نوسانات ارز و پیامدهای اجتماعی آن/ احساس ناامنی و بی‌اعتمادی؛ منشأ رفتارهای هیجانی
کد خبر: 3755168
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸

نوسانات ارز و پیامدهای اجتماعی آن/ احساس ناامنی و بی‌اعتمادی؛ منشأ رفتارهای هیجانی

گروه اجتماعی - اقتصاد کشورمان به هزار و یک دلیل این‌ روزها اوضاع به‌سامانی ندارد؛ بهای سکه و ارز لحظه به لحظه در نوسان است و مردم به‌جای پرسیدن حال یکدیگر، حال دلار را می‌پرسند.

نوسانات ارز و پیامدهای اجتماعی آن

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، اقتصاد کشورمان به هزار و یک دلیل، این‌روزها اوضاع به‌سامانی ندارد؛ بهای سکه و ارز لحظه به لحظه در نوسان است و مردم به‌جای پرسیدن حال یکدیگر، حال دلار را می‌پرسند.
نوسان قیمت این فرصت را برای سودجویان فراهم کرد تا دست به احتکار بزنند، به‌طوری که طبق اعلام فرماندهی نیروی انتظامی استان، تنها در عرض یک هفته 11 انبار احتکار به ارزش 6 میلیارد تومان کشف شد؛ یکی از این انبارها مربوط به محتکری بود که دو هزار و ۶۰۰ تن کالا در انبار احتکار کرده بود.
هجوم خبرهای ناامید کننده و وحشت‌آور بر اعصاب و روان مردم مسلط شد، به‌طوری که این امر در هفته‌های گذشته باعث هجوم شتاب‌زده برخی به فروشگاه‌ها شد و عده زیادی دست به احتکار خانگی زدند.
علی‌رغم تأکید کارشناسان بر حبابی بودن قیمت ارز، عده‌ای به انگیزه سود بیشتر و یا حفظ سرمایه موجود، همچنان به خرید بی‌مورد ارز پرداختند و سپس، با کاهش نرخ ارز، سرمایه خود را بر باد رفته می‌دیدند.

احساس ناامنی و بی‌اعتمادی؛ منشأ رفتارهای هیجانی
نورمحمد بخشانی، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص این‌گونه رفتارها به خبرنگار ایکنا، گفت: در شرایط نوسان قیمت دلار دو گروه به خرید روی آوردند، یک گروه مردم عادی که تحت تأثیر قرار گرفته بودند و گروهی افراد دلال که برای سوء استفاده دست به این اقدامات زدند و باید این دو گروه را از هم جدا کرد.
وی ادامه داد: افراد دلال برای رفع نیاز دست به خرید و احتکار نزدند، بلکه انگیزه آنان کسب سود بیشتر بود و این افراد منافعشان در این است که اوضاع بازار متشنج باشد و آگاهانه چنین اقداماتی می‌کنند.
این روانشناس بیان کرد: اما توده مردم بیشتر تحت تأثیر هیجانات، احساس ناامنی و نگرانی در خصوص آینده مبهم، به فروشگاه‌ها می‌رفتند؛ زیرا نگران بودند که در آینده چه خواهد شد؟ در این شرایط رسانه و مسئولان باید سعی کنند به مردم آرامش و اطمینان خاطر بدهند.
وی افزود: آرامش دادن به این معنا نیست که مسئولان بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا مردم مشکلات را می‌بینند، از طرفی هم نباید دل مردم را خالی کرد، بلکه باید مشکلات را گفت، اما به آنان اطمینان بدهیم که مسئولان به‌دنبال چاره‌جویی هستند.
بخشانی اظهار کرد: مردم ما امروزه آن اعتماد کافی را به رسانه و مسئولان ندارند، تصور کنید وقتی یک دندانپزشک بگوید فلان عمل دردی ندارد، به محض اینکه بیمار درد را احساس کند، نسبت به پزشک خود بی اعتماد می‌شود، بنابراین باید مراقب بود تا اعتماد مردم را از دست ندهیم.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی، شبکه‌های مجازی نیز متأسفانه شیطنت می‌کنند و به جو روانی و احساس ناامنی مردم دامن می‌زنند، بنابراین مردم بیشتر احساس خطر می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: باید به مردم آموزش بدهیم که اگر سؤالی دارند، به سراغ صاحب‌نظران امر بروند، نه اینکه به هر کس در خیابان رسیدند، بپرسند دلار چند تومان خواهد شد؟ این مسئله باعث نگرانی بیشتر و گاهی بی‌مورد می‌شود.

نوسانات ارز و پیامدهای اجتماعی آن

محتکر به جنگ با خدا رفته است
حجت‌الاسلام عیسی بزمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان هم در این خصوص به خبرنگار ایکنا، گفت: در جامعه اسلامی، بازار کسب‌وکار هم باید اسلامی باشد و در چنین بازاری، محتکر جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: کسانی که دست به احتکار می‌زنند، به جنگ خدا می‌روند، زیرا این عمل آنان معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ کسی که در حوزه احتکار حرکت کند، یعنی آیات الهی را منکر شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه احتکار گناهی نابخشودنی است، افزود: در احادیث آمده است کسی که بیش از چهل روز احتکار کند، بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد.
وی در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن، اظهار کرد: امروز ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید کمک کنیم تا در این نبرد، سربلند بیرون آییم؛ کسانی که در راستای تبلیغ بازار اسلامی گام برداشته و جهت رونق کسب و کار و تولید در این راستا عمل می‌کنند، حکم مجاهدانی را دارند که در میدان نبرد با دشمن مقابله می‌کنند.
بزمانی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: امروز دشمن دقیقاً روی این نقطه متمرکز شده و تمام توان خود را گذاشته تا به این نقطه فشار آورد و ناامیدی را بین مردم گسترش دهد؛ هر کسی که به طریقی در حوزه اقتصاد خللی وارد کند، ‏منکر بزرگی را مرتکب شده است.‏

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

captcha