روایت عملیاتی لورفته و شهادت مظلومانه غواصان از زبان «شهید زنده»
کد خبر: 3775401
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
به مناسبت سالروز عملیات کربلای ۴؛

روایت عملیاتی لورفته و شهادت مظلومانه غواصان از زبان «شهید زنده»

گروه اجتماعی ـ عملیات کربلای ۴ با رمز محمد رسول‌الله(ص) در ۵ دی ۱۳۶۵ انجام شد. لو رفتن این عملیات توسط نیروهای ستون پنجم دشمن منجر به شکست و به شهادت رسیدن غواصان و رزمندگانی شد که با تمام وجود با دشمنی که از قبل، جزئیات عملیات را می‌دانست جنگیدند و مظلومانه به شهادت رسیدند، مظلومیتی که با تفحص پیکرهای غواصانی که با دستان بسته در آب رها شده بودند تا حدودی برایمان نمایان شد.

روایت عملیاتی لورفته و شهادت مظلومانه غواصان به زبان «شهید زنده»

به گزارش ایکنا از همدان، سردار میرزامحمد سلگی، فرمانده گردان ۱۵۲ لشگر انصارالحسین(ع) همدان که رهبر معظم انقلاب وی را شهید زنده خواندند عملیات کربلای 4 را چنین روایت می‌کند:
عملیات کربلای 4 یکی از عملیات‌های اصلی و دشوار دوران دفاع مقدس بود، آن هم در نقطه‌ای استراتژیکی و نزدیک بصره. با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده بود و اهمیتی که این عملیات داشت و از آنجا که می‌توانست به نوعی تعیین‌کننده سرنوشت جنگ باشد، جوانب بسیاری هم بررسی شد، قرار بود عملیات در رودخانه عریض و طویل، خروشان و وحشی اروند با آن همه جزر و مدش اجرایی شود و لشگر انصارالحسین(ع) استان همدان هم یکی از آن لشگرهایی بود که در عملیات حضور داشت.
برای انجام عملیات کربلای 4 مانورهای آمادگی متعددی برگزار می‌شد و گردان غواصی همدان که قرار بود خط شکن عملیات باشد با سختی‌های بی‌شماری روبرو بود و فشار زیادی بر بچه‌ها وارد می شد. طرح مانور از نحوه عبور غواصان و شکستن خط، شبیه عملیات قبلی یعنی والفجر 8 بود با این تفاوت که اینجا عرض رودخانه اروند رود در بیشتر جاها،‌ کمتر از منطقه والفجر 8 و دهانه خلیج فارس بود.
این نزدیکی یک مزیت برای رسیدن سریع و برق‌آسای غواصان به ساحل دشمن به حساب می‌آمد و در محاسبات روی کالک و نقشه،‌ عبور از عرض 800 متری اروند در این منطقه به مراتب آسان‌تر از عبور دهمین رودخانه با عرض 2000 متر در عملیات والفجر 8 بود.
در عین حال یک اشکال اساسی ما را تهدید می‌کرد و آن عدم رعایت اصول امنیتی و اطلاع دشمن از حضور قریب یکصد هزار نیروی ایرانی در عقبه این منطقه بود که تا زمان عملیات در اردوگاه‌ها و پادگان‌های مختلف جنوب مشغول آموزش بودند. مزید بر مباحث مشترک و کلی همه لشگرها،‌ دو ویژگی شرایط لشگر ما را از بقیه متمایر می‌کرد.
وجود جزیره ام‌الرصاص در داخل اروند و مقابل کارون برگ برنده دشمن محسوب می‌شد و قطعاً دشمن را هوشیارتر می‌کرد و کار را برای عبور غواصان سخت‌تر.

سختی و مظلومیت عملیات کربلای 4
لشگر انصار که در این عملیات به‌عنوان لشکر خط‌شکن معروف بود انجام وظیفه می کرد، عملیات کربلای 4 داستان‌های مفصلی دارد و با توجه به اینکه بسیاری از غواص‌هایی که پیکر مطهرشان با دستانی بسته سال 94 تفحص شده و به ایران اسلامی بازگشتند، امروز از اهمیت آن بیشتر می‌دانیم و همه به نوعی از سختی آن عملیات مطلع شدند.
با آن شرایط سخت رودخانه اروند، عملیات در بصره و خاک دشمن بسیار دشوار بود و سخت‌تر آن که عملیات به نوعی با همکاری مستکبرانی همچون امریکا که صدام را از نظر اطلاعات ماهواره‌ای حمایت می‌کرد و نیز سودجویی منافقین لو رفته بود، با این حال رزمندگان و غواصان دلاور ما با وجود آن که متوجه شدند، عملیات لو رفته، پیش‌روی کردند و حتی به برخی از اهداف از پیش تعیین‌شده هم رسیدند.
دشمن با آمادگی قبلی به مقابله با ما آمد و منورهای پی‌درپی و حتی بهره‌گیری از هواپیما و بالگرد و به رگبار بستن محل عملیات دست به هر جنایتی زد، در این میان از نقش لشگر انصارالحسین(ع) و گردان‌های شهرستان‌های تابع از جمله گردان 153 قاسم ابن الحسن(ع) شهرستان تویسرکان که فرماندهان شهیدی همچون شهید عینعلی‌ها دارد، نمی توان غافل ماند، چرا که با دلیرمردی ها و رشادت‌های خود مانعی بزرگ بر سر راه زیاده‌خواهی‌های صدام شدند.

ماجرای زخمی شدن حاج ستار ابراهیمی
حاج ستار ابراهیمی به همراه دیگر رزمندگان و حتی برادرش در آن منطقه زیر آتش توپ و رگبار بعثی‌ها قرار گرفتند، تا جایی که یکی یکی همه آنان و حتی برادرش به شهادت می رسند و شهید ابراهیمی با تنی زخمی زیر آوار رگبار دشمن سینه خیز از میان نیزارها خود را به یک کشتی که در همان ابتدای جنگ به گل نشسته بود می رساند، در همان لحظات اولیه که با خود می اندیشد چگونه می تواند وارد کشتی شود تا بعثی ها او را نبییند، سوراخی به واسطه یک توپ جنگی در کشتی ایجاد می شود و او از سوراخ راهی برای ورود به کشتی می‌یابد.
تصور ما بر این بود با آن همه آتش گرفتن خط توسط بعثی ها همه غواصان ما در آن محل به شهادت رسیده اند، تا آن که به واسطه نیروهای اطلاعات عملیات و نیروهای شناسایی لشگر ولی عصر(عج)، آنان متوجه حضور حاج ستار در کشتی می شوند، اما هنوز نمی توانستند به آن منطقه نزدیک شوند، چرا که زیر رگبار مستمر دشمن بود، ما که متوجه زنده بودن حاج ستار شدیم از این سوی نیزارها، با خواندن دعای توسل و زیارت عاشوار و بیان دعاهایی همچون یا ستارالعیوب به او گفتیم که از زنده بودنش مطلع هستیم.
زمانی که پس از دو سه روز حاج ستار از کشتی شکسته نجات یافت در همان صحبت های اولیه خودش عنوان کرد که او متوجه شده که نیروهای خودی از زنده بودنش مطلع شده اند و او نیز با آنان دعای توسل می خوانده است.
در شرایط عملیات های سخت و دشوار همیشه آن چه که روحیه رزمندگان را دو چندان می کرد دعای توسل و زیارت عاشورا و توسل به ائمه معصومین(ع) بود و این گونه قلب های خود را آرام می کردند تا در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی کنند و ما گرچه در عملیات سخت و دشوار کربلای 4 به دلایل مختلف به همه آن اهدافی که می باید نرسیدم، اما این عملیات سرآغازی شد برای عملیات کربلای 5 و آن پیروزهای بزرگ پس از آن.
خون شهدای غواص به نتیجه رسید و امروز اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی ما در گرو آن خون های پاکی بود که مظلومانه به زمین ریخته شد.
انتهای پیام

captcha