یک پیشرفته نسبی نسبت به سال گذشته دنبال می‌شود.
وی با توجه به اینکه کم‌بینای شدید است برای حفظ قرآن کریم از ابزارهای نوین فناوری بهره جسته و با استفاده از قلم قرآنی و صوت استاد منشاوی و بهره‌مندی از سایر اساتید قرآن کریم را حفظ کرده است.
حسن‌شاهی عالم را آیات و نشانه‌های خداوند می‌داند و می‌گوید: تمام هستی آیه خداست و حضور عمومی و خصوصی دارد و تمام کسانی که به پروردگار توکل می‌کنند، با روحیه امید و شادی پیش می‌روند و هیچ سختی نمی‌تواند مانع فعالیت انسان شود.
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه خداوند این ریسمان آویخته و نور قرآن را برای بشر نازل کرده، بیان می‌کند: حافظان قرآنی که به توفیق الهی موفق به قرارگیری در مسیر این نور شدند، تراوش برکات آن را در تمام جنبه‌های زندگی می‌بینند.

اعتراض شرکت‌کنندگان نسبت به سئوالات خارج از منبع
مسابقات قرآن و عترت دانشجویان در بخش معارف نیز در ۹ رشته صبح امروز برگزار شد اما در این بین شرکت‌کنندگانی که در رشته آشنایی با احادیث اهل بیت(ع) از سالن مسابقه خارج می‌شدند، از سئوالات طرح شده خارج از منبع اعلام شده گله داشتند.
یکی از این شرکت‌کنندگان از اذعان داشت که طبق اعلام رسمی وزارت علوم در سایت مربوطه منبع این آزمون تا صفحه ۱۰۵ پیش از مبحث ستایش پروردگار از کتاب واژه‌های اخلاقی اصول کافی تعیین شده بود اما تنها تا سئوال ۲۹ در محدوده منبع مورد نظر بود.
وی افزد: از سئوال ۳۰ تا ۴۰، در واقع ۱۱ مورد خارج از محدوده این منبع بود؛ ضمن اینکه از ۵ مورد سئوال تشریحی نیز یک مورد خارج از منبع ذکر شده سئوال طرح شده بود که طبیعتاً با توجه به وجود نمره منفی در سئوالات تستی مجبور شدیم به ۱۱ سئوال تستی و همینطور یک سوال تشریحی پاسخ ندهیم.
رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مورد به خبرنگار ایکنا گفت: همه منابع برای آزمون معارف در سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور درست تنظیم شده است اما در رشته آشنایی با علوم و احادیث اهل بیت(ع) یک منبع pdf و یک منبع کتاب بود که فشرده بودن مبحث در فایل pdf سبب اختلاف صفحه با کتاب شده اما اصل منبع درست است.
وی با اشاره به اینکه ملاک طرح سئوال فایل pdf موجود در سایت معاونت فرهنگی وزارت علوم بود، تصریح کرد: به داوران اعلام شده که این موضوع را بررسی کنند و برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود سئوالات مورد اختلاف را از مجموعه سئوالات حذف حذف کنیم.

شوق دیدار حسینیه اعظم زنجان
شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن هر کدام نظرات مختلفی در مورد این مسابقات داشتند و سطح کیفی و همینطور نظم برگزاری مسابقات مورد تایید بیشتر آنها بود.
زهرا قربانیان که از دانشگاه ملایر در رشته حفظ پنج جز در این مسابقات برای نخستین بار شرکت کرده بود، ابراز کرد :سطح مسابقات بالا تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم و رقبای سرسختی داشتم و تصمیم گرفتم از این به بعد برای مسابقات بعدی بیشتر تمرین کنم.
وی با اشاره به اینکه اسم زنجان را بیشتر به پایتخت شور و شعور حسینی شنیده است، عنوان کرد: خیلی دوست داشتم به این شهر بیایم و حسینیه اعظم زنجان را از نزدیک ببینم که فکر می‌کنم در برنامه‌های فرهنگی این مسابقات گنجانده شده است.
انتهای پیام
captcha