خشونت تاخت و عفو رخت بر بست....
کد خبر: 3755345
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
گزارش ایکنا از نزاع‌های خانوادگی در خراسان شمالی؛

خشونت تاخت و عفو رخت بر بست....

گروه اجتماعی - خشونت و گسترش آن امروزه آسیب خطرناکی برای جامعه محسوب می‌شود که متأسفانه هر روز بر دامنه‌های آن افزوده شده و نمودهای آن را می‌توان بین اقشار و طبقه‌های مختلف جامعه دید.

خشونت تاخت و عفو رخت بر بست....

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، امروز دیگر نمی‌توانی در جامعه به راحتی با افراد ارتباط برقرار کرده و صحبت کنی زیرا هر کسی حصاری دور خودش کشیده و اگر احیاناً جمله‌ای یا حرفی بزنی فورا از سوی فرد بازخواست می‌شوی که منظورت چه بود در حالی که در گذشته این چنین نبود مردم از صفا و صمیمیت بسیاری برخوردار بوده و از گوشزد و پند دیگران برای رفع مشکلات و عیب‌ها بهره می‌بردند.
دختر و پسرم برای پول به جان هم افتادند
گلثوم مادر 55 ساله‌ای که از تربیت ناصحیح فرزندان خود گلایه داشت به ایکنا اظهار کرد: پسرم حدود دو میلیون تومان به دخترم برای رفع مشکلات مالی‌اش قرض داد و در ازای آن از دخترم چک گرفت و قرار بوده دخترم پس از سه ماه پول را پس بدهد اما دخترم هم به دلیل اینکه شوهرش سرکار نرفته بود نتوانست در موعد مقرر پول را پس بدهد که به همین دلیل پسرم جلوی در خانه خواهرش رفت و با شوهرخواهر و خواهرش به صورت لفظی بحث کرد که در نهایت به زد و خورد انجامید.
وی با بیان اینکه پسرم چک خواهرش را برگشت زد و از دست دخترم شکایت کرد، افزود: دخترم خانه‌دار است و باید شوهرش طلب پسرم را پرداخت کند که او هم الان ندارد، اما پسرم سر سازگاری ندارد و می‌گوید باید پول من را پس بدهد و گرنه باید به زندان برود.
گلثوم عنوان کرد: من هم یک مادرم هم پسرم و هم دخترم هر دو فرزند من هستند اما تا می‌خواهم به پسرم بگویم کوتاه بیا الان خواهرت ندارد پسرم می‌گوید از او طرفداری می‌کنی تا به دخترم می‌گویم به شوهرت بگو پول را پس بدهد می‌گوید با چهار تا بچه و شوهر بیکار چه کار کنم و تو از برادرم دفاع می‌کنی حالا هم من مانده‌ام وسط این دو خواهر و برادر که باید چه کار کنم و از آن طرف از خودم گله دارم که چطور نتوانستم فرزندانم را تربیت کنم که برای پول به جان هم نیفتند.....
پسرانم بخاطر حرص و طمع سرهم کلاه گذاشتند
حسن پدری 53 ساله که می‌گوید الان پول از همه چیز با ارزش‌تر است، به ایکنا گفت: برای پسر کوچکترم مشکل مالی پیش آمده بود که مجبور شد باغ خودش که دو قسمت بود و به اصطلاح باغ بالا و پایین نام داشت را بفروشد که برادر بزرگترش گفت من پول دارم باغ تو را می‌خرم.
وی ادامه داد: پسر کوچکم گفت که من فقط یک قسمت از باغ منظور فقط باغ بالا را می‌فروشم پسر بزرگم هم قبول کرد و شب که برای نوشتن قولنامه رفتند پسر بزرگم ناحقی کرد و گفت یا باید باغ بالا و پایین را بفروشی یا اینکه من نمی‌خرم پسر کوچکم هم که زمانی برای پیداکردن مشتری نداشت و باید صبح روز بعد پول را برای حل مشکلش هزینه می‌کرد به اجبار هر دو قسمت باغ را فروخت اما در همان محل نیز به برادرش گفت که به ناحق این زمین را از من گرفتی و من هیچ وقت راضی نیستم...
حسن با اشاره به اینکه همیشه دعوا و درگیری بر سر این زمین بین دو پسرم رخ می‌دهد، افزود: پسر بزرگم در آن باغ به کشت و زراعت ادامه داد اما فقط می‌توانست از نیمی از باغ محصول برداشت کند زیرا محصولات به نتیجه که می‌رسید به هر دلیلی از بین می‌رفت و او هیچ وقت موفق نشد به طور کامل از آن باغ محصول برداشت کند و همیشه پسر کوچکم می‌گوید برداشت ناموفق برادرم از آن باغ به خاطر این است که نه خود من و نه همسرم رضایت نداریم.
وی عنوان کرد: نمی‌دانم کجای کارم اشتباه بود که فرزندانم بخاطر پول اینچنین سر هم کلاه گذاشتند...
تحمل تفاوت‌های افراد را به کودکانمان یاد بدهیم
زیبا مادری 45 ساله و دارای چهار فرزند دختر و پسر نیز به ایکنا گفت: با توجه به اینکه بین فامیل همواره از تربیت و ادب و احترام فرزندان من تعریف می‌کنند اما من خودم از تربیت آنان رضایت ندارم زیرا آن طور که دلم می‌خواست نتوانستم امور تربیتی را برای فرزندانم به دلیل مشکلات اقتصادی و مسائل فرهنگی  پیاده‌سازی کنم.
وی ادامه داد: در گذشته همه خواهران و برادران با پدر ومادر در دو تا سه اتاق کنارهم به خوبی زندگی می‌کردیم اما امروز دیگر از آن احترام‌ها خبری نیست و فرزندان در داخل خانواده با یکدیگر چالش دارند اگر کمترین توجهی به یکی از فرزندان صورت گیرد فوراً باید بازخواست شوی که چرا برای آن یکی این چیز را فراهم کردی و این یعنی آنکه تو بین ما تبعیض قائل می‌شوی.
زیبا افزود: در حالی که فرزندان نمی‌دانند پنج تا انگشت یکی است اگر یکی از آنان بریده شود انگار که همه جان انسان در همان محل بوده بنابراین بچه‌ها با یکدیگر فرقی ندارند.
وی یادآور شد: وقتی دو بچه که از یک خون هستند در خانواده با هم کنار نمی‌آیند چطور باید انتظار داشت در جامعه سخنان و رفتار همدیگر را تحمل کنند در این راستا به نظر می‌رسد باید از همان دوران کودکی صبوری، احترام به یکدیگر، تحمل تفاوت‌های افراد را به کودکانمان یاد دهیم تا هنگام ورود به مدرسه، دانشگاه و جامعه کمتر دچار آسیب قرار گیرند.
وی با بیان اینکه تحمل تفاوت‌های افراد به لحاظ فرهنگی، طبقاتی و اقتصادی بسیار مهم بوده که در این راستا قناعت پیشه کردن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید از همان ابتدای کودکی مد نظر قرار گیرد، گفت: هنگامی که کودک از همان سال‌های نخست با فرهنگ قناعت آشنا شود و از اسراف، طمع ورزی و زیاده خواهی دوری کند به مراتب اثرات این تربیت در جامعه نمایان می‌شود و میزان درگیری و قتل و مشاجره‌ها که بیشتر با دلایل مالی و فرهنگی رخ می‌دهد کمتر خواهد شد.
زیبا عنوان کرد: امروز دستورات دینی همانند عفو و گذشت، ساده‌زیستی، قناعت، صبوری و آرامش در جامعه کمرنگ شده که هم باید خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی و اجرایی در راستای احیای این موارد در جامعه تلاش کنند تا کمتر شاهد درگیری و نزاع باشیم.
نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان پررنگ شود
شایسته یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در خصوص لزوم افزایش آستانه تحمل افراد جامعه به ایکنا اظهار کرد: نقش خانواده و سپس مدرسه در تربیت افراد بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر کودک از همان ابتدا صبوری و احترام به بزرگترها را یاد بگیرد در نهایت هنگامی که وارد جامعه شد در برخورد با دیگران نیز این موارد را لحاظ می‌‌کند.
بریدن سر همسر در یک نزاع خانوادگی
سرهنگ رضا عرب زاده، رئیس پلیس آگاهی فرمانده انتظامی خراسان‌شمالی نیز در خصوص وقوع جرائم خشن به واسطه نزاع فردی و دسته جمعی اظهار کرد: طی هفته گذشته در یکی از روستاهای شیروان زن و شوهری به دلیل اختلاف خانوادگی با یکدیگر دعوا و مشاجره کرده بودند که در نهایت مرد به دلیل خشم و عصبانت و عدم کنترل سر همسرش را به طرز فجیعی می‌برد که خوشبختانه با ورود نیروی انتظامی و بررسی موضوع شوهر قاتل در کمتر از سه روز دستگر و تحویل مراجع قضایی شد.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری کودک هفت ماهه‌ای قربانی خشونت پدر شد و به دلیل انداختن کودک در رودخانه جان خودش را از دست داد، افزود: پدر این کودک هفت ماهه در اعترافات خود دلیل قتل کودکش را فشارهای مالی عنوان کرده است.
عرب‌زاده عنوان کرد: سال گذشته در یک مورد از پرونده‌ها، تصادفی در داخل شهر رخ داده بود که مجموع خسارت آن به 500 هزار ریال نمی‌رسید اما دو جوان با یکدیگر درگیر شده و یکی از آنان به قتل رسید.
وی با بیان اینکه به‌طور میانگین در خراسان‌شمالی هر سال هشت فقره قتل اتفاق می‌افتد که همواره سه مورد از آن‌ها بر اثر نزاع و درگیری بوده است، عنوان کرد: باید افراد خشم خود را کنترل کنند زیرا مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه برای همه افراد وجود داشته و آن چیزی که در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار بوده افزایش آستانه تحمل است.
وقوع 6083 نزاع در خراسان‌شمالی طی امسال/ بیکاری و مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین دلایل
سرهنگ حیدراقبالی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خراسان‌شمالی نیز در این باره به ایکنا اظهار کرد: طی سال جاری شش هزار و 83 مورد نزاع و درگیری فردی در استان رخ داده که در مدت مشابه سال قبل با شش هزار و 136 فقره با کاهش یک در صدی روبه‌رو است.
وی با بیان اینکه امسال میزان نزاع های ذسته جمعی در استان افزایش یافته است، گفت: طی سال جاری تعداد نزاع و درگیری جمعی در استان 39 فقره بود که در مدت مشابه سال گذشته با 29 فقره حدود 34 درصد افزایش داشته است.
اقبالی مطلق یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده مشکلات اقتصادی، بیکاری، اعتیاد و عدم مهارت کنترل خشم از دلایل نزاع‌های فردی و در نزاع دسته جمعی اختلافات مالی و... ملکی و اختلاف بر سر آب بین روستائیان بوده است.
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی خراسان‌شمالی گفت: امسال بیشترین نزاع در شهرستان بجنورد به وقوع پیوسته است.
مراجعه 4273 مدعی مصدومیت در نزاع به پزشکی قانونی طی امسال
بابک سلحشور، مدیر کل پزشکی قانونی خراسان شمالی در این خصوص به ایکنا گفت: طی نیمه نخسست امسال چهار هزار و 273 پرونده برای مدعیان مصدومیت در نزاع شامل دو هزار و 987 نفر مرد و یک هزار و 286 نفر زن در مراکز پزشکی قانونی استان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: بررسی ماهانه این آمار نشان می‌دهد تیرماه با تعداد 850 نفر بیشترین تعداد معاینه شده و اردیبهشت با تعداد 579 نفر کمترین تعداد را داشته است.
سلحشور تفکیک شهرستانی آمار نزاع نیمه اول سال را چنین تشریح کرد: بجنورد با یک هزار و 663 نفر بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: پس از آن به ترتیب شهرستان‌های شیروان با تعداد 861 نفر، اسفراین با تعداد 695 نفر، آشخانه با تعداد 441 نفر، فاروج با تعداد 282 نفر و جاجرم با تعداد 253 نفر قرار دارند.
وی با بیان اینکه در شهرستان راز با تعداد 78 نفر کمترین تعداد معاینه شده بخش نزاع را به خود اختصاص داده، گفت: طی سال گذشته تعداد شش هزار و 728 نفر به دلیل ادعای مصدومیت در نزاع در مراکز پزشکی قانونی استان معاینه شدند.
فرهنگ عفو در جامعه نهادینه شود
حجت‌الاسلام عقیل فرزانه، معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه‌های خراسان‌شمالی نیز در این خصوص به ایکنا گفت: با توجه به آیات و روایات فراوان قرآن کریم در بحث عفو و گذشت، این درحالیست که اگر در جامعه‌ای خشونت، دعوا، ناسازگاری و فحش بسیار باشد به همان میزان گذشت و عفو وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان عفو و گذشت در جامعه کمتر شده زیرا افراد با کوچکترین موضوعی سریع برخورد کرده و درگیری و مشاجره رخ می‌دهد.
فرزانه با بیان اینکه در قرآن کریم بسیار به عفو و گذشت سفارش شده، افزود: اهل بیت(ع) نیز در برخورد با مشکلات و درگیری‌های مختلف همواره از در گذشت و عفو وارد می‌شدند.
وی یادآور شد: روایت است از ائمه اطهار(ع) که خداوند خطاب به بندگانش می گوید، اگر بندگانم از من می‌خواهند که آنان را مورد عفو قرار دهم باید خودشان نیز در دلهای‌شان دیگران را ببخشند و نسبت به هم گذشت داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع لجاجت‌ و درگیری‌ها از سر ناآگاهی بوده در این راستا باید در بحث آگاه‌سازی اقدام کنیم، عنوان کرد: اگر فریضه عفو و گذشت در جامعه نهادینه شود و افراد جامعه به این سمت ترغیب و تشویق شوند به مراتب میزان نزاع و درگیری نیز کاهش خواهد یافت.
فرزانه با ذکر اینکه تربیت خانوادگی نیز در کنترل خشم و نحوه برخورد با مشکلات از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: فردی که از همان ابتدا کودکی در خانواده تحت فشارهای عصبی بوده به مراتب پرخاشگر تر از فردی در یک خانواده آرام است.
وی با بیان اینکه اثرات تربیت خانودگی در جامعه خود را نشان می‌دهد، یادآور شد: هنگامی که دو کودک در کوچه در حال دعوا بایکدیگر هستند اگر یکی از آن‌ها مورد حمایت خانواده خود در آن مشاجره قرار گیرد تصور می‌کند که همواره در هر خشونت و دعوایی مدافع خواهد داشت بنابراین برخورد از روی عدالت از اهمیت بسزایی دارد.
به گزارش ایکنا امروز باید سنت‌های قدیمی گذشتگانمان را احیا کنیم و همواره به هم احترام بگذاریم در این میان باید مسئولان فرهنگی و اجرایی چه در مدارس، دانشگاه، کلانتری، زندان و دادگاه‌ها تلاش کنند با اجرای عدالت در راستای احیاء فرهنگ اصیل ایرانی و سبک زندگی اسلامی گام برداریم تا اختلافات با پا درمیانی بزرگان خاتمه یابد و شاهد کاهش جرائم و آسیب اجتماعی در جامعه باشیم...
انتهای پیام.

captcha