ثروتی که هرگز نابود نمی‌شود
کد خبر: 3762724
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

ثروتی که هرگز نابود نمی‌شود

گروه فرهنگی- وقف همچون چتری بزرگ سایه خود را برسر تمام نیازمندان و محرومان پهن می‌کند و جامعه را از فقر که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی است نجات می‌دهد، با وقف دارایی انسان به چشمه‌ای همیشه جاری تبدیل می‌شود، ثروتی که هرگز نابود نمی‌شود و برای همیشه خیر و برکت آن جاری می‌ماند.

وقف چشمه همیشه جاری/ همه واقف باشیم

به گزارش ایکنا از البرز، وقف از سنت‌هایی است که خداوند بر اجرای آن تأکید بسیاری کرده است. در بیشتر آیات و احادیث از وقف به‌عنوان سنت حسنه الهی یاد شده و ائمه و معصومین بر انجام وقف تأکید فراوان داشته‌اند. وقف همچون چتری بزرگ سایه خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان پهن می‌کند و جامعه را از فقر که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی است نجات می‌دهد. با وقف دارایی انسان به چشمه‌ای همیشه جاری تبدیل می‌شود. ثروتی که هرگز نابود نمی‌شود و برای همیشه خیر و برکت آن در زمان و اجتماع جاری می‌ماند. آثار مثبت وقف ايجاب می‌کند که در گسترش وقف تلاش جدی داشته باشيم چون عمل به این سنت حسنه به حل بسياری از مشکلات فعلی جامعه کمک می‌کند. براین اساس متولیان امور مذهبی و فرهنگی باید ترویج شعار «همه واقف باشیم» را در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار دهند و با جهت‌دهی مناسب به افکار عمومی ریشه این سنت حسنه را در جامعه محکم کنند.
خیر و برکت وقف هیچگاه از بین نمی‌رود
حجت‌الاسلام حسین قبادی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به تفاوت وقف با سایر کارهای خیر گفت: وقف کار خیری مستمر و الی‌العبد است و تأثیر آن حتی پس از مرگ واقف نیز باقی می‌ماند.
وی افزود: وقف کار خیری است که حتی پس از ممات انسان نیز جاری و ادامه دارد و هیچ کس نمی‌تواند از اجرای آن ممانعت کند.
این مسئول بیان کرد: درسایر کارهای خیر اگر فرد جان خود را به هردلیلی ازدست دهد احتمال این که نیت وی اجرایی نشود وجود دارد چون ممکن است وابستگان فرد فوت شده به اجرای نیت وی اعتقاد نداشته باشند.
قبادی تصریح کرد: به عنوان مثال کسی که نیت می‌کند درایام تاسوعا و عاشورای حسینی نذری بدهد اگر فوت کند، بستگانش ملزم به ادامه اجرای این نیت او درسال های بعد نخواهند بود و همین بهره‌مندی از ثواب مستمر را برای فرد محدود می‌سازد.
وی در ادامه با اشاره به نظارت دقیق براجرای نیات واقف اضافه کرد: تا زمانی که واقف در قید حیات است خود می‌تواند بر اجرای نیتش نظارت داشته باشد و پس از فوت وی نیز اوقاف وارد عمل شده و زمینه اجرای نیاتش را فراهم می‌سازد.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه البرز گفت: اوقاف در حقیقت بازوی واقفان است و اجازه نمی‌دهد نیات آن‌ها به فراموشی سپرده شود .
وضعیت وقف در البرز رضایت1بخش نیست
این مسئول درادامه صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت وقف در البرز ادامه داد: البرز استانی مهاجرپذیر است و نسبت جمعیت بومی ساکن در آن در مقایسه با سایر اقوامی که به نوعی دراین استان مهمان هستند کمتر است.
قبادی توضیح داد: مهاجرپذیری بالای البرز باعث شده تعداد وقف‌هایی که هر سال در این استان انجام می‌شود به نسبت سایر استان‌ها بسیار کمتر باشد.
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه البرز یادآور شد: درصد قابل توجهی از البرزی‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که به بهانه یافتن شغل، تحصیل و به طور کلی زندگی بهتر به این استان مهاجرت کرده‌اند.
ساکنان البرز ترجیح می‌دهند وقفشان را در زادگاهشان به ثبت برسانند
این مسئول اضافه کرد: به‌طور منطقی اکثر این افراد وابستگی چندانی به البرز ندارند و ترجیح می‌دهند وقف خود را در زادگاهشان به ثبت برسانند. 
قبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای احیای وقف در البرز اشاره کرد وگفت: بومی نبودن ساکنان البرز و بی‌علاقگی آن‌ها به وقف در این استان باعث نمی‌شود اوقاف از اجرای برنامه‌هایی که برای احیای فرهنگ وقف پیش بینی کرده دست بکشد.
تاکید بر افزایش وقف مشارکتی توسط خیرین
این مسئول ادامه داد: برنامه اصلی معاونت فرهنگی اوقاف در سال جاری احیای وقف‌های جدید به خصوص وقف‌های منفعتی و مشارکتی است.
وی با توضیح وقف منفعتی اضافه کرد: وقف‌های منفعتی وقف‌هایی هستند که درآمدزایی داشته و بخشی از منابع مالی لازم برای پیگیری اهداف پیش‌بینی شده اوقاف را تامین می‌کنند.
این مسئول با اشاره به نوع دیگری از وقف گفت: وقف انتفاعی مانند ساخت مسجد نوع دیگری از وقف است که نفع مالی در پی ندارد.
قبادی در ادامه با تأکید بر افزایش وقف مشارکتی در البرز اضافه کرد: وقف مشارکتی نوع دیگری از وقف است که درآن چند خیر به کمک هم یک نیت را اجرایی می‌کنند.
این مسئول ابراز کرد: تاکید اداره‌کل اوقاف و امور خیریه البرز فرهنگسازی برای افزایش وقف‌های مشارکتی توسط خیرین بومی این استان است. 
ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت وقف
وی در بخش دیگری از سخان خود به اهمیت افزایش وقف‌های قرآنی در استان تأکید کرد و گفت: بدون شک موسسات قرآنی برای اجرای برنامه‌های خود به منابع مالی نیاز دارند؛ بنابراین واقفان می‌توانند دراین حوزه وارد شده و بخشی از هزینه‌های آنها را متقبل شده وبه این ترتیب نقش خود را درتوسعه فرهنگ قرانی درجامعه ایفا کنند.
این مسئول از برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع وقف به عنوان یکی از برنامه‌های اوقاف برای توسعه فرهنگ همه واقف باشیم در سال جاری نام برد گفت: در این نشست‌ها خیرین از مناطق مختلف استان حضور خواهند داشت‌.
استقرار کارشناسان وقف در ادارات اوقاف استان
معاون فرهنگی اوقاف البرز ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم امسال برای توسعه فرهنگ وقف، استقرار کارشناس وقف در ادارات اوقاف همه شهرستان‌های استان است‌.
وی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند به این کارشناسان مراجعه و اطلاعات لازم درخصوص چگونگی ثبت وقف را کسب کنند‌.
قبادی، همچنین از ایجاد ایستگاه‌های همه واقف باشیم در سطح استان به‌عنوان راه کار دیگر اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف نام برد و افزود: در هفته وقف شاهد برپایی این ایستگاه‌ها خواهیم بود.
وقف بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند
در ادامه اکبر سلیم‌نژاد، رئيس كميسيون فرهنگی شورای اسلامی شهر كرج اظهار کرد: تنها عمل حسنه‌ای که بعد از مرگ از بین نمی‌رود اجرای وقف است چراکه وقف چشمه‌جوشانی است که با مرگ انسان از دنیا از بین نمی‌رود و همچنان باقی و پایدار است.
وی با بیان اینکه فرهنگ وقف به عنوان یک معروف همواره در میان مسلمانان وجود داشته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در واقع واقف با وقف مال، ملک و یا بخشی از دارایی خود نام و یادش را ماندگار می‌کند.
این مسئول تاکید کرد: باید به سنت حسنه وقف توجه و برای احیای آن تلاش کنیم؛ چرا که انسان با وقف اموال خود میراث ماندگاری از خود به یادگار می‌گذارد که آثار مثبتی در زندگی دیگر انسان‌ها دارد.
سلیم‌نژاد با اشاره به اینکه آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد، زنده شدن موقوفات به عنوان صدقه جاریه و باقیات صالحات است، گفت: وظیفه روحانیون و حوزه‌های علمیه است که فرهنگ صحیح وقف را در جامعه نهادینه کنند و مردم را نسبت به صدقه جاریه وقف تشویق کنند.
وی در ادامه با اشاره به کارکردهای وقف در جامعه، ابراز کرد: اگر وقف به معنای واقعی در جامعه نهادینه شود دیگر در بخش‌های خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیاز مبرم به دولت نیست و همه مشکلات به دست مردم حل می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: وقف یک پشتوانه مردمی است و در بعضی از موارد وقف به کمک دولت می‌آید چون دولت منابع مالی سرشاری ندارد که بتواند همه مشکلات را حل کند و موقوفات با توجه به پشتوانه اقتصادی و مالی که دارند در بُعد فردی و اجتماعی و رفع نیازهای جامعه موثر واقع می‌شوند.
وقف؛ مصداق بارز صدقه جاریه
در ادامه، حجت الاسلام علی اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس گفت: وقف در دین اسلام حقیقتی اساسی و قرآنی است و خدواند اجر و پاداش واقفان را چندین برابر به آن‌ها عطا می‌کند. وقف، صدقه جاریه‌ای است که در بلندمدت، اثرات مثبت و منفعت آن به مردم می‌رسد و فقط منحصر به فقرا نیست.
وی بیان کرد: وقف یکی از سنت‌های حسنه دین اسلام برای جبران نیازمندی‌های جامعه است و اکثر مردم می‌توانند از برکات آن بهره‌مند شوند. ساخت صدها مسجد، مدرسه، کتابخانه و دانشگاه در کشورهای اسلامی، از برکات وقف است که خیر آن به واقفانش برای همیشه خواهد رسید.
این مسئول، همچنین به بیان روایات و احادیثی در ارتباط با مسئله وقف پرداخت و بیان کرد: دین اسلام برای مسئله وقف اهمیت زیادی قائل بوده و در قرآن کریم نیز به مسئله باقیات صالحات اشاره شده که یکی از مصادیق آن مسئله وقف است.
امام جمعه فردیس با اشاره به حدیثی از امام صادق‌(ع) خاطرنشان کرد: از منظر خداوند وقف مانند چشمه جوشان است که تا قیامت جاری است بنابراین اجازه دهیم که این چشمه جوشان همواره در راه خیر بجوشد، در روایات است که بسیاری از ثروتمندان هنگام جان دادن به خاطر جدا شدن از ثروت خود ناراحت می‌شوند در حالیکه واقفان و انفاق‌کنندگان پیش از مرگ از ثروت خود جدا می‌شوند.
ایمانی عنوان کرد: شایسته است که همه ما مسلمانان به اهمیت مسئله وقف آگاه باشیم و از دستورات خداوند و رسول اکرم(ص) درباره وقف به درستی پیروی کنیم.
عمل به وقف‌نامه؛ موثرترین راهکار ترویج فرهنگ وقف در جامعه
همچنین سيد رسول عابد خراسانی، رئیس اداره اوقاف نظرآباد به جایگاه مهم سنت وقف نزد پیامبران و ائمه معصومین(س) اشاره کرد و افزود: نخستین واقف در دین اسلام، حضرت خدیجه(س) بود که تمام دارایی خود را برای ترویج فرهنگ دین مبین اسلام وقف کرد و پس از ایشان پیامبر اکرم(ص) نیز وقف‌های زیادی داشته‌اند که هنوز هم موقوفات ایشان در مکه و مدینه باقی مانده است.
وی با بیان اینکه این سنت حسنه، باید از محدودیت خارج شده و با تبیین نقش وقف در جامعه و در بین آحاد مردم زمینه پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه فراهم شود، گفت: محبوب ترین کارها در پیشگاه خدا کاری است که دوام آن بیشتر باشد هرچند که آن کار خیلی ناچیز و کوچک باشد.
این مسئول با اشاره به اثرات وقف در جامعه، افزود: این اقدام خیرخواهانه باعث افزایش برکات خداوند در جامعه،‌ رفع فاصله طبقانی، برطرف کردن محرومیت‌ها، گسترش فرهنگ دینی،‌ کمک به ازدواج جوانان و همچنین کمک به برپایی مراسم‌های دینی از جمله عزاداری‌ها می‌شود.
عابد خراسانی در پایان مناسب‌ترین راه اشاعه و احیای فرهنگ وقف را عمل به وقف‌نامه دانست و گفت: اگر به اصل وقف‌نامه عمل شود و درآمد موقوفات، در چهارچوب وقف‌نامه صرف و خرج شود؛ مردم آثار و برکات وقف را می‌بینند و به انجام وقف تشویق می‌شوند اما اگر مردم ببینند که مال موقوفه حیف و میل می‌شود و بر طبق نظر واقف عمل نمی‌شود و موقوفات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، قطعاً نه تنها خود از عمل وقف منصرف می‌شوند، بلکه دیگران را نیز منصرف می‌کنند.
گزارش از الناز دادمهر
انتهای پیام

captcha