مفهوم «جامعه قرآنی» اصلاح شود/ در حوزه قرآن باید به‌روز باشیم
کد خبر: 3792705
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
موسوی‌بلده در گفت‌و‌گو با ایکنا:

مفهوم «جامعه قرآنی» اصلاح شود/ در حوزه قرآن باید به‌روز باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به اینکه مفهوم «جامعه قرآنی» باید اصلاح شود، گفت: امروز جامعه قرآنی به جامعه قاریان محدود شده است؛ در حالی‌ که قاریان بخشی از جامعه قرآنی را تشکیل داده و پژوهشگران، مفسران، هنرمندان قرآنی و همه افرادی که تحت لوای این مصحف شریف فعالیت دارند، عضو همین جامعه شناخته می‌شوند.

سید‌محسن موسوی‌بلده، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و مؤلف کتاب حلیةالقرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه مفهوم «جامعه قرآنی» باید اصلاح شود، گفت: امروز جامعه قرآنی به جامعه قاریان محدود شده است؛ در حالی‌ که قاریان بخشی از جامعه قرآنی را تشکیل داده و پژوهشگران، مفسران، هنرمندان قرآنی و همه افرادی که تحت لوای این مصحف شریف فعالیت دارند عضو همین جامعه شناخته می‌شوند.
وی تصریح کرد: در حوزه قرآن همه باید به‌روز باشند، دانشمندان قرآنی باید تحقیقات نو در حوزه کلام وحی داشته باشند و مفسران تفسیر جدید بنویسند، ما قاریان قرآن ستون فقرات و محور کارمان عملاً مقوله هنر است، ما قاریان و معلمان قرآن آمده‌ایم بگوییم چطور می‌توان قرآن را زیبا تلاوت کرد.
موسوی‌بلده با بیان این نکته که اعتقاد داریم با صوت زیبای قرآن می‌توان در دل نوجوانان قرار گرفت، اظهار کرد: پیامبر(ص) عالِم به کل قرآن بودند اما همواره این مصحف شریف را با زیباترین شکل تلاوت می‌فرمودند به طوری‌ که از شنیدن صوت تلاوت قرآن توسط نبی مکرم اسلام(ص) پای کفار می‌لرزید. سران کفر روزها با آن حضرت می‌جنگیدند، اما شب‌ها پشت در خانه ایشان در تاریکی به صوت زیبای قرآن گوش می‌دادند و بعد از هم خجالت می‌کشیدند که چرا جذب شدند؛ قرار می‌گذاشتند از شب بعد نیایند، اما هر کدام به امیدی که دیگری نمی‌آید می‌رفت و می‌دید فرد دیگر نیز همین فکر را کرده و آمده است.

هنر عامل جذب مردم به قرآن است
وی ادامه داد: شاید اگر پیامبر(ص) فقط قرآن را دکلمه می‌کردند به میزان تلاوت اثرگذار نبود، ما اعتقاد داریم راه جذب مردم به قرآن و فرهنگ‌سازی در این راستا از راه هنر و دل است، از قاریان انتظار اشاعه فرهنگ زیبا خواندن و زیبا شنیدن می‌رود، انسان به طور ذاتی عاشق موسیقی است و جایی بهتر از قرآن که با آهنگ زیبا تلاوت شود وجود ندارد. ما باید عنصر زیبا خواندن و زیبا شنیدن را در قالب جریانی گسترش دهیم، پیامبر(ص) هم خودشان تلاوت می‌فرمودند و هم به اصحاب امر می‌فرمود تلاوت کنند و ایشان فقط گوش دهد.
موسوی‌بلده اظهار کرد: عنصر رسانه‌ خواه و ناخواه یکی از مهم‌ترین ابزار تقویت تلاوت زیبا و شنیدن زیباست. اگر رسانه برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جذب کودکان و نوجوانان به تلاوت قرآن فرهنگ‌سازی نکند، صدای ما معلمان و مربیان قرآن زیر آب می‌ماند و جایی پخش نمی‌شود.

تلاوت را در رادیو و شبکه قرآن حبس نکنیم
وی بیان کرد: مردم گوششان به صداوسیماست، هم رادیو قرآن و هم شبکه قرآن در حال فعالیت هستند، آنان توانایی خوبی دارند، اما هرچه کار کنند بازهم کم است، تلاوت را نباید در صدای رادیو قرآن و سیمای شبکه قرآن حبس کرد، چرا شبکه‌های دیگر سیما به امر ترویج تلاوت قرآن نمی‌پردازند و تنها توجیهشان این است که شبکه قرآن و معارف به ارائه برنامه‌های قرآنی می‌پردازد، مگر شبکه اختصاصی ورزش نداریم چرا از شبکه‌های سراسری و پرمخاطب مثل شبکه سه فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی پخش می‌شود؟ شبکه‌هایی که از عمومیت بیشتری برخوردارند باید در این حوزه وارد عمل شوند؛ لذا شبکه‌های مختلف و عمومی باید قوی‌تر به میدان بیایند.

لزوم فرهنگ‌سازی برای جذب نوجوانان
موسوی‌بلده با بیان اینکه با حضور قوی سازمان‌ها و ادارات قوی‌تر می‌توان به اشاعه فرهنگ قرآن و تلاوت پرداخت، اظهار کرد: سیستم‌های تبلیغاتی همچون ارشاد، سینما و تئاتر می‌توانند با فرهنگ‌سازی زمینه جذب مردم به ویژه نوجوانان به تلاوت کلام وحی را فراهم آورند.

رسانه ملی چهره‌های قرآنی را به مردم معرفی کند
وی در ادامه برلزوم معرفی چهره‌های قرآنی از طریق رسانه تأکید کرد و افزود: رسانه باید برنامه‌هایی تولید کند که چهره‌های قرآنی را به مردم معرفی کند تا باعث جذب نسل‌های بعدی به تلاوت شود. چهره‌های هنری، سینمایی و ورزشی را همه می‌شناسند؛ چراکه سیما نسبت به معرفی آنان در برنامه‌های مختلف اهتمام دارد، حتی از معرفی خواننده‌های تازه‌کار که جویای نام هستند نیز دریغ نکرده و آنان را از شبکه‌های اصلی معرفی می‌کند.

گلایه از صداوسیما
موسوی‌بلده اضافه کرد: رسانه‌های مختلف به‌ ویژه رسانه‌های اصلی تاکنون چند قاری قرآن را جهت شناختن عموم مردم معرفی کرده است. با احترامی که برای همه هنرمندان در همه گروه‌ها قائل هستم باید بگویم روز مبعث که سالروز جشن تولد قرآن است در برنامه‌های مختلف از هنرپیشه‌ها، ورزشکاران، خوانندگان دعوت می‌شود اما حتی از یک قاری دعوت نمی‌شود. اگر قهرمانان قرآنی معرفی و جوانان با آنان آشنا شوند، قطعاً برای جذب هرچه بیشتر تشویق می‌شوند.

معلمان قرآن اخلاق نیکو داشته باشند
مربی و داور بین‌المللی قرآن در بخشی از سخنان خود اخلاق قرآنی را لازمه هر فعالیتی به‌ویژه جامعه قرآنی خواند و با بیان اینکه برای ترویج اخلاق قرآنی باید اول از خودمان شروع کنیم، گفت: همسر پیامبر(ص) گفته است ایشان تمام اخلاقش قرآنی است، قرآن در وجود آن حضرت نهادینه شده بود، حال چند درصد ما قرآنیان اخلاقمان قرآنی است؟ ما معلمان باید بدانیم با فراگیران قرآن چگونه عمل کنیم، قرآن‌آموز نباید معلم خود را نامرتب ببیند. اگر شاگرد معلم خود را آراسته نبیند چطور از او الهام گیرد، حتی دشمنان پیامبر(ص) به ایشان علاقه‌مند بودند، اما چون منافع آنان به خطرافتاده بود با آن حضرت سر جنگ داشتند، باید دید ما چقدر پیامبرانه عمل کردیم؛ لذا معلمان سعی کنند از اخلاق خشک پرهیز کنند.
انتهای پیام

captcha