هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى استفاده شود
کد خبر: 3772376
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام قرائتی:

هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى استفاده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود، «يا أَهْلَ الْکِتابِ»، علم و كتاب، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبین به آن نیز محترمند؛ اهل ‏كتاب، اهل قلم، اهل علم.

هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی به نقل از حوزه‌، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور‌ به ارائه «نکات ناب» و «پیام‌های زیبای آیات 65 و 66 سوره مبارکه آل‌عمران قرآن کریم» پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

وی گفت: خداوند در آيه 65 سوره آل‌عمران می‌فرماید:« يا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ في‏ إِبْراهيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجيلُ إِلاَّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ؛ اى اهل كتاب! چرا درباره‏ ابراهیم گفتگو و نزاع مى‌كنید؟ (و هر كدام او را پیرو آیین خود مى‌‏دانید) در حالى كه تورات و انجیل، پس از او نازل شده است، چرا تعقّل نمى‌كنید؟»

نکته‌های آیه 65 آل‌‌عمران
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نکته‌های آیه 65 سوره مبارکه آل‌عمران افزود: هر یك از یهود و نصارى، ابراهیم (ع) را از خود مى‌‏دانستند و به قدرى بازار این ادعا داغ بود كه قرآن در دو آیه‌‏ى بعد مى‌‌فرماید: «ما كان ابراهیم یهودیّا و لا نصرانیّا» این آیه براى پوچى ادّعاى آن‌ها مى‏‌گوید: چگونه شما ابراهیم را كه قبل از تورات و انجیل بوده، تابع آن دو كتاب مى‌‏دانید؟ كتابى كه هنوز نازل نشده است، پیرو ندارد. آیا حاضر نیستید این مقدار هم فكر كنید كه لا‌اقل حرف شما با تاریخ منطبق باشد؟

پيام‌های آیه
حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: هنگام موعظه، از القاب متین و عناوین فرهنگى مخاطبین استفاده شود، «يا أَهْلَ الْکِتابِ»، علم و كتاب، از چنان ارزشى برخوردارند كه منسوبین به آن نیز محترمند؛ اهل ‏كتاب، اهل قلم، اهل علم. « يا أَهْلَ الْکِتابِ »، سعى نكنید با انتساب شخصیّت‌ها به خود، حقّانیت خود را اثبات كنید، « لِمَ تُحَاجُّونَ في‏ إِبْراهيمَ » به جاى نزاع در انتساب شخصیّت‌هاى والا، از فكر آنان پیروى كنید و ادّعاهاى خود را مستند و هماهنگ با منطق و فطرت و تاریخ قرار دهید،«وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ »

وی گفت: خداوند در آیه 66 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید:«ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فيما لَيْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ هان (اى اهل كتاب!) شما همانان هستید كه درباره (حضرت عیسى و) آنچه بدان علم داشتید محاجّه و نزاع كردید، پس چرا درباره (ابراهیم و) آنچه بدان علم ندارید نزاع مى‌كنید؟ در حالى كه خداوند مى‌‏داند و شما نمى‏‌دانید.»

بیان نکات آیه 66 سوره آل‌عمران
رئیس ستاد اقامه نماز کشور پیرامون نکته‌های آیه فوق اظهار کرد: این آیه شریفه‌ تذكّر و هشدارى است به اهل ‏كتاب، كه شما در مورد آنچه بدان علم و آگاهى دارید، اشكال‌تراشى و سؤالات بى‌‏جا مى‏‌كنید. با آنكه شما زندگى طبیعى حضرت عیسى(ع) و نیاز او به غذا و مسكن و لباس را دیده‌‏اید، ولى باز هم در مورد او به گفتگو نشسته‌‏اید. گروهى او را دروغگو و گروهى فرزند خدا مى‌پندارید(1) و یا در شناخت محمّد (ص) كه نشانه‌هایش در تورات و انجیل آمده و براى شما شناخته شده است، به بحث و گفتگو مى‌پردازید.(2) شما كه درباره معلومات، اهل جدال و بحث هستید و به نقطه‏ توافقى نمى‌رسید، دیگر چه كار به مسأله‌اى دارید كه در مورد آن علم ندارید؟ مثل اینكه مذهب حضرت ابراهیم(ع) چه بوده است.

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: افراد مغرور و لجوج را تحقیر كنید، « ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ »، افراد لجوج، حتّى در امور روشن به نزاع مى‏ نشینند. « حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ » و اگر سرچشمه‏ ى مباحثات، تحقیق باشد ارزش دارد، ولى اگر براى طفره رفتن باشد، مورد انتقاد است. « حاجَجْتُمْ فيما لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ ».
1) تفاسیر المیزان، فى ظلال، مراغى و المنار
2) تفاسیر مجمع‏ البیان و قرطبی
انتهای پیام

captcha