ترغیب به ازدواج نیازمند هنرنمایی و مهارت است
کد خبر: 3786633
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

ترغیب به ازدواج نیازمند هنرنمایی و مهارت است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه ما در بخش مهارتی و موانع ازدواج موفق نبوده‌ایم، گفت: برخی فیلم‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، مانع جدی ‌برابر ازدواج هستند در حالی که ترغیب به ازدواج، هنرنمایی و مهارت نیاز دارد.

برخی فیلم‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، مانع جدی در برابر ازدواج هستند/ فعالیت هنرمندانه برای رواج ازدواجحجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره راه‌های تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج، گفت: سه نکته برای تشویق مردم به ازدواج وجود دارد، راه‌های شناختی، مهارت‌ها و برطرف کردن موانع؛ زمانی که احادیث و آیات قرآن را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که تأکید خداوند به ازدواج برای فقرزدایی از این طریق است و روایات بسیاری از پیامبر اکرم(ص) در تأکید بر امر ازدواج نیز نقل شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم در این زمینه بسیار صحبت شده و تقریباً همه دختران و پسران با این آیات و روایات آشنا هستند، همه می‌دانند که ازدواج مایه آرامش است و خداوند وعده‌ داده که اگر ازدواج کنید از فضل خودش به شما اعطا می‌کند، پس درباره راه‌های شناختی با وجود اینکه نباید نادیده گرفته شوند، خوب کار شده است.

غلامعلی افزود: ما درباره راه‌های شناختی مشکلی نداریم، اما مشکل یک‌سری موانع و مهارت‌ها است، به نظر می‌رسد تشویق به یک کار خوب مانند ازدواج بیشتر در حد توصیه باقی مانده است، در حالی‌که این موضوعات هنرنمایی و مهارت نیاز دارد و برای اجرای این مهارت‌ها باید از افراد مختلف استفاده شود، یعنی به عنوان مثال از دانشجویان کارشناسی رشته هنر که جوان هستند و فکر خلاقی دارند در جنبه مهارتی و از دانشجویان ارشد و دکتری هنر در جنبه شناختی و رفع موانع استفاده کنیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: این افراد ذهنیت‌ خوبی دارند و خیلی زیبا می‌توانند جنبه‌های مهارتی را ترویج کنند، مثلاً در جنبه مهارتی گزارش‌هایی از ازدواج ساده تهیه شود؛ هر سال یک دوربین گذاشته و از ازدواج دانشجویی گزارش تکراری گرفته می‌شود، در صورتی که می‌توان این گزارش را رهگیری کرد و چند ماه یا چند سال بعد از ازدواج دوباره به سراغ این زوج رفت تا از زندگیشان بگویند.

وی بیان کرد: می‌توان از زندگی افراد موفق مانند رفتگران موفق که زندگی خود را ساده شروع کرده‌اند مستند و گزارش تهیه کرد و همیشه نباید به سراغ افرادی که تعدادشان در جامعه کم است، رفت؟.

گزارش‌های کوتاه و هدفمند ‌
غلامعلی در ادامه افزود: می‌توان گزارش‌های کوتاه و هدفمند از زندگی‌های ناپایدار تهیه کرد، گاهی دیده شده که برخی زندگی‌ها خیلی زود به طلاق می‌انجامد، وقتی به ابتدای این زندگی‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این زوج در ابتدا واقعاً یکدیگر را دوست داشتند و اگر اینگونه نبود با هم ازدواج نمی‌کردند، اما باید دید در چه سالنی مراسم عروسی خود را گرفتند، مهریه و طلا چقدر بود، البته نباید یک طرفه به موضوع نگاه کرد، احتمال دارد که زندگی‌های ساده هم منجر به طلاق شود، اما گزارش‌های واقعی از عوامل ناپایداری زندگی را باید تهیه کنیم تا اگر شخصی این عوامل را در خود می‌بیند در انتخاب خود دقت بیشتری کند.

تهیه گزارش از خانواده مسئولان
وی یادآور شد: گزارش دیگری که می‌توان تهیه کرد، گزارش از زندگی فرزندان مسئولان است، اگر می‌خواهیم انقلاب درست شود هر مسئولی که بر سر کار آمد باید چند سؤال از وی پرسید، یکی اینکه خانه‌اش قبل انقلاب کجا بود و الان کجاست، فرزندش الان کجاست، حقوقش چقدر است و سؤالاتی از این نوع که بتوان با آن‌ها زندگی این مسئول را نشان داد، اگر بتوان چنین گزارش‌هایی تهیه کرد، خود به خود عامل کنترلی برای ریخت و پاش‌های فرزندان مسئولان محسوب می‌شود، پس یک جنبه مهارت‌ها همین گزارش‌ها است.

معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث اظهار کرد: دومین جنبه مهارت‌ها، آموزش است، چند درصد آموزش‌های دوران مدرسه در ذهن ماندگار شده است، غیر از خواندن و نوشتن می‌توان سه کتاب دوران مدرسه که در زندگی به کار رفته را نام برد؟ باید آموزش‌های کاربردی از نحوه رفتار با پدرومادر، نحوه رفتار با خواهر و برادر و نحوه رفتار با همسر مطرح شود.

نتیجه یک تجربه
وی گفت: ‌پریوش دادستان که از روانشناسان مشهور و از شاگردان دکتر پیاژه بودند، در یک برنامه تلویزیونی گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که علت انحراف جوانان سوئیسی در سن 18 سالگی، به مسائل زمان انعقاد نطفه بازمی‌گردد، این مسئله نه بر اساس متون روایی بلکه بر اساس آزمون و خطا به این نتیجه رسیده است، در حال حاضر کلاس‌های ازدواج برای جوانان قبل از عقد اجباری شده و تشویق‌های خوبی برای این مسئله در نظر گرفته شده است؛ پس بحث آموزش بسیار اهمیت دارد.

غلامعلی ادامه داد: مهارت سوم اطلاع‌رسانی درست از طریق شبکه‌های اجتماعی است، می‌توان کانال‌هایی در صفحات مجازی تشکیل داد که اطلاعاتی در خصوص ازدواج آسان یا تجربیات مردم از شروع ساده زندگیشان به اشتراک گذاشته شود.

وی بیان کرد: نکته چهارم در مهارت‌ها، مباحث کاربردی است، به این معنا که باید دولت و خیراین منازلی را تهیه کنند و به عنوان مثال به مدت 5 سال به زوج‌های جوان با اجاره‌بهای پایین واگذار شود تا جونان از این بابت که تا چند سال اول زندگی می‌توانند پول خود را جمع کنند، خیالشان راحت باشد؛ مورد دیگر وام جهیزیه و ازدواج است، اما وامی که به راحتی قابل دریافت باشد.

برخی فیلم‌ها جزء موانع ازدواج هستند
رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر رفع موانع ازدواج اظهار کرد: وقتی در فیلم‌ها از دختران و پسران بسیار زیبا استفاده می‌کنند، جوان هم فکر می‌کند که همسر آینده‌اش باید آن چهره را داشته باشد، یا برخی الگوی زندگی خود را از بین افراد مشهور مانند فوتبالیست‌ها انتخاب می‌کنند، این کار درستی نیست مگر ما چه تعداد فوتبالیست داریم؟ الگوی جوان ما باید از بین افراد عادی جامعه که با تلاش خود به جایی رسیدند، باشد، برخی از فیلم‌ها، سایت‌ها و تبلیغات مانع جدی ‌برابر ازدواج هستند.

وی با اشاره به دیگر موانع ازدواج گفت: از دیگر موانع ازدواج، جمع‌هایی هستند که چند متأهل در حضور مجردها از مشکلات زندگی متاهلی می‌گویند، همچنین مشکلات اقتصادی از دیگر موانع ازدواج است لذا اگر جوانان جرئت داشته باشند و لیستی از وسایلی را که برای شروع زندگی به آنها احتیاج ندارند تهیه کنند و مانع خرید این وسایل شوند، ازدواج راحت‌تر صورت می‌گیرد.

غلامعلی در پایان تأکید کرد: ماحصل آنچه در بخش راه‌های تشویق، مهارت‌ها و موانع گفته شد، کار فرهنگی است، کار فرهنگی زمانبر و نیازمند دقت بالا است، در بحث ازدواج هم کشور ما دچار بیماری بی‌توجهی به ازدواج شده که درمان این بیماری زمانبر و نیازمند همت بزرگی است.

انتهای پیام

captcha