دست‌هایی که درمانگر می‌شوند/ خلأ عاطفی و گرایش به مصرف مواد
کد خبر: 3816411
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

دست‌هایی که درمانگر می‌شوند/ خلأ عاطفی و گرایش به مصرف مواد

گروه اجتماعی‌ ــ ۱۰ روحانی فعال در شهرستان اسدآباد همدان به صورت خودجوش روش جدیدی را در زمینه مشاوره و درمان معتادان در پی گرفته‌اند یکی از افرادی که از سوی این گروه و با درمان سنتی مدتی است که پاک شده است، می‌گوید: با ناامیدی از درمان در کمپ، با معرفی روحانی مسجد روستای لک لک، به این مجموعه معرفی شدم و اکنون به لطف خداو زندگی برایم زیباتر از هر زمان دیگری است و شیرینی‌های آن برایم قابل لمس است.

دست‌هایی که یکی از ناهنجارترین آسیب‌های اجتماعی را درمان می‌کنند/ شیرینی‌های زندگی برایم قابل لمس استدرمان اعتیاد یکی از پرهزینه‌ترین ناهنجاری‌های اجتماعی است که هر ساله هزینه گزافی را برای کشور به بار می‌آورد. در کنار هزینه‌های مادی، باید به روند بازگشت معتاد به جامعه و اشتغال او در فرایند ترک اعتیاد نیز توجه شود.
در کنار کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد، ۱۰ روحانی فعال در شهرستان اسدآباد همدان به صورت خودجوش در قالب گروه مددیاری روش جدیدی را در زمینه مشاوره و درمان معتادان در پی گرفته‌اند. برای معرفی فعالیت‌های این گروه گزارشی با عنوان «وقتی روحانیون سبب نجات معتادان می‌شوند» با همایون سبزیان، یکی از روحانیون فعال در حوزه ترک اعتیاد تهیه و منتشر شد.
حال در گزارش پیش‌رو در نظر داریم تا با تعدادی از معتادان بهبودیافته گفت‌وگویی داشته باشیم.
آقای سماعی، یکی از معتادان بهبود‌یافته شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: حدود 5 ماهی است که به لطف خداوند پاک هستم.
سماعی با اشاره به اینکه خود ابتدا از مواد مخدر متنفر بوده و حتی برخی از دوستان مصرف‌کننده خود را نیز از این عمل نهی می‌کرده است، افزود: فشار روانی حاصل از بیکاری و مشکلات خانواده با وجود داشتن 3 فرزند مهمترین عامل در روی آوردن به مواد مخدر بود.
وی با بیان اینکه حدود 10 سال پیش به مصرف مواد مخدر روی آورده است، افزود: در سن 33 سالگی برای فرار از مشکلات روحی، روانی حاصل از بیکاری به دعوت یکی از دوستان اولین کام را از تریاک گرفتم.

مصرف 10 سال مواد جانم را بر لب آورد
سماعی با بیان اینکه آن اوایل، مصرف برایم تفننی و حالت سرگرم‌کننده داشت، گفت: با گذشت زمان متوجه شدم در دام مواد گرفتار شده و علاوه بر تریاک، هروئین نیز اضافه شده است.
این معتاد بهبودیافته با اشاره به اینکه مصرف 10 سال مواد، جانم را بر لب آورد، گفت: مصرف طولانی‌مدت مواد مخدر مرا به جایی رساند که دیگر با تمام وجود احساس پوچی کرده و از مواد خسته شدم.
وی بیان کرد: نگاه‌های تحقیرانه مردم نسبت به خود و خانواده‌ام، حسرت‌های فرزندانم در نگاه به دست کودکان هم سن و سال خود و ‌انگ دزدی، بی‌حیایی و انواع جرم و جنایات به یک معتاد زدن نیز از دیگر عواملی بود که در کنار خستگی تمام از مواد، مرا در ترک مواد مصرتر کرد.
سماعی با بیان اینکه با وضعیت موجود دیگر تصمیم به ترک مواد گرفتم، ادامه داد: با وجود مراجعه چندین باره به کمپ آن هم با وضعیت نامناسب بهداشتی و رفتاری، نتیجه نگرفته و پس از بازگشت، مجدد مصرف را آغاز کردم.

‌کمک روحانی مسجد ‌ ‌
این بیمار بهبودیافته ادامه داد: در ادامه با ناامیدی از درمان در کمپ، با معرفی آقای موحدی، روحانی مسجد روستای لک لک اسدآباد، به مجموعه آقای سبزیان معرفی شدم.
وی ضمن تشکر از زحمات ‌سبزیان و ابراز خرسندی از داروهای تجویز شده از سوی ایشان ادامه داد: با مراجعه به آقای سبزیان و استفاده از داروهای گیاهی ‌در چندین مرحله، طی 15 الی 20 روز به طور کامل سم از بدن خارج شده و اکنون 5 ماهی است که پاک بوده و هیچ نوع وابستگی به ماده مخدر ندارم.

‌مهمترین عامل نجات یک معتاد
سماعی با اشاره به اینکه اراده مهمترین عاملی است که می‌تواند انسان معتاد را نجات دهد، گفت: یک معتاد زمانی می‌تواند به فکر رهایی خود از دام بلای اعتیاد باشد که خود بخواهد و اراده کند، چرا که بدون خواست و اراده فرد، هیچ راه و روشی موجب نجات معتاد نخواهد شد.
این بیمار نجات‌یافته ‌با اشاره به اینکه زندگیش هنگام وابستگی به ماده مخدر، سیاه و پوچ بود، گفت: اکنون به لطف خداوند زندگی برایم زیباتر از هر زمان دیگری است و شیرینی‌های آن برایم قابل لمس است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به حضور در شغلی ثابت نشده است، گفت: برای امرار معاش و تأمین هرینه‌های زندگی به دور از خانواده در تهران مشغول به کار هستم که امیدوارم هر چه زودتر به یاری خداوند و خیران در کارخانه ذوب آهن شهر اسدآباد مشغول به کار شوم.

خلأ عاطفی و گرایش به مصرف مواد
آقای گنجی، یکی دیگر از معتادان بهبودیافته این شهرستان با اشاره به اینکه 45 سال سن دارد، به ایکنا گفت: از سال 72 مصرف‌کننده مواد مخدر هستم.
وی با بیان اینکه 19 سال مصرف‌کننده مواد مخدر بوده است، افزود: در این مدت انواع مواد مخدر سیاه و سفید همچون تریاک، هروئین، قرص روان گردان، شیشه و حشیش را امتحان کردم.
گنجی با اشاره به اینکه در ایام قدیم، مصرف مواد مخدر جرم به حساب آمده و حکم قضایی داشت، اضافه کرد: در آن سال‌های نخست، به دلیل استفاده از مواد مخدر چندین مرتبه به زندان افتادم.
این بیمار بهبود‌یافته با اشاره به اینکه در خانوادهای متمکن و با وضعیت مالی خوب رشد و پرورش یافته است، بیان کرد: رفتن به سمت مواد مخدر و اعتیاد، از جایی شروع شد که پس از پایان خدمت سربازی و بازگشت به خانه، در زندگیم خلأ بزرگی را حس کردم.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر در راستای پر کردن خلأهای فردی، خانوادگی و اجتماعی ایجاد می‌شود، گفت: در سن 6 سالگی مادر خود را از دست دادم، با فوت مادر و ورود خانمی جدید به عنوان همسر جدید پدرم به خانه، جنگ اعصاب در خانواده شکل گرفت.
گنجی با بیان اینکه همسر پدرم همواره به دنبال قطع رابطه پدر با فرزندان بود، ادامه داد: با وضعیت موجود دیگر تحمل جنگ و جدل‌های روانی در خانه را نداشتم و برای پر کردن خلأ بزرگ پدر و مادر، به سمت مواد کشیده شدم.
این بیمار بهبود‌یافته با بیان اینکه امکانات از سوی پدر برای او مهیا و از هر نظر تأمین بوده است، ابراز کرد: با اقدامات همسر جدید، در دوری من از پدرم، دیگر خانه را ترک کرده و با ماشین خود از این شهر به آن شهر، کم کم به جمع رفقا اضافه شدم.
وی با بیان اینکه آن اوایل مصرف مواد برایم بودن در کنار رفقا و حالت سرگرمی داشت، گفت: سال‌های اول، 2 ماه یک بار آن هم به صورت تفننی با دوستان تریاک می‌کشیدم، بعدها دورهمی‌هایم با دوستان به جهت وابستگی به مواد و فرار از درد جسم و روح به صورت روزانه ادامه یافت.
این معتاد بهبودیافته بابیان اینکه اولین مصرف، «نشئگی، نیرو و غرور کاذب، رهایی از غم و غصهها و رسیدن به تمام آرزو» را در فرد ایجاد می‌کند، گفت: با گذشت زمان و افزایش وابستگی بدن به مواد مخدر و «چشیدن مجدد اولین حس مصرف» دیگر مواد سیاه ارضایم نمی‌کرد.
گنجی با اشاره به اینکه خستگی از مواد مخدر مرا برآن داشت تا برای ترک به کمپ مراجعه کنم، ادامه داد: مصرف و وابستگی حدود 15 ساله به مواد سیاه، ترک را برایم بسیار سخت و عذاب آور کرد اما به لطف خداوند 5 الی 6 سال پس از خروج از کمپ پاک ماندم.
وی با بیان اینکه شرایط کمپ از ابعاد مختلف بسیار نامناسب است، بیان کرد: پس از خروج از کمپ به دلیلی نامعلوم سکته کرده و حافظه‌ام اندکی دچار مشکل شد، همان شد که با دستور پزشک مصرف مجدد ماده مخدر برایم تجویز شد اما این بار به جای تریاک به هروئین روی آوردم.
این معتاد بهبودیافته با اشاره به اینکه در آن زمان راننده ماشین سنگین بوده و بار جابه‌جا می‌کرده است، گفت: در ادامه به مصرف قرص‌های روان‌گردان روی آوردم، پس از مدتی قرص نیز برایم نشاط آور نبود لذا به سوی مواد «شیشه» روی آوردم.

40 سال بازی با روح و روان
گنجی با اشاره به اینکه مصرف مواد سفید جسم و روح انسان را متلاشی می‌کند، ابراز کرد: من به امید رسیدن به اولین حس لذت از ماده مخدر، با روی آوردن به مواد سفید از چاله به چاه افتادم.
وی با اشاره به اینکه پس از 15 سال مصرف مواد سیاه به مصرف مواد سفید روی می‌آورد، بیان کرد: نمی‌دانستم اثر 4 ساله مصرف شیشه، 40 سال بازی با روح و روان من است، مصرف مواد سفید تمام جسم و روحم را خسته و نابود کرد.
گنجی با اشاره به اینکه مواد دیرگیر اما شیرگیر است، ادامه داد: طی 19 سال مصرف مواد، بیش از 10 الی 12 بار به کمپ مراجعه کرده اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسیدم تا آنجا که آقای موحدی، روحانی مسجد روستای قاسم‌آباد لک لک با مشاهده وضع آشفته و نابسمانم، مرا به مجموعه آقای سبزیان معرفی کرد.
این معتاد بهبود‌یافته ضمن قدردانی از زحمات بسیار آقای سبزیان ادامه داد: پاییز سال 97، با مراجعه به آقای سبزیان و مصرف داروهای گیاهی تجویز شده از سوی ایشان طی 25 روز به طور معجزه‌آسایی مواد مخدر را کنار گذاشته و پاک شدم.

مدیون روحانی مسجد هستم
وی با بیان اینکه اکنون از مواد مخدر متنفر است، گفت: 15 سال پاکی با یک ساعت پاکی تفاوتی نمی‌کند مهم آن است که فرد با اراده قوی هیچ گاه به سمت مواد نرفته و به دود و دم آلوده نشود چرا که اولین دود میتواند تمام زندگی او را با خاکستر یکسان کند.
گنجی با اشاره به اینکه پس از بهبودی، 20 نفر دیگر را نیز به مجموعه معرفی کرده که اکنون آنها نیز پاک هستند، ابراز کرد: اولین بلایی که اعتیاد بر سر انسان می‌آورد، گوشه نشینی و خرابه نشینی است، معتاد برای مصرف راحت مواد خود و عدم آزار روحی و جسمی خانواده، ترجیج می‌دهد در کنجی به دور از دیدگان همه مواد مصرف کند.
این معتاد بهبودیافته با اشاره به اینکه اکنون در روستای قاسم‌آباد مشغول به کشاورزی است، گفت: از بین رفتن جایگاه و شخصیت فردی اجتماعی انسان، برچسب زدن انواع جرم و جنایت به حق یا ناحق به معتاد و عدم برخورداری از قدرت تفکر و تعقل درست از دیگر عواقب مصرف مواد است.
همسر آقای گنجی نیز ضمن ابراز خوشحالی از بهبودی همسر خود گفت: سال گذشته هنگامی که برای نخستین بار به همراه هیئتی از روستا به مشهد مقدس اعزام شدم از امام رضا(ع) خالصانه و صادقانه سلامتی و ترک همسرم را خواستم که ایشان نیز جواب حقیر را داده و همسرم اکنون به لطف خداوند پاک است.

یادآور می‌شود که خبرگزاری ایکنا در پی رد یا تأیید مطالب گفته شده نیست.

گزارش از لیلا خدائی؛ خبرنگار ایکنا
انتهای پیام

captcha